Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Viktorija Kalonaityte
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Ett arbetsområde om poesi
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Läroplansträff Välkomna!.
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Sjuksköterskors upplevelser av att stödja personer med fetma till livsstilsförändringar Nurses experiences when supporting persons with obesity to lifestyle.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Konsten att intervjua – och sedan tolka
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Innehållsanalys Kvantitativ Kvalitativ.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Om skrivande av uppsats
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Socialpedagogiska innebörder
pedagogisk dokumentation
Hermeneutik Hermeneutik – kommer från grekiskan och betyder ”utläggningskonst” eller ”förklarningskonst”
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
Groundet Theory. Grounded Theory Barney Glaser Aselm Strauss ” Awarness of Dying”, 1965 ” The Discovery of Groundet Theory”, 1967.
Om att formulera forskningsbara frågor Inga Wernersson.
Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.
Forskningsmetoder inom barn- och ungdomsvetenskap Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod Litteratur: Repstad Kvale/Brinkmann.
Present.me Gratis program Skapa konto ”Ett digitalt verktyg på fritidshemmen”
Kvalitativa metoder Annika Brorsson med dr Eva Lena Strandberg med dr.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Releasehantering i eDU-projektet Av: August Wande, Fredrik Ograhn och Erik Rehn. Grupp 9.
From Great To Excellent
Examensarbete 15 hp Kandidatprogrammet i teckenspråk och tolkning, 180 hp Stockholms universitet.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Problemformulering En introduktion på kursen
Forskningsprocessen idealt
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Tema 1 ” The Impact of Different Dog-related Stimuli on Engagement of Persons With Dementia”.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310 Kvalitativa metoder Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310

Inledning Vad ska vi göra i 2 dagar? Introduktion till de vanligaste kvalitativa forskningsmetoderna Teoretiskt Praktiskt utifrån en metod Vad kommer ni att lära er? Redogöra för huvuddrag i de vanligaste metoderna Veta de vanligaste datainsamlingsmetoderna Kunna genomföra ”mini-studie”

Tillfälle 1 Historik Struktur i kvalitativ forskning De vanligaste: Grounded theory Metodhermeneutik Livsvärldhermeneutik Fenomenologi Innehålls analys Systematisk textkondensering

Historik Grekerna Kyrkan Renässansen Positivism - 1800-tal Helhet -1900-tal Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty

Kvantitativ Kvalitativ Fokus Teoretisk grund ”Ord” Mål Metodegenskaper Kvantitet Kvalitet Teoretisk grund Positivism, logik Fenomenologi, filosofi ”Ord” Experiment, statistik Subjektiv, naturlig, fältarbete Mål Prediktera, kontroll, hypotes Förstå, beskriva, upptäcka Metodegenskaper Bestämd, strukturerad Flexibel, utvecklande Situation Konstgjord Naturlig Urval Slump, stort, representativt Litet, strategiskt Datainsamling Enkäter, skalor Intervju, observation Analys Deduktiv, statistik Induktiv Resultat Exakt, detaljerad Helhet, allsidigt

Kvalitativ metod Människans varande Människans tänkande Människans situationer Hjärtat i studien är frågeställningen Aldrig hypoteser Aldrig jämförelser

Frågeställning 2 och 2 Formulera kvalitativa frågeställningar

Är frågan öppen? Är frågan ren? Avgränsad? Håll isär begrepp Är frågan tydlig? (underlättar analys) Kan frågan svaras på? (tidigare litteratur) Kan frågan specificeras? (mer intressant resultat)

Vanligaste skolorna Grounded therory Metodhermeneutik Livsvärldshermeneutik Fenomenologi Innehålls analys Systematisk text kondensering

Grounded theory Glaser and Strauss Analysera redan efter en eller ett par intervjuer – ideer genereras till nästa Generera en teori

Metodhermeneutik Schleiermacher Skönlitteratur Tolkning utifrån förförståelse, teori, praxis

Livsvärldshermeneutik Heidegger-tolkning och förståelse=mänsklighet Förförståelsen används - öppenhet Lindseth och Norberg Hermeneutisk spiral Innebörder (inte innehåll) Concluding interpretation

Fenomenologi Husserl Livsvärld Levd kropp Lived experience Essens – generell struktur Deskriptiv metod Medvetandegöra förförståelse

Innehållsanalys Utan bakomliggande filosofisk grund Inte innebörder utan innehåll Manifest innehåll (det man ser) Latent innehåll (det man inte ser utan måste tolka fram) Graneheim och Lundman

Systematisk textkondensering Malterud Mellanting mellan fenom och innehåll Giorgi och grounded theory

Datainsamling Intervju Fokusgrupper Observationer Dokument Livsberättelser

Ministudie-Upplevelsen av ohälsa Ministudie med syftet att beskriva upplevelsen av ohälsa Dela upp i grupper om ca 5 personer Förbered en öppen djupintervju Välj en intervjuare och en intervjuperson Be intervjupersonen identifiera ett tillfälle av ohälsa

Förbered yttre ram Information till personerna? Förberedelse själv (förförståelse) – intervjuperson Inledande frågor, vilka (tid, plats osv) Tid och plats Intervjun spelas in på band Reaktioner som kan komma upp efter intervjun (back-up plan)

Intervjun Ingångsfråga: Kan du berätta om ett tillfälle då du upplevde ohälsa? (bred, öppen fråga) Fördjupande frågor: hur kändes det då?, hur tänkte du då?, hur kändes det i kroppen?, det var intressant, berätta mer. OBS! Ledande och icke-ledande frågor Öppenhet, omedelbarhet, närhet, distans

Intervjun 10-15 min Övriga gruppmedlemmar ta anteckningar om möjligheter/svårigheter med intervju som datainsamlingsmetod, hur ställs frågorna? Skriv ut intervjun (alla hjälps åt och läser samtidigt intervjun). Skriv ut enligt mall (tabell). Intervjuerna distribueras till alla för analys nästa tillfälle

Tillfälle 2 Etikprövning av kvalitativa projekt Ministudie – analys och sammanställning