Nytta, strategi och användbara informationssystem – vad vi vet om hur IT blir lönsamt KTH 3 oktober 2013 Nils-Göran Olve www.fek.uu.se/institutionen/person.asp?personId=965.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Nyttorealisering på 10 min
Projektkommunikation – en viktig kraft för förnyelse i byggsektorn
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Introduktionskurs för användare Del 1
FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT.
Välkommen till ESF:s seminarium
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
MTC Årsseminarium 2007 OUTSOURCING – ett överexploaterat affärsrecept ? Lars-Erik Gadde Chalmers Tekniska Högskola.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Hur inriktar t ex interna avräkningar?
En guide för effektutvärdering
Organisation och produktion
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
De nya affärsrelationerna
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Organisationers formella drag
Systemdesign som process
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Strategiska perspektiv på verksamheten
1 Arena – Medborgarnytta genom intern effektivisering 27 oktober 2006 Förutsättningar för framgångsrik utveckling av e-förvaltning Vivian Vimarlund,
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
System arbetssystem informationssystem
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Strategisk ekonomistyrning: Litteraturseminarium Professor Fredrik Nilsson Linköping
Forsknings- och utbildningsstrategi
Organisation och Management Fördjupningen riktar sig till dig som.. har ett särskilt intresse för organisatoriska företeelser såsom förändring, lärande,
Nytta, strategi och användbara informationssystem – vad vi vet om hur IT blir lönsamt KTH 24 September 2015 Nils-Göran Olve
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Produktarkitektur Viktor Jakobsson, Fredrik Petterson, Jenny Widmark.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
”Projects are about People”
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
på personer i behov av hjälp
Nytta, strategi och användbara informationssystem – vad vi vet om hur IT blir lönsamt KTH 22 September 2017 Nils-Göran Olve
Kommunikationsprocesser
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Intern styrning och kontroll
Processen för Balanserad Styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Nytta, strategi och användbara informationssystem – vad vi vet om hur IT blir lönsamt KTH 22 September 2016 Nils-Göran Olve
Kommundirektören och digitaliseringen
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Nytta, strategi och användbara informationssystem – vad vi vet om hur IT blir lönsamt KTH 3 oktober 2013 Nils-Göran Olve www.fek.uu.se/institutionen/person.asp?personId=965 41 32

Nils-Göran Olve HHS, LiU (sedan 1995), UU Konsult, författare Strategi, styrning, beteenden Senaste årens böcker… Nils-Göran Olve 2013

Det företag som står i fokus Affärsekologin Affärsmodellen Prismodeller Slutkonsumenter Det företag som står i fokus Andra aktörer i affärsekologin

Förverkligas nytto-potentialen? Economist 09-10-24 Nils-Göran Olve 2013

IT och framgång ”IT doesn’t matter” (Nicholas Carr, HBR 2003) ...men det gör hur man använder IT: Internt och externt utnyttjande (IT som möjliggörare) Hur IT-satsningar kombineras med ändrad organisation och kompetens ”Användbar” IT Ekonomi = läran om hushållning med resurser Anskaffa (investeringsbeslut; ansvar) Bruka (effektivt bruk; ta betalt) ”IT som strategisk resurs” (Olve och Falk, 1996) En förutsättning för verksamheten Infrastruktur Ekonomistyrningen påverkar! Nils-Göran Olve 2013

Thomas Falk och Nils-Göran Olve (1996) Att styra och leda verksamheten internt med hjälp av IT Att använda IT och information i kunderbjudanden och lev.-relationer Att styra och leda IT-verksamheten som sådan, outsourcing osv …är tre områden som ledningen inte får abdikera från! De får följder för t ex: Hur IT som infrastruktur möjliggör nya sätt att organisera och bedriva verksamheten, dvs vem som gör vad var och utifrån vilken information. Det påverkar operativa ansvar, kompetensbehov mm Resonemang om IS/IT i strategier – kompetens jämfört med konkurrenter, kostnad/tillgång mm Beskrivningarna av IS/IT/information i rapporter, inför beslut om IS/IT-investeringar, vid ledning av IS-projekt mm Rollen för IT-funktionen (motsv) inom företaget, internpriser mm Nils-Göran Olve 2013

Brynjolfsson om IT:s produktivitet ”For every dollar of IT hardware capital that a company owns, there are up to $9 of IT-related intangible assets, such as human capital—the capitalized value of training—and organizational capital—the capitalized value of investments in new business-process and other organizational practices” ”Companies that use IT intensively work differently from their competitors” Nils-Göran Olve 2013

The business value of IT: Five Levels of IT-Enabled Business Transformation High Business Scope Redefinition Business Network Redesign Revolutionary Levels Business Process Redesign Transformation Degree of Internal Integration Evolutionary Levels Localized Exploitation Low Low Range of Potential Benefits High (Venkatraman a o, MIT 1994) Nils-Göran Olve 2013

