Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Gemensam plattform för kommunala e-tjänster
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Kvalitativ analys - Analysprocess
Solanderskolan presenterar
Från gen till protein Niklas Dahrén.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Demokrati.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Att skriva sig till läsning
Vad är teknik?.
1 Begreppssekvens Varför ?. 2 Att beskriva de naturvetenskapliga begrepp som ingår i temat Att definiera den ”röda tråden” i temat Att ge en grund för.
Förmågor & Centralt innehåll
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Formellt, skarpt och snyggt
Att tänka på vid köp av MC utrustning
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Centrala innehåll och kunskapskrav
Konsten att leda sig själv
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Läroplansträff Välkomna.
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
En övning i att analysera ett tal
En PowerPoint om PowerPoint
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Av: Johan, Adam och Caroline =)
Vi undersöker kraft och rörelse
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Värme.
Fordonskännedom FOK poäng
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Handbollsspelet Vad vet vi idag om spelet? Vad vet vi i framtiden ? Utveckling Varför sker en utveckling? Vilka tekniker kommer att utvecklas?
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Reseproduktion och försäljning
Anställningsintervjun
Nya föreskrifter och allmänna råd
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Marknadsföring och försäljning
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Industriell Produktion KTH Kursinformation KTH Industriell produktion Brinellvägen Stockholm MG2032 Automatiseringsteknik fk.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Röd tråd.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Formellt, skarpt och snyggt
Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv
Möjligheter och konsekvenser Jonas Mellin. Framtiden (allmänt) Framtiden (allmänt) –Teknikhistoriskt perspektiv, en brasklapp –Vad som skymtar i framtiden.
Musklerna Ca 50 % av kroppsvikten.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.

Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Problembild som grund för Socialstyrelsens förslag
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Workshop Arbetsplatslärande.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Presentationens avskrift:

Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd tråd som binder samman dem. Därför kan de läsas var för sig men vinner på att läsas gemensamt. Efterföljande bilder berättar kort om innehållet i respektive kapitel.

Första kapitlet ägnas åt att ge en tillbaka- och överblick av ämnesområdet. Ambitionen är att visa på viktigare historiska skeenden som varit grunden för områdets utveckling. Berättelsen slutar i dagens system där informationshanteringen har fått en allt mer central roll i modern automatisering.

En viktig komponent i moderna automatiserade system är PLC-systemen. De är billiga, snabba och med otroligt många möjligheter trots att de inte är särskilt stora. Det avbildade är ej större än en lite större tändsticksask.

Vi har våra sinnen för att lotsa oss genom tillvaron. Med känseln kan vi uppfatta värme hos föremål eller ytans beskaffenhet. De tekniska systemen har sina sinnen i form av sensorer. Kapitlet tar upp de vanligaste sensorerna och ger en översikt så att processen att välja en lämplig givartyp underlättas.

Vi har våra muskler för att påverka kroppens rörelser utifrån sinnenas intryck. De tekniska systemen har aktuatorer som sina muskler. Kapitlet beskriver de vanligaste aktuatorerna och ger en översikt över deras viktigaste egenskaper.

Av 10 personer i svensk industri arbetar mellan 3 och 4 med montering. Arbetet är ibland inte bra ergonometriskt och därför finns det en drivkraft att ersätta dessa arbetsuppgifter med olika typer av tekniska system. Kapitlet beskriver vad montering är ur ett systemperspektiv och utgör grunden för följande kapitel.

En av de vanligaste komponenterna då man vill automatisera, kanske för att ersätta olämpliga arbetsuppgifter, är roboten. Vid horisonten skymtar också andra tillämpningar. Serviceroboten är inte längre något man ser i futuristiska filmer utan är en realitet. Kapitlet beskriver olika robottyper och deras huvudsakliga användning.

I tekniska system som automatiseras måste komponenter tillföras för att det skall fungera. När vi själva skall montera en skruv och dra åt är detta inte särskilt svårt. För ett tekniskt system är detta en mycket krävande uppgift. Kapitlet beskriver de vanligaste matartyperna och pekar på hur komponenterna ser ut som är lämpliga för de olika matartyperna.

Den enklaste monteringen är den som ej behöver utföras. Därför har det förstås utvecklat sig en rad metoder för att sammanfoga delar till varandra. Vissa av dessa är lämpligare vid automatiserat montage. Kapitlet berättar om dessa metoder och vad man bör tänka på.

Kapitlet är en sammanställning av viktiga aspekter på hur delar bör utformas för att underlätta monteringen av dem. Kapitlet kan ses som en sammanfattning av de tidigare kapitlen som berör monteringstekniken.

Går det att mäta hur bra en produkt är utformad med tanke på hur den monteras? Ja – det är möjligt och som en konsekvens går det, med en metod som kallas DFA-metoden, att dessutom rangordna olika konstruktionsförslag. Det är därför också möjligt att jämföra ett tänkt förslag med en befintlig konstruktion för att avgöra om förslaget är en förbättring eller ej. Kapitlet ger en form av teoretiskt underlag till tidigare mer praktiska kapitel som berör monteringsteknik.

Det finns en klar trend inom både samhälle och industri att koppla samman olika datoriserade system. Syftet kan variera men i de flesta fall är det för att göra information tillgänglig på annat ställe än ndär den skapas. Frågan infinner sig förstås – hur går det till? Kompendiet behandlar olika kommunikationsprotokoll och kommunikationsprinciper.