Blues, sexuell frigörelse & kulturell identitet Inst. för Musikvetenskap Gästföreläsning Musiken i det populära 2012-04-12 Karin Eriksson
BLUES? Vad är blues? Vad kännetecknar bluesen? Back- Water blues (1927) Bessie Smith
BLUES? Form, harmoniskt schema || T | T | T | T | | S | S | T | T | | D | S | T | T|| Kringresande musiker Solosång & gitarr/banjo Musikalisk form – melankolisk livskänsla Individuella känslor – psykologisk ådra (bearbetning/uttryckssätt/ ”jag form”) Jordnära texter, speglar livet i vardagen Icke religiös – ”djävulens” musik Musik och text - tar form under musicerandet
Blues Legacies & Black feminism Bessie Smith: Kortfilm från år 1929 St. Louis Blues ”My man’s got a heart like a rock cast in the sea” Utgå från Davis resonemang och fundera över: Vad kommuniceras på scenen? Vilken roll tillskrivs kvinnan respektive mannen? http://www.youtube.com/watch?v=KyRwomM37j8
Blues Legacies and Black Feminism I used to be your sweet mama Syfte? Vetenskapliga perspektiv/teorier? Metod? Material? Argumentation? Analys? Slutsatser? Diskurs? Genus? Intersektionella perspektiv Intentionalitetsproblematik?
Seminariefrågor 1. Varför är det viktigt att ifrågasätta den gängse bilden av blues? Vad opponerar sig Davies emot? 2. Vad blev bluesen symbol för enligt Davies? (jämför t.ex. med spirituals) Vilka värderingar sammankopplades med bluesen? 3. Kan du urskilja de vetenskapliga perspektiven och teorierna i studien? (Tips: tänk på vilka frågor hon fokuserar på) 4. Hur genomför Davis sin undersökning? Vilket material bygger studien på? Håller Davis argumentation - är något av argumenten tveksamt? 5. Vad kännetecknade bluestexterna enligt Davies? ? Vilka teman förekom? Vilka teman förekom inte, eller sällan? Vilka slutsatser drar författaren av textinnehållet? 6. Välj ut ett av Davis musik- och textexempel och förklara varför och hur det används. Fundera över vad Du anser vara kapitlets styrka respektive svaghet. Kan du urskilja några slutsatser i kapitlet?
Generella huvudtyper av blues: Country blues - folkliga former, solosångare och gitarrackompanjemang, (Robert Johnson, Blind Lemon Jeffersson) Classic blues – 1920-tal, (Bessie Smith, Ma Rainey) Ofta kvinnliga sångare ackompanjeras av en mindre instrumentalensemble. Urban blues – (Rhythm & Blues) 1940-tal, - gitarren bytts ut mot elgitarr, - blåsinstrument (B.B King, Muddy Waters).
♫ Bind Lemon Jefferson ”Matchbox Blues” A ”sittn’ here wondrin’ / can a matchbox hold my clothes (2 ggr) B I ain’t got so many matches/but I got so far to go Blue note – slide, bottle-neck (metalltub, flaskhals) Uttryck ny identitet, ”jag form” – ofta fyller i känslan med en kommentar - utrop, fasett Musik och text - tar form under musicerandet