Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Integrationsplats För ett mänskligare och tryggare Göteborg.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
”En barnstol är en utav stolarna runt bordet, ingen tron.”
Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.
IT-stress.
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Problemsnack eller bygga lösningar.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Utbildare av arbetsplatshandledare
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Högskoleförberedelse
Att tänka på inför lönesamtalet
FLYT - projektet för snabbare genomströmning och färre avbrott i yrkesutbildningen.
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Utbildare av arbetsplatshandledare
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Examensarbeten och skolutveckling
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Askersunds kommun
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
TEKNIKCOLLEGE Sammanhållna arbetsdagar ”Ljusdals-modellen” Rikskonferensen 6 november 2014.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Introduktion av traineeprogram 10 december kl
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Yrkesskicklighet - sammanfattning Många olika intressenter och ett flertal perspektiv som kompletterar varandra – ändå vissa grundläggande och gemensamma.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Studier på lika villkor vid Yrkeshögskolan Novia Tillgänglighetsprojekt åren Utveckla rutiner – ett Best Practice system, för att.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
1 Validering Regional arbetsgrupp
Mia Malmsten / Vasa kustregions läroavtalsbyrå
Motivationen att lära sig svenska
VANLIGA STUDIEFRÅGOR med studie & yrkesvägledare Som studie & yrkesvägledare arbetar vi med att vägleda mot ett yrkesmål. Det kan innebära att vi tittar.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Verksamhetsuppföljning. Årlig uppföljning av verksamheten Verksamhetsuppföljning Självskattning Regional Lokal om man vill.
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Korta vägen – en arbetsmarknadsutbildning på uppdrag av Arbetsförmedlingen Välkomna till Korta vägen!
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
APL/praktik Riksgymnasiet Tullängsgymnasiet
Arbetsplatsförlagt lärande
Workshop Arbetsplatslärande.
Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL
Föräldramöte åk
Handledarutbildning Steg 2.
Tamara Keskinen och Nina Söderman, Optima Tammerfors
Att studera vid öppna universitetet
Presentationens avskrift:

Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning i arbetet åt den studerande. Gruppansvarige, den studerande och arbetsplats- handledaren gör sedan tillsammans upp personliga studieplanen (PSP). Vid behov görs också en individuell plan (IP). IA-avtal och plan görs upp. Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning i arbetet åt den studerande. Gruppansvarige, den studerande och arbetsplats- handledaren gör sedan tillsammans upp personliga studieplanen (PSP). Vid behov görs också en individuell plan (IP). IA-avtal och plan görs upp. Introduktion och handledning // Lärare och/eller IA-koordinator introducerar och handleder den studerande via personlig kontakt, smarttelefon, Fronter eller andra hjälpmedel så som t.ex. Wilma och/eller Facebook. Introduktion och handledning // Lärare och/eller IA-koordinator introducerar och handleder den studerande via personlig kontakt, smarttelefon, Fronter eller andra hjälpmedel så som t.ex. Wilma och/eller Facebook. Resurser // Varierar beroende på om det gäller en stark eller en svag studerande (en stark studerande behöver i regel mindre handledning). Resurser // Varierar beroende på om det gäller en stark eller en svag studerande (en stark studerande behöver i regel mindre handledning). Arbetsplatshandledarens roll // Samma som under ”vanlig” IA, men nu får han/hon mera stöd av lärarna, som besöker företaget oftare och har mera resurser för handledning av den studerande. Samarbetet mellan företaget och yrkesläroanstalten stärks genom mera personlig kontakt. Arbetsplatshandledarens roll // Samma som under ”vanlig” IA, men nu får han/hon mera stöd av lärarna, som besöker företaget oftare och har