1. Sätt ut örats delar. 4. 9. 1. 5. 2. 3. 7. 8. 6. 1. Städet och hammaren 2. Hörselgången 3. Öronmusslan 4. Ytterörat 5. Hörselnerven 6. Trumhinnan 7. Snäckan 8. Stigbygeln 9. Balansorganet
2. Förklara vad ljud är. Ljud är svängningar eller rörelse i materia. Med materia menas ett material, t.ex. luft, vatten eller trä.
3. Skriv ett annat namn för ljudets svängningar. Ett annat namn för ljudets svängningar är ljudvågor.
4. Skriv i vilken enhet vi mäter ljudsvängningar. Vi mäter ljudsvängningar i Hertz.
5. Svara på mellan vilka intervall vi kan höra ljud. Vi människor hör ljud mellan 20 och 20 000 Hertz. Bonus: Hertz är antal ljudsvängningar per sekund.
6. Skriv vad de ljud vi inte kan höra kallas. Infraljud heter de ljud som är lägre än 20 Hertz. Ultraljud heter de ljud som är högre än 20 000 Hertz.
7. Hur fort går ljudet? I luft har ljudet en hastighet på 340 m/s. I Vatten går det fortare och har en hastighet på 1500 m/s. I ännu tätare material, som t.ex. metall eller trä har ljudet en ännu högre hastighet.
8. Förklara varför ljudet går snabbare genom vatten än genom luft och ännu snabbare genom t.ex. metall. Ljudet går fortare genom tätare material. Det är för att där ligger molekylerna tätt intill varandra. När molekylerna sätts i rörelse av en ljudvåg knuffar de varandra ungefär som när kulor ligger på en rad. Ligger kulorna tätare ihop får den sista kulan fart snabbare än om det är långt emellan de.
9. Beskriv hur en gräshoppa hör. Gräshoppor har två små springor precis under knäna. Därinne finns luftsäckar som sätts i rörelse av ljud utifrån. Där finns också nervceller som känner rörelsen och som skickar signaler till hjärnan om ljudet.
10. Beskriv skillnaden på starka ljud och höga toner 10. Beskriv skillnaden på starka ljud och höga toner. Beskriv även skillnaden på svaga ljud och låga toner. Starkt ljud innebär att ljudet kommer med en stor kraft och det låter mycket medans en hög ton innebär att ljudvågorna (rörelsen upp och ner) går fort. Svag ljud innebär att ljudet kommer med liten kraft och låter tyst medans en låg ton innebär att ljudvågorna (rörelsen upp och ner) går sakta.
11. Svara på i vilken enhet vi mäter ljudstyrka. Vi mäter ljudets styrka (kraft) i decibel.
12. Beskriv hur man kan stärka ljud. Tänk på att ytterörat är som en tratt eller på hur en megafon ser ut. Ytterörat samlar in ljud utifrån för att vi ska höra bra. En megafon är en slags ljudförstärkare. Alltså bör man använda någon med en trattliknande form för att stärka ljud.
13. Beskriv vad som orsakar öronskadan tinnitus 13. Beskriv vad som orsakar öronskadan tinnitus. Skriv även vilka besvär en person med tinnitus har. Alltför starka ljud ger öronskadan tinnitus. En person med tinnitus hör ett pip eller ett brus hela tiden. Inte ens när man sover är det tyst.
14. Beskriv skillnaden mellan en ton och ett buller. En ton är regelbundna (jämna) ljudsvängningar. Ett buller är oregelbundna (ojämna) svängningar som t.ex. en smäll, en duns eller ett knack.
15. Ge förslag på hur man kan isolera ett rum. Man kan sätta upp plattor i taket av något material som ljudet studsar dåligt mot, gärna något mjukare material. Mycket gardiner, mattor, kuddar och tyger dämpar ljud bra. Mjuka material dämpar ljud.
16. Förklara hur en mobiltelefon använder sig av ljus istället för ljud när den skickar signaler. Mobiltelefoner sänder ut signaler med hjälp av radiovågor. Radiovågor är inte ljud för de sätter inte luftmolekylerna i rörelse. Radiovågor är ett osynligt ljus.
17. Beskriv vad ett eko är. Ett eko är när ljudet studsar tillbaka mot något, t.ex. ett berg, Vi hör då ljudet igen.