Att vara företagare i Glesbygd nära storstad - hot eller möjlighet?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
1. Varför finns det pengar?
Från bonddräng till yuppie Del 2 – 1920 till 1990
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
LANDSBYGDSPROGRAMMET Bakgrund Landsbygdsprogrammet är ett verktyg för att nå målen för landsbygdspolitiken. Programmet innehåller satsningar.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Välkommen till Norrtälje uppstart - möte 12 juni 2007.
Radio – Webb = Affärer Ljud, text och bild i kombination på Internet! Roslagens BusinessArena!
Välkommen till oss! Företagarna i Roslagen - Norrtelje är en mycket aktiv förening med 350 medlemmar. Bli medlem i FÖRETAGARNA - läs mer på
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Vår plats/andra platser
Intervju inför ViV-projektet.
SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!
Behövs det pengar? Byteshandel.
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Anpassning till ett förändrat klimat
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Perspektiv på Stad, Land och ungas förutsättningar
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Nätverket för Elektroniska Affärer: Kurs i avtal om e-kommunikation.
Val av transport till resmålet.
Europas mest innovativa region 2020
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Från projektidé till genomförande - Hur söker man projektstöd?
CIRCLE, Lund University, Sweden CENTER FOR INNOVATION, RESEARCH AND COMPETENCE IN THE LEARNING ECONOMY Företagande på Landsbygden Martin Andersson Lund.
Landsbygdsutveckling i Västmanland Västerås slott.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
E-post tfn (vxl)
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv September 2015.
Vad är fattigdom? Fattigdom kan mätas på många sätt. UNICEF anser att barn kan räknas som fattiga när de går miste om sina grundläggande rättigheter till.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
FRÅGESPORT KRING SVERIGE Begrepp och förklaringar.
Om Småföretagsbarometern Småföretagsbarometern produceras i samverkan mellan Företagarna, Swedbank och Sparbankernas Riksförbund Småföretagsbarometern.
Småföretagsbarometern 2016
Konjunkturen i Gävleborgs län kv December 2016
Konjunkturen i Örebro län kv Mars 2017
Konjunkturen i Örebro län kv December 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Konjunkturen i Dalarnas län kv Mars 2017
Anpassa samhället till klimatets förändringar
Om Småföretagsbarometern
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv December 2015
Småföretagsbarometern 2016
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Småföretagsbarometern 2016
Om Småföretagsbarometern
Småföretagsbarometern 2016
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Produktion, handel och transport
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Presentationens avskrift:

Att vara företagare i Glesbygd nära storstad - hot eller möjlighet? Kompetensmässan 13.11 2007 Workshop www.foretagarnaroslagen.se eller www.regionroslagen.se Att vara företagare i Glesbygd nära storstad - hot eller möjlighet? Företagande och entreprenörskap Det är viktigt att den tillväxtpotential som existerar tas tillvara oavsett var i landet den finns. Entreprenörskap, nya och växande företag är centrala inslag för den långsiktiga utvecklingen i gles- och landsbygder. Entreprenörskap är ett vidare begrepp än nyföretagande och kan även återfinnas i befintliga företag eller i andra – formella som informella – organisationer. Det geografiska läget för entreprenörer och företagare medför till viss del speciella förutsättningar i gles- och landsbygder. Långa avstånd, kallt klimat och extrem gleshet är några exempel på detta. En särskild sårbarhet när det gäller förändringar i utbudet av kommersiell och offentlig service är en annan aspekt för dessa företag och entreprenörer. Kunskap om den sammantagna situationen blir betydelsefull för förståelsen av dessa verksamheter. Företagande där verksamheten ställer särskilda areella krav (exempelvis inom jordbruks-, skogs- eller vissa former av besöksnäring) är ett naturligt inslag i gles- och landsbygdens företagande. Jämfört med tätorter är några karaktärsdrag en större andel arbetsintensiv industri samt mikroföretagens (upp till nio anställda) större andel av sysselsättningen. FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se

FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se Definitioner Var börjar glesbygderna och var slutar landsbygden? Det finns ingen klar och allmänt vedertagen definition av begreppen glesbygd och landsbygd. Dessutom är gles- och landsbygder olika beroende på var i landet de ligger. Därför är det inte heller enkelt att beräkna hur många som bor i gles- och landsbygder. Var börjar glesbygderna och var slutar landsbygden? Det finns ingen klar och allmänt vedertagen definition av begreppen glesbygd och landsbygd. Dessutom är gles- och landsbygder olika beroende på var i landet de ligger. Därför är det inte heller enkelt att beräkna hur många som bor i gles- och landsbygder Landsbygdsfakta Vår statistik presenteras här inom följande kategorier: Befolkning Arbetsmarknad Kommunikationer Livsvillkor Service Skärgård Statliga myndigheter Tillgänglighet Utbildning Glesbygdsverket arbetar inom detta verksamhetsområde framförallt med olika kartläggningar och kunskapsöversikter av företagsstrukturer i gles- och landsbygder. Förutom grundläggande uppgifter som antal företag, storleksklasser, branscher m.m. uppmärksammas frågor med tillväxtrelevans, företagens samverkansformer och samspelet med lokalsamhället. En naturlig samverkan sker med andra verksamhetsområden inom Glesbygdsverket som service, infrastruktur och kommunikationer m.fl FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se Källa: Glesbygdsverket

FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se hot… Långt till kunden – pendlingsavstånd Icke beräkningsbara omkostnader Ojämn orderingång Sämre utbildningsmöjligheter Tillgång – arbetskraft Konkurrens Infrastrukturella problem Handelsvägar Kommunikationer Landsvägar Bredbandstekniken Företagare på landet bidrar till bygdens service Östersund 2007-10-05 Det finns en stark koppling mellan företagens välbefinnande och det lokala samhällets struktur i landets glesaste delar, och många företagare känner sig tvingade att själva engagera sig för att bevara den lokala servicen.   Det visar Glesbygdsverkets kartläggning av solo- och mikroföretagen i de minst tillgängliga delarna av landet. Studien är den första i sitt slag och fokuserar på nystartade företag under deras första verksamhetsår. Av Sveriges företag är 60 procent ensamföretagare och 90 procent har färre än tio anställda. I gles- och landsbygder är dessa företagsformer ofta än mer betydelsefulla och står i vissa områden för upp till hälften av sysselsättningen. Kartläggningen slår fast att kopplingen till lokalsamhället är tydlig, säger Jörgen Lithander, projektledare för studien. 80 procent av företagarna säger att lokal samhällsservice är betydelsefull för möjligheten att driva och utveckla företaget. Samtidigt anger 40 procent att de har behövt engagera sig för att bevara eller utveckla servicen i bygden. Lika många tror att det kommer att bli aktuellt de närmaste åren. Offentlig och kommersiell service är viktiga faktorer för utveckling av företaget och för att kunna rekrytera och behålla personal. Försvinner servicen blir orten mindre attraktiv och tillgången till arbetskraft, underleverantörer och leveranser försvåras. Om vi vill se tillväxt även i landets gles- och landsbygder är det angeläget att bevaka tillgången till service här. Detta är inte bara viktigt för privatpersoner, utan även ur ett företagarperspektiv, avslutar Jörgen Lithander. FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se

FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se Möjlighet… Nära till naturen Livsvillkor Mänskliga värden Distansarbetsplatser Bra hälsa Några slutsatser från rapporten:   De flesta som startar som soloföretag förblir det. De anställer inte alls.  Inom områden med långa avstånd till kunder, leverantörer och företagstjänster är bredbandsutbyggnad särskilt viktig. Då nätoperatörerna inte alltid är beredda att bygga på kommersiella villkor i dessa områden blir insatser från offentlig sektor betydelsefulla. Enligt företagarna själva behöver skatter och avgifter sänkas och regelverk förändras för att tillväxt ska vara möjlig. Även brister i infrastruktur och kapitalförsörjning lyfts fram av flera parter.  Intervjuer med företagare visar att de upplever ett minskat intresse från speditörer av att leverera och hämta gods i glesare områden. Det behövs informationsinsatser om vad det i realiteten innebär att växa, t.ex. i form av anställningar eller på marknader utanför den lokala. På så sätt kan tillväxtpotentialen bland små företag i perifera lägen bättre utnyttjas. Samarbete mellan små företag är ett sätt att kunna växa och ta större marknader utan att anställa. Stöd till samarbete och nätverk stimulerar tillväxt i ett vidare perspektiv. FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se

FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se Behov av nätverkande… AFFÄRSNÄT KOMPETENSNÄT Affärsbevakning Offerter Upphandling Tjäna pengar Gemenskap Utbildningsbehov Dela på kostnader KULTURNÄT Olika typer av nätverk Det finns många olika typer av nätverk - en del är bara till för att fysiskt träffas utan identifierade mål. Man ska skilja mellan affärsnät, kompetensnät och kulturnät - de har alla ett syfte med olika mål. Affärsnät har som gemensamt mål att utveckla affärer för och mellan dem som ingår i nätverken. Kompetensnät har som mål att kompetensutvecklas tillsammans inom nätverk för att också nå ekonomisk fördel att det är flera som vill dela på en kompetensutvecklingsinsats. Kulturnät har som mål att träffas för gemensamma kulturella delar där också affärer kan blomstra med inte är dess egentliga syfte. Ha kul tillsammans! FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se

FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se Marknad & affärer Företagsutveckling Information & Kommunikation Matchning Affärssystem Register Elektroniska affärer Ekonomitjänster Marknadskommunikation Verktyg på Internet Kommunikationsplattform Mötesplats Hälsa & Miljö Hälsoekonomi Miljö & Hälsoplan Friskvård Grön Turism FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se

FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se förutsättningar Det geografiska läget för entreprenörer och företagare medför till viss del speciella förutsättningar i gles- och landsbygder. Långa avstånd, kallt klimat och extrem gleshet är några exempel på detta. En särskild sårbarhet när det gäller förändringar i utbudet av kommersiell och offentlig service är en annan aspekt för dessa företag och entreprenörer. FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se Källa: Glesbygdsverket

FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se Särskilda krav Företagande där verksamheten ställer särskilda areella krav (exempelvis inom jordbruks-, skogs- eller vissa former av besöksnäring) är nätverkande ett naturligt inslag i gles- och landsbygdens företagande. Jämfört med tätorter är några karaktärsdrag en större andel arbetsintensiv industri samt mikroföretagens (upp till nio anställda) större andel av sysselsättningen. FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se Källa: Glesbygdsverket

FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se Procentandel av total sysselsättning som sysselsätts i microföretag (1-9 anställda). 2003 FöretagarnaRoslagen Larry Åberg larry.aberg@kkryss.se