mera resurser för handledning av den studerande. Samarbetet mellan företaget och yrkesläroanstalten stärks genom mera personlig kontakt. Dokumentation // Lärare registrerar studerandes prestation i Wilma. Här registreras även mat- och reseersättningar. Dokumentation // Lärare registrerar studerandes prestation i Wilma. Här registreras även mat- och reseersättningar. Behov av UIA (ökar i regel vart efter studierna fortgår) UIA kan användas för svaga/starka studerande att försnabba studiegången specialisering eller valbar examensdel som inte går att erbjuda vid YA! kompletterande studieveckor och modifieras alltid enligt varje enskild studerandes behov! Behov av UIA (ökar i regel vart efter studierna fortgår) UIA kan användas för svaga/starka studerande att försnabba studiegången specialisering eller valbar examensdel som inte går att erbjuda vid YA! kompletterande studieveckor och modifieras alltid enligt varje enskild studerandes behov! Extra handledning av lärare, IA-koordinator och arbetsplatshandledare Yrkesprov och/eller delyrkesprov enligt examensdelarnas innehåll Extra handledning av lärare, IA-koordinator och arbetsplatshandledare Yrkesprov och/eller delyrkesprov enligt examensdelarnas innehåll Personlig studieplan (PSP) Individuell plan (IP) Erkännande av kunnande Personlig studieplan (PSP) Individuell plan (IP) Erkännande av kunnande YA! MODELL

Section 2 Resurser // Varierar beroende på om det gäller en stark eller en svag studerande (en stark studerande behöver i regel mindre handledning). Resurser // Varierar beroende på om det gäller en stark eller en svag studerande (en stark studerande behöver i regel mindre handledning). Dokumentation // Lärare registrerar studerandes prestation i Wilma. Här registreras även mat- och reseersättningar. Dokumentation // Lärare registrerar studerandes prestation i Wilma. Här registreras även mat- och reseersättningar. Behov av UIA (ökar i regel vart efter studierna fortgår) UIA kan användas för svaga/starka studerande att försnabba studiegången specialisering eller valbar examensdel som inte går att erbjuda vid YA! kompletterande studieveckor och modifieras alltid enligt varje enskild studerandes behov! Behov av UIA (ökar i regel vart efter studierna fortgår) UIA kan användas för svaga/starka studerande att försnabba studiegången specialisering eller valbar examensdel som inte går att erbjuda vid YA! kompletterande studieveckor och modifieras alltid enligt varje enskild studerandes behov! Extra handledning av lärare, IA-koordinator och arbetsplatshandledare Yrkesprov och/eller delyrkesprov enligt examensdelarnas innehåll Extra handledning av lärare, IA-koordinator och arbetsplatshandledare Yrkesprov och/eller delyrkesprov enligt examensdelarnas innehåll Personlig studieplan (PSP) Individuell plan (IP) Erkännande av kunnande Personlig studieplan (PSP) Individuell plan (IP) Erkännande av kunnande CASE: METALL Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare och 1. årets studerande, planerar tillsammans upplägget av UIA för “starka” kombistuderande (yrkes- och studentexamen). UIA ersätter s.k. verkstadsdagar 2 dagar I veckan. Yrkeslärare, studerande och arbetsplatshandledaren gör sedan tillsammans upp IA-avtal och plan för enskild studerande. Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare och 1. årets studerande, planerar tillsammans upplägget av UIA för “starka” kombistuderande (yrkes- och studentexamen). UIA ersätter s.k. verkstadsdagar 2 dagar I veckan. Yrkeslärare, studerande och arbetsplatshandledaren gör sedan tillsammans upp IA-avtal och plan för enskild studerande. Förverkligandet av UIA; 2 dagar i veckan ute på arbetsplats när de övriga i gruppen har verkstadsdagar // Lärare/IA-handledare, studerande och arbetsplatshand- ledare introducerars och tidtabellen görs upp. Hand- ledningen sker vid behov ute på arbetsplatserna och/eller vid skolan någon av de 3 dagar studerande är där. Förverkligandet av UIA; 2 dagar i veckan ute på arbetsplats när de övriga i gruppen har verkstadsdagar // Lärare/IA-handledare, studerande och arbetsplatshand- ledare introducerars och tidtabellen görs upp. Hand- ledningen sker vid behov ute på arbetsplatserna och/eller vid skolan någon av de 3 dagar studerande är där.

