Överklaganden Ökat antal Fler som har ett visst fog (Problem med att få likvärdig bedömning av nära systerbåtar) Majoriteten är fortfarande av typen ”Jag vinner inte så det måste vara fel på mitt respittal”
SRS 201 Över 700 mätbrev Hyfsade leveranstider men fortfarande inte tillfredställande Flerskrov är nu inkorporerat i samma regelverk som andra båtar Nivån på respittalen för olika båttyper verkar vara ganska bra. Möjligen är lätta långsmala båtar något gynnade
SRS 2011
Varför utveckla SRS Skapa ett system som inte tar död på de personer som administrerar det Få ut mätbreven i tid Att fastställa ett respittal och utfärda ett mätbrev skall vara en administrativ åtgärd och inte ett kommittébeslut Måttlig kostnad, ekonomiskt i pengar och arbetstid Rimliga respittal med likvärdig bedömning Utvecklingspotential (SRS-V, potential för skandinaviskt samarbete)
En tänkbar ny metod Formel baserad på nuvarande data Typklassning Klassning av för och akterskepp Tillkommande data Foton på båten Ev. mått för att hantera Code 0-1
Hur bra blir det?
Förslag till organisation Kansliet Utfärdande av mätbrev SSF styrelse TKSRS TG SRS Kommittén Distrikten
Klassregeländringar Tillåt storm och hårdvindsegel för alla vid alla seglingar Tillåt elektronisk utrustning för alla vid alla seglingar Om båten har spinnakerbom får den användas med alla segel dvs. kombinationen spinnaker+gennaker finns inte Samma begränsning på halvbredd och material på spinnaker som för gennaker Klargöra att asymmetrisk spinnaker får halsas på bom eller på båten. Lägg certifikaten på hyllan till det finns något att erbjuda
SRS V Metoden ger möjlighet till en förfinad variant Rigg och segel mätta av mätman Vägning 3 decimaler Lämplig för segling på röd nivå? Konkurrent till IRC?
Föreslagna ändringar i tabellen TabellSRS grp beslutAnmärkning BåttypSRS :Metre ,01 Accent1,04+0,01 Albin Alpha1,10+0,01jämförelse med Cumulus Albin Nova1,16+0,01 Aphrodite 25 järn1.05+0,01 Bavaria 35 Match1,28-0,01 C-551,04+0,01 Contrast 331,16+0,01 Dehler 291,17+0,01 Drake1,07+0,01 Finngulf 311,16+0,01jämförelse med Crown 31 (i princip samma båt med mindre ändringar) First 27.71, Humphrey 221,22-0,02 Inferno 311,16+0,01jämförelse med Crown 31 (i princip samma båt med mindre ändringar) J/801,19+0,01 Maxi ,01 Neptunkryssare1,02+0,02 NF1.10+0,01troligen stor spridning i byggkvalitet som gör att en del båtar sticker ut Rapier ,01 Rival 221,12+0,01 Saint 3131,16+0,01jämförelse med Crown 31 (i princip samma båt med mindre ändringar) Sheriff ,01 Smaragd1,18+0,02 Smaragd Cruiser1,17+0,02 Stortriss Mk ll0,86+0,02 Swede 551,27+0,04 Wasa 551,24+0,03 Wasa Atlantic1,34+0,02 X-37 gr.köl1,29-0,01 X-37 MEDIUM KÖL1,30-0,01 X-991,25+0,01
Frågor att ta ställning till Skall vi köra med den nya metoden? Tabellen: skall vi räkna om den efter formel eller inte? Hur gör vi med certifikaten? Skall vi ha SRS-V? I så fall hur mycket mätning? INFORMATION (vad och hur?)