E-blomlådan Självvärdering av verksamhetsutveckling med stöd av IT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Process
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
LIKA Ett verktyg för att stötta och underlätta skolornas digitalisering.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
E-Blomlådan i Värmland. ” Det ska bli bättre att vara medborgare i Värmlands kommuner”
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länets kommuner i samverkan
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Användningsforum – Dagordning Möte # – Inledning, Ordförande Peter Krantz – 10.30Bakgrund och relation till övriga it-politiska.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Länsgemensam ledning i samverkan
E-Tjänster i VGK Ansöka om förskola Kommunicera, ta del av och lämna information som rör förskola Ansöka om grundskola Ansöka om ledighet (Grundskola)
Reseproduktion och försäljning
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Strategiska perspektiv på verksamheten
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Välkommen till Fördjupningsdag öppna data Fördjupningsdag Öppna data Offentliga rummet, Visby 1 juni 2015.
eBlomlådan Hur mäter vi digitaliseringsmognaden i Sveriges kommuner
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Kvalitet i särskilt boende
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Omställningen av hälso- och sjukvården
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

E-blomlådan Självvärdering av verksamhetsutveckling med stöd av IT

Program eBlomlådan Fördjupningsdag Offentliga Rummet 10.00-10.30 Välkomna! Mats Bohman, Administrativ direktör, Nacka Kommun 10.30-11.00 eBlomlådan som verktyg i dialogen med verksamheten Hans Lindgren, Verksamhetsutvecklare, Botkyrka Kommun 11.00-11.30 eBlomlådan som verktyg i utvecklingen av e-målbild Tomas Staxäng, Kvalitetsstrateg Kungsbacka Kommun Iwona Carlsson, Projektledare Kungsbacka 2020, Kungsbacka Kommun 11.30-12.00 eBlomlådan som verktyg för regional samverkan Håkan Lindström, IT-koordinator, Karlstad Kommun 12.00-13.00 Lunch 13.00-14.00 Ny version av eBlomlådan Per-Erik Nyström, Handläggare, Sveriges Kommuner och Landsting 14.00-15.00 Frågor och diskussion

Detta sa vi 2102: Om tre år har e-blomlådan bidragit till Att kommunen blivit mer öppen och transparent. Att privatpersoner och företag erbjuds fler och bättre digitala välfärdstjänster/service på nätet - som förenklar deras vardag. Att IT bidrar till att kvaliteten och effektiviteten har ökat i kommuners verksamhet Bättre styrning av IT Bättre dialog mellan verksamhet och IT

Idag har 189 självvärderingar gjorts på eBlomlådan Stockholm (Göteborg) Malmö Sundsvall Umeå Södertälje Nacka Lidingö (Täby) Botkyrka Kungsbacka Örebro Vallentuna Karlstad

43 kommuner har publicerat sina resultat

E-blomlådan idag Version 3.0 klar Fler och fler använder e-blomlådan Gäller 2014/2015 och 2015/2016 Översyn av kriterier på främst blad- och grässtrånivå En del förbättringar av teknisk funktionalitet Fler och fler använder e-blomlådan Alla kommuner i en region enas om att använda den Öka andelen som publicerar sin utvärderingar Kopplingar till andra utvärderingsverktyg och uppföljningar LIKA, SKL:s enkät om e-tjänster och e-förvaltning

Nya indikatorer Uppdatering av indikatorer av digitala tjänster Rensning av irrelevanta eller för etablerade digitala tjänster Intern verksamhetsutveckling indikatorer från LIKA Tre frågor kring att samordna och identifierar digital kompetensutveckling/infrastruktur/uppföljning

Digitala välfärdstjänster och självservice Äldre och personer i behov av omsorg Nya indikatorer Vårdtagare och anhöriga kan via digital tjänst få information om planerade och genomförda insatser inom äldreomsorgen. Privatpersoner erbjuds e-hemtjänst, d.v.s. möjlighet till stöd med digitala hjälpmedel. Privatpersoner erbjuds digitala trygghetslarm. Borttagna indikatorer Privatpersoner kan via e-tjänst göra en samlad kvalitetsjämförelse av alla stödinsatser till funktionshindrade. Privatpersoner kan via e-tjänst få personlig information om utbetalning av försörjningsstöd.

Digitala välfärdstjänster och självservice Barn & elever Nya indikatorer Vårdnadshavare kan via digitalt forum (t.ex. portal, lärplattform) kommunicera, ta del av och lämna information (schema, kontaktuppgifter) som rör förskolan/grundskolan/gymnasieskolan Elever/vårdnadshavare kan via digital tjänst få information om elevens utveckling i särskolan. Elever/vårdnadshavare kan via digital tjänst få information om elevens utveckling i gymnasieskolan. Elever kan via digital tjänst ansöka om skolskjuts Borttagna indikatorer Privatpersoner kan via e-tjänst ansöka om SFI-undervisning Elever/vårdnadshavare kan via e-tjänst få personlig information om tilldelad plats eller skola Barn får individanpassat lärande med hjälp av digitala läromedel i förskolan/grundskolan/särskolan/

Digitala välfärdstjänster och självservice Företagare & arbetstagare Nya indikatorer Privatpersoner kan via digital tjänst ansöka om sommarjobb i kommunen Företagare kan via digital tjänst registrera livsmedelsverksamhet. Företagare kan via digital tjänst ansöka om nyttjande av allmän plats Företagare kan via digital tjänst ansöka om tillstånd för försäljning av folköl Företagare kan via digital tjänst ansöka om tillstånd för tobaksförsäljning Borttagna indikatorer Privatpersoner kan via digital tjänst ansöka om jobb i kommunen

Digitala välfärdstjänster och självservice Boende & trafikanter Nya indikatorer Privatpersoner/Företagare kan via digital tjänst beställa nybyggnadskarta Företagare kan via digital tjänst ansöka om grävningstillstånd Privatpersoner kan via digital tjänst anmäla, ändra behov av och följa upp sin sophantering. Privatpersoner kan via digital tjänst lämna vattenmätaravstämning och följa upp förbrukning Privatpersoner kan via digital tjänst anmäla installation av värmepump Kommunen använder digitala kanaler för att informera om och inhämta synpunkter på samhällsbyggnaden i kommunen Borttagna indikatorer Kommunen använder digitala kanaler för att samråda i planärenden. Privatpersoner följa snöröjningen via e-tjänst.

