® LIBER Kalmar 20/4 2009. ® Liber Stjärnsvenskamode llen – alla ska med!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Samtala om böcker.
Modul 6: Läsning Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som.
Engelska.
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Centrum för lättläst
Att skriva sig till läsning
Allt var sköldpaddornas fel !
Konjunktioner (och subjunktioner) youtube. com/watch
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
© X-on Data EdWord. © X-on Data EdWord – tillägg till Word EdWord är en anpassning för att göra Microsoft Word enklare.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet
Patientsäkerhet.
Bild 1 ATT SKRIVA FÖR WEBBEN. Bild 2 En bra webbplats Är det någon skillnad att skriva på webben och i tryckt media? Varför tillgänglighet och för vem?
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Gör studierna enklare Per Brohagen.
Språklig medvetenhet.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Hur gör du för att förstå en text?
VISION 2008/ 2009 Alpina sektionen Alpin skidåkning för gemensam utveckling och framgång, med bredd och elit i symbios. 1.
Region Skånes händelseanalysledarutbildning Välkomna!
LÄRLEDARUTBILDNING våren -09
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Debattartikel.
Utveckla skrivandet.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Röd tråd.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
Konjunktioner bindeord.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Måndagen 12 november 2012 Hur arbetar skolan med läs- och skrivutveckling? Hur kan du som förälder på bästa sätt stötta.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
Satsbegreppet. Begreppen mening och sats På svenska talar man ofta om meningar och satser, men på tyska finns inte begreppet mening. På svenska används.
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Läs s Uppgifterna på s. 157 /Låt stå!. Läs inte sidan 58!
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Novellanalys.
Hur gör vi när vi läser?.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

® LIBER Kalmar 20/4 2009

® Liber Stjärnsvenskamode llen – alla ska med!

® Liber Tröst för Tryckfels-Nisse Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan ståhlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

® Liber FÖRUTSÄTTNINGAR BARNET LÄRAREN MATERIALET

® Liber BARNET Läs- och skrivutvecklingens förlopp begränsat effektivt läsande och skrivande grammatiska samtal grammatiskt skrivande (”utljudning”) grammatiskt läsande (”ihopljudning”) utvecklat effektivt skrivande utvecklat effektivt läsande Caroline Liberg

® Liber LÄRAREN ○ Se var varje barn befinner sig – individanpassa ○ Ge barnet lagom utmaningar – ställ krav ○ Ge många tillfällen till samtal och diskussioner – språk är kommunikation ○ Variera arbetssätt – gemensam/grupp/individuell läsning/skrivning ○ Utgå alltid från det barnet kan i stället för inte kan – diagnostiserande arbetssätt ○ Följ upp barnens läsning/skrivning långt upp i åldrarna – ”ett barn lär sig läsa två gånger” ○ Läs högt ofta, gör barnet nyfiket på vårt språk – Var ett föredöme, visa lust för språket!

® Liber HONNÖRSORD: HÖGLÄSNING SAMTAL

® Liber MATERIALET Läsbarhetsfaktorer ur innehålls- (och sammanhangs)perspektiv ○ Finns det ett budskap? Varför ska jag läsa det här? ○ Är budskapet lättillgängligt? ○ Väcker text och bild lust, liv och spänning? ○ Kan läsaren känna igen sig i text och bild? ○ Kan läsaren skapa egna bilder? ○ Finns det en röd tråd i text och bild? ○ Har texten bildstöd och vice versa? ○ Är det lagom mycket nytt/känt?

® Liber Läsbarhetsfaktorer ur formperspektiv ○ radlängd, radbrytning, radmellanrum ○ teckenstorlek, teckensnitt, bokstavs/ordmellanrum ○ typ av text, t.ex. berättelse, rim, instruktion, fakta ○ hur anknyter meningarna till varandra (känt-okänt, bindeord, hur meningar inleds) ○ upprepningar av ord i flera sammanhang ○ förekomst av ”ordbilder” ○ enkla, korta ord – långa sammansatta ord ○ långa – korta meningar, huvudsatser – bisatser, enkla – komplexa meningar ○ ljudenlig – ljudstridig stavning

® Liber Stjärnsvenska Hela språket Böcker på 11 nivåer Upplevelse – fakta Riktiga texter Lärarens roll viktig Från f-klass till år 5 Diagnoser – kontinuerlig uppföljning

® Liber BOKSTÄVER OCH LJUD A a L l O oE e S s V vM m I i R rN nÄ äT t K kÖ öP pF f Å åH hU uB b G gY y J j D d X xC cZ zQ qW w

® Liber