Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310 Kvalitativa metoder Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Inledning Vad ska vi göra i 2 dagar? Introduktion till de vanligaste kvalitativa forskningsmetoderna Teoretiskt Praktiskt utifrån en metod Vad kommer ni att lära er? Redogöra för huvuddrag i de vanligaste metoderna Veta de vanligaste datainsamlingsmetoderna Kunna genomföra ”mini-studie”
Tillfälle 1 Historik Struktur i kvalitativ forskning De vanligaste: Grounded theory Metodhermeneutik Livsvärldhermeneutik Fenomenologi Innehålls analys Systematisk textkondensering
Historik Grekerna Kyrkan Renässansen Positivism - 1800-tal Helhet -1900-tal Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty
Kvantitativ Kvalitativ Fokus Teoretisk grund ”Ord” Mål Metodegenskaper Kvantitet Kvalitet Teoretisk grund Positivism, logik Fenomenologi, filosofi ”Ord” Experiment, statistik Subjektiv, naturlig, fältarbete Mål Prediktera, kontroll, hypotes Förstå, beskriva, upptäcka Metodegenskaper Bestämd, strukturerad Flexibel, utvecklande Situation Konstgjord Naturlig Urval Slump, stort, representativt Litet, strategiskt Datainsamling Enkäter, skalor Intervju, observation Analys Deduktiv, statistik Induktiv Resultat Exakt, detaljerad Helhet, allsidigt
Kvalitativ metod Människans varande Människans tänkande Människans situationer Hjärtat i studien är frågeställningen Aldrig hypoteser Aldrig jämförelser
Frågeställning 2 och 2 Formulera kvalitativa frågeställningar
Är frågan öppen? Är frågan ren? Avgränsad? Håll isär begrepp Är frågan tydlig? (underlättar analys) Kan frågan svaras på? (tidigare litteratur) Kan frågan specificeras? (mer intressant resultat)
Vanligaste skolorna Grounded therory Metodhermeneutik Livsvärldshermeneutik Fenomenologi Innehålls analys Systematisk text kondensering
Grounded theory Glaser and Strauss Analysera redan efter en eller ett par intervjuer – ideer genereras till nästa Generera en teori
Metodhermeneutik Schleiermacher Skönlitteratur Tolkning utifrån förförståelse, teori, praxis
Livsvärldshermeneutik Heidegger-tolkning och förståelse=mänsklighet Förförståelsen används - öppenhet Lindseth och Norberg Hermeneutisk spiral Innebörder (inte innehåll) Concluding interpretation
Fenomenologi Husserl Livsvärld Levd kropp Lived experience Essens – generell struktur Deskriptiv metod Medvetandegöra förförståelse
Innehållsanalys Utan bakomliggande filosofisk grund Inte innebörder utan innehåll Manifest innehåll (det man ser) Latent innehåll (det man inte ser utan måste tolka fram) Graneheim och Lundman
Systematisk textkondensering Malterud Mellanting mellan fenom och innehåll Giorgi och grounded theory
Datainsamling Intervju Fokusgrupper Observationer Dokument Livsberättelser
Ministudie-Upplevelsen av ohälsa Ministudie med syftet att beskriva upplevelsen av ohälsa Dela upp i grupper om ca 5 personer Förbered en öppen djupintervju Välj en intervjuare och en intervjuperson Be intervjupersonen identifiera ett tillfälle av ohälsa
Förbered yttre ram Information till personerna? Förberedelse själv (förförståelse) – intervjuperson Inledande frågor, vilka (tid, plats osv) Tid och plats Intervjun spelas in på band Reaktioner som kan komma upp efter intervjun (back-up plan)
Intervjun Ingångsfråga: Kan du berätta om ett tillfälle då du upplevde ohälsa? (bred, öppen fråga) Fördjupande frågor: hur kändes det då?, hur tänkte du då?, hur kändes det i kroppen?, det var intressant, berätta mer. OBS! Ledande och icke-ledande frågor Öppenhet, omedelbarhet, närhet, distans
Intervjun 10-15 min Övriga gruppmedlemmar ta anteckningar om möjligheter/svårigheter med intervju som datainsamlingsmetod, hur ställs frågorna? Skriv ut intervjun (alla hjälps åt och läser samtidigt intervjun). Skriv ut enligt mall (tabell). Intervjuerna distribueras till alla för analys nästa tillfälle
Tillfälle 2 Etikprövning av kvalitativa projekt Ministudie – analys och sammanställning