Digitala välfärdstjänster och självservice Kulturintresserade & fritidsutövare Nya indikatorer Privatpersoner kan via e-tjänst ansöka och betala simskola Privatpersoner kan via e-tjänst ansöka och betala musik/kulturskola Privatpersoner kan via e-tjänst ansöka och betala för olika kultur- och fritidstjänster Privatpersoner/Organisationer kan via e-tjänst ansöka om kulturstöd/kulturbidrag Privatpersoner kan ta del av och boka kultur- och fritidsutbud via digitalt kalendarium publicerat på webb eller app Borttagna indikatorer Privatpersoner kan via e-tjänst boka och låna om böcker, e-böcker och andra digitala medier.

Digitala välfärdstjänster och självservice Allmänheten Nya indikatorer Privatpersoner kan via digitala kanaler vara med och påverka förslag inför politiska beslut. Privatpersoner kan framföra ett förslag till kommunen som andra kan se och ge stöd till/synpunkter på t.ex. via e-förslag eller sociala medier. Privatpersoner kan via webbsändning följa och ta del av kommunfullmäktiges möten och/eller andra liknande möten. Privatpersoner och företagare kan betala för kommunens service via digital betaltjänst. Privatpersoner och företagare kan via digital karta söka och hitta kommunal service (t.ex. förskola, simhall, lekplats, offentliga toaletter). Privatpersoner och företag kan få hjälp i sina ärenden via en kommungemensam kundtjänstfunktion. Privatpersoner kan få störningsinformation via SMS, sociala medier eller digital tjänst. Borttagna indikatorer Privatpersoner kan via kommunens e-arkiv ta del av och söka offentliga handlingar.

Verksamhetsutveckling med stöd av it Internt perspektiv Återkommande nya indikatorer för ”tuvan”: Verksamheten följer systematiskt upp användbarheten i de digitala tjänsterna Verksamheten arbetar systematiskt med att identifiera och samordna insatser kring hur man leder, organiserar och följer upp arbetet med it Verksamheten arbetar systematiskt med att identifiera och samordna insatser kring digital kompetensutveckling Verksamheten arbetar systematiskt med att identifiera och samordna insatser kring såväl verksamhetsmässig som administrativ användning av it Verksamheten har möjlighet att dokumentera mobilt (t.ex. vid tillsyn)

Verktyget LIKA LIKA är ett verktyg för utvärdering och utveckling av skolans digitalisering. Verktyget är ett stöd i arbetet att värdera och prioritera olika insatser. Det är ett självskattningsverktyg som bygger på en värdering och bedömning av läget på skolan – en skattning som mynnar ut i ett förslag till en handlingsplan. LIKA bygger på en modell som tagits fram i ett samarbete mellan Lidingö och Lund (IT-tempen). Drygt 60 skolor har provat modellen.

Verktyget LIKA Från LIKA-verktyget har eBlomlådan övertagit tre indikatorer: Verksamheten arbetar systematiskt med att identifiera och samordna insatser kring hur man leder, organiserar och följer upp arbetet med IT Verksamheten arbetar systematiskt med att identifiera och samordna insatser kring digital kompetensutveckling Verksamheten arbetar systematiskt med att identifiera och samordna insatser kring såväl pedagogisk som administrativ användning av it

Verksamhetsutveckling med stöd av it Arbetssätt och metoder Nya indikatorer Kommunen anger i övergripande styrdokument hur man vill ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Kommunen följer årligen upp kommunens e-utveckling, t.ex. med avseende på om det blivit enklare, effektivare och öppnare. Kommunen stödjer mobila arbetssätt. Kommunen har en funktion för bokning/hantering av mötestid med handläggare. Borttagna indikatorer Kommunen (har en modell/metod /ansvar för) genomför hemtagning av nyttoeffekter från e-utvecklingsprojekt

IT som möjliggörare Nya indikatorer Borttagna indikatorer Kommunen tillämpar nationella/regionala riktlinjer för säkert informationsutbyte med andra aktörer Kommunen har en infrastruktur som stödjer mobil åtkomst till verksamhetskritiska IT-system. Kommunen har en bredbandsstrategi Kommunen tillhandahåller federerade tjänster. Kommunen samverkar med andra kommuner och/eller landsting kring gemensam IT-drift, tjänster och förvaltning. Borttagna indikatorer Kommunen har en funktion för elektroniska formulär. Kommunen arbetar aktivt med att konsolidera sin IT-miljö.

Förbättrade funktioner Möjlighet att spara flera publicerade självvärderingar Möjlighet att spara självvärderingar från flera versioner av eBlomlådan Visuellt tydligare Tydligare visualisering av resultat Tydligare svarsnivåer

Möjlighet att spara självvärderingar från flera versioner av eBlomlådan

Visuellt tydligare

Diskussion Hur ökar vi användningen av eBlomlådan? Målsättning dubbelt så många självvärderingar Hur kan vi få fler kommuner att publicera? Målsättning dubbelt så publicerade självvärdering Utvecklad funktionalitet kopplad till eBlomlådan Handlingsplan Regionala jämförelser Tillkommande frågor