Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Skolans utmaningar i förändringstid! - några perspektiv utifrån en nationell och regional horisont.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Programområde Personer med funktionsnedsättning
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.

Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Uppdrag: Att utarbeta förslag till riktlinjer för barn med språkstörning för att tydliggöra uppdrag och ansvarsgränser Syfte: Att kartlägga hur många och.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Disposition och utgångspunkter
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Särskilt pedagogiskt stöd
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Ansvar gentemot vem/vilka?
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Digital plattform Delaktig kommunikation
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Konferens E-kommunikation 2017
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Tillgängliga lärmiljöer
Resursfördelning Grundskolenämnden
Samverkan för en hållbar utveckling i ett livsperspektiv
Presentationens avskrift:

Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet YSDH Uppsala 2013-10-04 Greger Bååth

Alla har rätt att lära på egna villkor Vi arbetar för att barn, unga och vuxna, oavsett funktionsförmåga, ska nå målen för sin utbildning. Vi är en samarbetspartner. Vi kompletterar kommunernas eller fristående förskolor och skolors egna specialpedagogiska resurser. Vi vill bidra till att göra en bra skola ännu bättre! Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd undervisning i specialskolor tillgängliga läromedel fördelar statsbidrag.

Samlat Specialpedagogiskt stöd I stödet ingår bl.a: kunskap om pedagogiska strategier och förhållningssätt kompetensutveckling information om tillgängliga läromedel information till skolhuvudmän och skolans personal Relativt få uppdrag döv /hörsel (särskild utmaning fristående skolor). (elevnära stöd i kombination med strukturellt stöd)

Specialpedagogiska utredningar Våra fyra nationella resurscenter har särskild fördjupad kompetens kring barn och elever med synnedsättning med eller utan ytterligare funktionsnedsättningar dövhet eller hörselnedsättning kombinerad med utvecklingsstörning medfödd eller tidig dövblindhet grava tal- och språkstörningar.

Undervisning i specialskolor Vi har specialskolor med alternativa lärmiljöer, tre nationella skolor med individuell anpassning av lärmiljö och kommunikation (Eke- Åsbacka och Hällsbo) fem regionala skolor med tvåspråkig inriktning – teckenspråk och svenska (Birgitta- Östervång –Väner -Kristina och Manilla)

Specialskolan. Lokal- och verksamhetsförändringar (Åsbacka-Östervång-Manilla- Kristina mm) Rapport till regeringen (elevutveckling- orter - TUFF- ”regionala nav”- ”ts-centrum”

Den nationella samordnaren (Jan Sydhoff) SOU 2013: 29 Fördela statsbidrag till kvalitetshöjande insatser som stärker måluppfyllelsen för elever som är döva eller hörselskadade eller har en grav språkstörning och är i behov av teckenspråk, fördela statsbidrag till ny eller utvidgad hörselverksamhet i kommunal och enskild regi, föreslå hur Specialpedagogiska skolmyndighetens stöd till kommunala och enskilda huvudmän kan utvecklas för berörda elever, och utvärdera statsbidraget till särskilda insatser på skolområdet. Uppdraget ska redovisas senast den 4 mars 2015.

Några generella insatser Fördjupningsområden : - it i lärandet - tillgänglighet - auditiv miljö - tvåspråkighet - NPF - AKK

”Digital läromedelsarena” En webbsida där man som pedagog samlat ska finna alla tillgängliggjorda läromedel/lärverktyg (Från SPSM och från olika förlag). Där framgår också hur läromedlet/ lärverktyget är tillgängliggjort + bedömning av användningsområde och kort beskrivning. Preliminär lansering våren 2014

SPSM:s samspelsmodell för tillgänglighet som Regeringens mål med kunskap om tillgänglighet och delaktighet. ”Tillgängligheten och uppföljningen av tillgängligheten för elever med funktionsnedsättning i förskola och samtliga skolformer ska förbättras”. SPSM:s samspelsmodell för tillgänglighet som självvärderings-verktyg för att värdera tillgänglighet i förskole- och skolverksamhet (Lansering preliminärt våren 2014)

Forskning och samverkan utvecklar specialpedagogiken Vi bidrar till att forskning och praktik kommer närmare varandra genom spridning av forskningsresultat via konferenser, seminarier, webbplatser och tidningen Lika Värde (nationell konferens ”Lika värde” 3-4 feb 2014) samverkan med universitet och högskolor, Skolverket och Skolinspektionen - europeiskt samarbete genom ”European Agency for Development in Special Needs Education”.

Åtgärdsprogram; aktuellt remissvar Rättsäkerhet Föräldra-ansvar

www.spsm.se Kontakta oss, statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. www.spsm.se Tel. 010-473 50 00 Texttel. 010-473 68 00 eller 010-473 66 47

En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt

…….för er uppmärksamhet!