Exempel på ekonomistyrning: intern resultatenhet Företagsledningen T ex: IT-avd. Intern kund Uppdrag* Spel-regler** ”Gratis”, självkostnad, marknadsmässigt… Följder för: Investeringar och risk Utnyttjande Engagemang? Vilket ger ”rätt” utnyttjande? Egentligen ganska självklart, kan man tycka: det som behövs är inlevelse och förutseende vad gäller normalt mänskligt beteende. Men roll och uppdrag för olika enheter får ofta följder som man inte tänkt igenom på t ex benägenheten att föreslå (eller själv genomföra) framtidssatsningar. Var förvaltas organisationens avgörande resurser? Finns rätt incitament? *Krav på verksamheten Resultatmål och budget Självbestäm-mande **Internpriser Kalkylprinciper Tjänsteutbud Kvalitet Rätt anlita andra Regler vid beställning Nils-Göran Olve 2013

Ekonomistyrning (management control) Men inte bara ekonomistyrning: Styrmix av Regler Professionalism Andra planer Kultur +”Styrfilosofi”: Decentralisering Människosyn… Strategi Mått Beslut Ansvar Information och incitament Handling Nils-Göran Olve 2013

Strategikarta och vad som avgör framgång ”Ta hem” både nya möjligheter och rationalisering Få kunder att spela med Snabbt få trim på ändrade processer Matcha IS med andra förändringar Når mål bättre Bättre för kunder Möter behov bättre Bättre och snabbare Nytt system Ny kompetens Nytt arbetssätt Mer rätt, flexiblare Bättre arbetsklimat Drar mindre resurser Huvudman Kund Process Utveckling Med lån från läran om balanserade styrkort (Kaplan och Norton) mår de flesta systemsatsningar bra av att man konkretiserar deras förbättringslogik som i strategikartan till vänster, vad som kommer att avgöra framgång, och hittar mått på detta som går att sätta mål för så att vi kan styra införandet. Nils-Göran Olve 2013

Från strategikarta till mått och handling Mått och mål Aktivitet/ initiativ Strategiska mål KFF Finansiellt Kunder Processer Förnyelse och utveckling Nils-Göran Olve 2013

Nils-Göran Olve 2011

Nils-Göran Olve 2013

Bild från ekonomichefen Håkan Nilsson finns i Ekonomistyrning för konkurrenskraft (se tidigare bild), s 160-161. Detta är en väggtavla som finns i varje Nobina-garage, och där man månatligen klistrar upp fem A5 och två A4-ark med aktuella jämförelser för ett antal nyckeltal. De fem motsvarar de perspektiv man har valt för sitt styrkort. A4-arket till höger är lokal chefs kommentarer. Hon/han kan också ”kladda” med filtspetspenna på arken för att markera det som särskilt bör uppmärksammas. Nu: Nils-Göran Olve 2013

Varianter och överväganden (sista kapitlet i nya boken) Styrkort som uttryck för olika balanser, intressentmodell med mera Styrning på kort och lång sikt Omtolkning och komplettering av perspektiven Avvägning mellan nytta och kostnad för styrkortsarbetet

Bedöma IT – eller verksamhet+IT? IT som möjliggörare Nödvändiga villkor Vem behöver få veta vad om organisationens IT? Nils-Göran Olve 2013

Ekonomistyrningen påverkar Mått: hur beskrivs IT, användning och nytta? Beslut: vilka mått och beräkningar lyfts fram för att belysa anskaffning och bruk? Kalkyler över kostnad och lönsamhet Prissättning vid externa och interna tjänster Ansvar: hur utvärderas IT-verksamhet och bruk av IT i organisationens verksamhet, och IT och information etc som strategisk tillgång? Nils-Göran Olve 2013

Några slutsatser Når mål bättre Bättre för kunder Möter behov bättre Bättre och snabbare Nytt system Ny kompetens Nytt arbetssätt Mer rätt, flexiblare Bättre arbetsklimat Drar mindre resurser Utgångspunkt bör vara den avsedda strategiska logiken bakom informationsförsörjningen Rollspelet i organisationen, särskilt mellan IT och linjen, måste komma till uttryck i uppdrag som innehåller ansvar för att odla och nyttiggöra information Beskrivningar av IT- och IS-användning bör ingå i styrningen Ekonomistyrning är en viktig del av styrmixen och ge information och incitament att förverkliga IT:s möjligheter Företagsledningen T ex: IT-avd. Intern kund Uppdrag* Spel-regler** Strategi Mått Beslut Ansvar Handling Nils-Göran Olve 2013