IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DERIVATAN – ETT EXEMPEL
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
MaB: Andragradsfunktioner
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Matematikbiennalen ”Laborativ matematik via internet” av Patrik Erixon
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Matematik Kurs C Grafer och derivator.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Betyg och förmågor.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Bedömning.
MaB: Andragradsekvationer
IKT-dagar nov.2005 ”Laborativ matematik och fysik via internet” eller ”en kanonad av java-simuleringar” av Patrik Erixon.
Sekant, tangent, ändringskvot och derivata för en funktion
Detection of similarity between documents Axel Bengtsson Ola Olsson
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
2 Ändringskvot och derivata
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vad innebär det att kunna gymnasiets matematik? En diskussion om en tolkning av gymnasiets kursplaner Torulf Palm Umeå universitet Torulf Palm Umeå universitet.
Läroplansträff fritidshem
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
DERIVATAN EN INTRODUKTION.
Motivation is the direction and intensity of effort
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Toppen – vi använder hela kroppen! Några exempel på bilder och aktiviteter från föreläsningen vid Matematikbiennetten i Malmö den 7 mars 2009 Taluppfattning:
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Manada.se Förändringshastighet och derivator. Förklara och använda begreppet lutning ändringskvot manada.se.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Kap 1 - Algebra och funktioner
Kap. 1 Trigonometri och formler
Målsättning för lektionen
Algebra och icke-linjära modeller
Närvaro
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Kap. 1 Trigonometri och formler
Vad betyder Social Kompetens
EKVATIONER OCH FORMLER
Kap 1 - Algebra och funktioner
GENOMGÅNG 2.1 Ändringskvoter Begreppet derivata.
Kap. 1 Trigonometri och formler
Presentationens avskrift:

IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005

”My Greatest Hits” (det behöver inte vara så svårt)

Har du förstått y = kx + m ? Excel Andragradsfunktionen? Kom ihåg: -VARFÖR?

Power Point Sammanfattningar/repetioner m.m

Grafräknaren Undersöka grafer, grafisk ekvationslösning, regression m.m.

Simuleringar via nätet -Derivata och kurvor? Vad gäller för en kurva om derivatan är positiv, negativ, eller noll? -Derivatans definition? Förklara med egna ord! -Enhetscirkeln? Hur avläser vi sinus för en vinkel i enhets- cirkeln? Kan flera vinklar ha samma sinusvärde? - Rotationsvolym?

WWW Några favoritsidor and.ac.uk/~history/index.htmlhttp://www-groups.dcs.st- and.ac.uk/~history/index.html

Computer Algebra System (CAS) Möjligheter: Undersökande aktiviteter, upptäcka samband Kontrollera resultat Närmevärde – exakt ”Nya” upptäckter Fler kan få gå i mål Stimulerar till diskussion

Computer Algebra System (CAS) Erfarenheter, ”Att tänka på” Saknar läromedel, brist vid arbete samt ger att uppgifter kräver planering Kräver tydliggörande av baskunskaper och prov med räknarfri del Behöver finnas som ett kontinuerligt hjälpmedel, för bl.a. handhavandets skull Kan presentera resultat på ”oväntat” sätt

VARFÖR IKT? Möjliggör undersökande arbetssätt, att själv upptäcka regler och samband Stimulerar till diskussion Omväxlande Roligt!? KOM IHÅG! Bromsa upp DOKUMENTERA!! Var tydlig

Framtiden? Vilken väg väljer vi? ”Traditionell” metodik ↔ IKT-användning VARNING! Följande jämförelse kan uppfattas som provokativ

En liten jämförelse (G- elev) tid GenomgångEget arbete VarförKopierandeProblemlösningHur ”Till vad””halva och omvänt tecken, + eller - ?” ?”Härledning och exempel” Ex. Allmän andragradsekvation, pq-formeln ”Traditionellt arbetssätt” Begrepps- förståelse Kompetenser Algoritm- förmåga Problemlösn. kompetens

En liten jämförelse (G- elev) tid AktivitetDiskussion UpptäckProblemlösningHurHur/vad När, hur många? MetoderAlgoritmerVad fann vi? Ex. Allmän andragradsekvation ”Undersökande arbetssätt” (IKT) Begrepps- förståelse Kompetenser Algoritm- förmåga Problemlösn. kompetens Arbete Hur Ställa upp, lösa (för hand) (hjälpmedel)

En liten jämförelse TraditionelltUndersökande “……= 0! ” ” x = 1∙x? ” ”-p/2” ”±” ”Hur många lösningar?” ”Vilka mått ska vi välja?” “Högsta höjd ?” ”Möjliga värden på x?”

Min ”sanning” Lite att förlora! Det vi ev. förlorar på algoritmer vinner vi på andra kompetenser Problemlösning åt fler! Stimulerar förståelse och lust!

Gottfrid Wilhelm Leibniz ( ) ”It is unworthy of excellent men to lose hours like slaves in the labour of calculation, which could be safely relegated to anyone else if machines were used” (1671)

Behöver vi vara rädda?

Happy IKT-ing!