Svenska 2 100 p Svenska 2 100 p.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Centrala innehåll och kunskapskrav
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? Ja – av många skäl!
Referat En sammanfattning.
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Formellt, skarpt och snyggt
Nationellt prov Sv1.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ett arbetsområde om poesi
En övning i att analysera ett tal
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Mall för alignmentmatris
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Marknadsföring och försäljning
Litteratur.
Debattartikel.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att referera och ange källa!
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till svenska 2!
Svenska som andraspråk 3
Problemformulering En introduktion på kursen
Sociologi Introduktion.
Att skriva essä.
Bli säker på utredande PM
Argumenterande text.
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Presentationens avskrift:

Svenska 2 100 p Svenska 2 100 p

Vad fortsätter?

Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning. Tal

T ex föredrag med/utan powerpoint om olika ämnen- inom svenskämnet + eventuellt i samarbete med andra ämnen på programmet Eller diskussioner och debatter i klassen och egna argumenterande tal kunna referera och ange källor på ett korrekt och smidigt sätt

Skriva utredande och argumenterande texter Uppbyggnad, språk och stil i olika typer av texter samt referat och kritisk granskning av texter. Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter. Normer och stildrag som hör till dessa texttyper. Skriva utredande och argumenterande texter

Utredande = t ex skriva en text som svarar på frågan: Hur kan man hjälpa barn som har problem med talet? Hur påverkas människor av musik? Lära sig hur man skriver formellt Lära sig hur en utredande eller argumenterande text är uppbyggd

Svenska och internationella författarskap, såväl kvinnliga som manliga, och skönlitterära verk, vilket även inkluderar teater samt film och andra medier, från olika tider och epoker. Studera hur olika litterära produkter är uppbyggda och kunna tala om detta. Och för att kunna skriva och tal om detta måste vi lära oss olika termer som används för att beskriva hur t ex en dikt eller en film eller en novell är uppbyggd Litteratur

Vad är nytt?

Språkförhållanden i Sverige och övriga Norden, till exempel språklagstiftning, minoritetsspråk och dialekter. Språk i norden

Dansk och norsk skönlitteratur, delvis på originalspråk.

Bekanta oss med språken – film+ viss litteratur Målet är inte att lära sig tala danska eller norska – men att kunna förstå en norsk och en dansk och kunna anpassa sitt språk så att även de förstår

Relationen mellan skönlitteratur och samhällsutveckling, dvs Relationen mellan skönlitteratur och samhällsutveckling, dvs. hur skönlitteraturen har formats av förhållanden och idéströmningar i samhället och hur den har påverkat samhällsutvecklingen. Litteraturhistoria

När vi läser skönlitterära texter bör vi också ta reda på hur det samhället såg ut där de uppstod – och i förlängningen kunna fundera på vad vår tids texter berättar om vårt samhälle.

Skönlitterära verkningsmedel Skönlitterära verkningsmedel. Centrala litteraturvetenskapliga begrepp och deras användning.

Studera hur olika litterära produkter är uppbyggda och kunna tala om detta. Och för att kunna skriva och tal om detta måste vi lära oss olika termer som används för att beskriva hur t ex en dikt eller en film eller en novell är uppbyggd. Samt känna till något om epokbegrepp och olika litterära strömningar (romantik, realism, symbolism etc)

Nytt – vi behöver inte ” hinna med hela litteraturhistorien”. Hur vill vi läsa? Kronologiskt? Alla epoker? Eller vill vi koncentrerar oss på vissa tider/författare? Teman + tvärsnitt? ( t ex barnet i olika tider, kärlek förr och nu). Samarbete med andra ämnen?

Svenska språkets uppbyggnad, dvs Svenska språkets uppbyggnad, dvs. hur ord, fraser och satser är uppbyggda samt hur de samspelar i grammatiken. Grammatik

Grundläggande grammatik för att kunna förstå hur man skriver rätt. T ex Ordklasser Vilken typ av grammatik – gamla traditionella (Subjekt + predikat + objekt )eller generativ ( nominalfraser + verbfraser) – eller båda?

Betygskriterier - A

Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt, varierat och välformulerat, och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar och vidgade perspektiv. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen. Tala

Utredande och argumenterande texter Elever kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor och kan med utgångspunkt från detta skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och väldisponerade. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som nya och vidgade perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar. Utredande och argumenterande texter

Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den. Dessutom kan eleven på ett relevant sätt bemöta tänkta motargument. Argumentation

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället. Litteratur

Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken. Grammatik

Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden. Språk i Norden