Section 3 Resurser // Varierar beroende på om det gäller en stark eller en svag studerande (en stark studerande behöver i regel mindre handledning). Resurser // Varierar beroende på om det gäller en stark eller en svag studerande (en stark studerande behöver i regel mindre handledning). Dokumentation // Lärare registrerar studerandes prestation i Wilma. Här registreras även mat- och reseersättningar. Dokumentation // Lärare registrerar studerandes prestation i Wilma. Här registreras även mat- och reseersättningar. Behov av UIA (ökar i regel vart efter studierna fortgår) UIA kan användas för svaga/starka studerande att försnabba studiegången specialisering eller valbar examensdel som inte går att erbjuda vid YA! kompletterande studieveckor och modifieras alltid enligt varje enskild studerandes behov! Behov av UIA (ökar i regel vart efter studierna fortgår) UIA kan användas för svaga/starka studerande att försnabba studiegången specialisering eller valbar examensdel som inte går att erbjuda vid YA! kompletterande studieveckor och modifieras alltid enligt varje enskild studerandes behov! Handledning av yrkeslärare med smarttelefon via Wilma, och personligen av arbetsplatshandledare Yrkesprov och/eller delyrkesprov enligt examensdelarnas innehåll Handledning av yrkeslärare med smarttelefon via Wilma, och personligen av arbetsplatshandledare Yrkesprov och/eller delyrkesprov enligt examensdelarnas innehåll Personlig studieplan (PSP) Individuell plan (IP) Erkännande av kunnande Personlig studieplan (PSP) Individuell plan (IP) Erkännande av kunnande CASE: BYGG Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare och studerande, planerar upplägget av UIA för studerande som redan tidigare avlagt annan examen. UIA när de övriga I gruppen har KEX. Yrkeslärare, studerande och arbetsplatshandledaren gör sedan tillsammans upp IA-avtal och plan för enskild studerande. Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare och studerande, planerar upplägget av UIA för studerande som redan tidigare avlagt annan examen. UIA när de övriga I gruppen har KEX. Yrkeslärare, studerande och arbetsplatshandledaren gör sedan tillsammans upp IA-avtal och plan för enskild studerande. Förverkligandet av UIA ute på arbetsplats när de övriga I gruppen har KEX-ämnen // Lärare, studerande och arbetsplatshandledare introducerars I handledningsverktyget ; smarttelefoner och tidtabellen görs upp. Handledningen sker ibland via personlig kontakt Wilma och/eller Facebook stöder funktionen med smarttelefonerna. Yrkesprov ingår. Förverkligandet av UIA ute på arbetsplats när de övriga I gruppen har KEX-ämnen // Lärare, studerande och arbetsplatshandledare introducerars I handledningsverktyget ; smarttelefoner och tidtabellen görs upp. Handledningen sker ibland via personlig kontakt Wilma och/eller Facebook stöder funktionen med smarttelefonerna. Yrkesprov ingår.

Section 4 Dokumentation // Lärare registrerar studerandes prestation i Wilma. Här registreras även mat- och reseersättningar. Dokumentation // Lärare registrerar studerandes prestation i Wilma. Här registreras även mat- och reseersättningar. Behov av UIA (ökar i regel vart efter studierna fortgår) UIA kan användas för svaga/starka studerande att försnabba studiegången specialisering eller valbar examensdel som inte går att erbjuda vid YA! kompletterande studieveckor och modifieras alltid enligt varje enskild studerandes behov! Behov av UIA (ökar i regel vart efter studierna fortgår) UIA kan användas för svaga/starka studerande att försnabba studiegången specialisering eller valbar examensdel som inte går att erbjuda vid YA! kompletterande studieveckor och modifieras alltid enligt varje enskild studerandes behov! Personlig studieplan (PSP) Individuell plan (IP) Erkännande av kunnande Personlig studieplan (PSP) Individuell plan (IP) Erkännande av kunnande CASE: SOCIAL & HÄLSOVÅRD Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare och studerande diskuterar möjligheten med UIA för att stärka studerandes möjligheter till ingång i studierna igen och senare arbetslivet. Samtliga teoristudier är avklarade och studerande har avbrutit tidigare IA- perioder. Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare och studerande diskuterar möjligheten med UIA för att stärka studerandes möjligheter till ingång i studierna igen och senare arbetslivet. Samtliga teoristudier är avklarade och studerande har avbrutit tidigare IA- perioder. Planering & arbetsinsatser // Arbetsplatshandledaren intruducerades inför perioden. Yrkeslärare, studerande och arbets- platshandledaren gör tillsammans upp IA- avtal och plan för enskild studerande. Målsättningarna förtydligas. Planering & arbetsinsatser // Arbetsplatshandledaren intruducerades inför perioden. Yrkeslärare, studerande och arbets- platshandledaren gör tillsammans upp IA- avtal och plan för enskild studerande. Målsättningarna förtydligas. Förverkligandet av UIA ute på arbetsplats för “svag” studerande // Läraren besöker arbetsplatsen regelbundet för personliga handledningsträffar med studerande och arbetsplatshandledare. Förverkligandet av UIA ute på arbetsplats för “svag” studerande // Läraren besöker arbetsplatsen regelbundet för personliga handledningsträffar med studerande och arbetsplatshandledare. Förverkligandet av UIA ute på arbetsplats för “svag” studerande // Lärare och studerande diskuterar yrkesprovet och kriterierna. Yrkesprovet förvekligas ute på arbetsplatsen. Förverkligandet av UIA ute på arbetsplats för “svag” studerande // Lärare och studerande diskuterar yrkesprovet och kriterierna. Yrkesprovet förvekligas ute på arbetsplatsen. Extra handledning av studiehandledare, lärare och arbetsplatshandledare Yrkesprov och/eller delyrkesprov enligt examensdelarnas innehåll Extra handledning av studiehandledare, lärare och arbetsplatshandledare Yrkesprov och/eller delyrkesprov enligt examensdelarnas innehåll

Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning i arbetet åt den studerande. Gruppansvarige, den studerande och arbetsplats- handledaren gör sedan tillsammans upp personliga studieplanen (PSP). Vid behov görs också en individuell plan (IP). IA-avtal och plan görs upp. Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning i arbetet åt den studerande. Gruppansvarige, den studerande och arbetsplats- handledaren gör sedan tillsammans upp personliga studieplanen (PSP). Vid behov görs också en individuell plan (IP). IA-avtal och plan görs upp. Introduktion och handledning // Lärare och/eller IA-koordinator introducerar och handleder den studerande via personlig kontakt, smarttelefon, Fronter eller andra hjälpmedel så som t.ex. Wilma och/eller Facebook. Introduktion och handledning // Lärare och/eller IA-koordinator introducerar och handleder den studerande via personlig kontakt, smarttelefon, Fronter eller andra hjälpmedel så som t.ex. Wilma och/eller Facebook. Resurser // Varierar beroende på om det gäller en stark eller en svag studerande (en stark studerande behöver i regel mindre handledning). Resurser // Varierar beroende på om det gäller en stark eller en svag studerande (en stark studerande behöver i regel mindre handledning). Arbetsplatshandledarens roll // Samma som under ”vanlig” IA, men nu får han/hon mera stöd av lärarna, som besöker företaget oftare och har mera resurser för handledning av den studerande. Samarbetet mellan företaget och yrkesläroanstalten stärks genom mera personlig kontakt. Arbetsplatshandledarens roll // Samma som under ”vanlig” IA, men nu får han/hon mera stöd av lärarna, som besöker företaget oftare och har mera resurser för handledning av den studerande. Samarbetet mellan företaget och yrkesläroanstalten stärks genom mera personlig kontakt. Dokumentation // Lärare registrerar studerandes prestation i Wilma. Här registreras även mat- och reseersättningar. Dokumentation // Lärare registrerar studerandes prestation i Wilma. Här registreras även mat- och reseersättningar. Behov av UIA (ökar i regel vart efter studierna fortgår) UIA kan användas för svaga/starka studerande att försnabba studiegången specialisering eller valbar examensdel som inte går att erbjuda vid YA! kompletterande studieveckor och modifieras alltid enligt varje enskild studerandes behov! Behov av UIA (ökar i regel vart efter studierna fortgår) UIA kan användas för svaga/starka studerande att försnabba studiegången specialisering eller valbar examensdel som inte går att erbjuda vid YA! kompletterande studieveckor och modifieras alltid enligt varje enskild studerandes behov! Handledning av yrkeslärare med smarttelefon via Wilma, och personligen av arbetsplatshandledare Yrkesprov och/eller delyrkesprov enligt examensdelarnas innehåll Handledning av yrkeslärare med smarttelefon via Wilma, och personligen av arbetsplatshandledare Yrkesprov och/eller delyrkesprov enligt examensdelarnas innehåll Personlig studieplan (PSP) Individuell plan (IP) Erkännande av kunnande Personlig studieplan (PSP) Individuell plan (IP) Erkännande av kunnande CASE: YTBEHANDLING