På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Kompilerad av Gergely Karosi från Elias Wesséns „Vårt svenska språk”
Sagan om Piffy.
… som skulle arrangera en löptävling.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Bisatser © Birgitta Ryding.
Svenska som andraspråk
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Konjunktioner (och subjunktioner) youtube. com/watch
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Hur du skriver en bra historia
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
Det va en gång en katt och hund del 1
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Nyss så träffa jag en krokodil som körde runt i en bil
Satsdelar.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
presens, preteritum och futurum
Luncha och lär! Tempussystemet.
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Luncha och lär! hjälpverb.
Språkriktighet Svenska 1
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Det svenska kulturarvet: spår 1
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Huvudsatser och bisatser
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Marcus berättar lite om sig själv
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
De eller dem, det är frågan?
- Att ge sig själv och andra respons
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
SPARKVIPA.
En guide för arbeten i SO
Skrivregler & grammatik
Styckeindelning.
Två killar är med om ett bankrån och vill nu lösa det på egen hand. Men inte bara det utan även ett mord som dom blir vittnen till. Efter ledtrådar kommer.
Det va en gång en katt och hund del 1
Utveckla skrivandet.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Regler för citatteknik
Konjunktioner bindeord.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Att skriva vetenskapligt
Språkriktighet. Stor och liten bokstav Stor: vid namn. Sammansättning av namn + helt ord: Stockholmscaféer (jämför med stockholmare) Liten bokstav: svensk.
Satslära När du skriver en text sätter du ihop ord som blir till en eller flera satser. Dessa satser bildar då en mening, som börjar med stor bokstav och.
Språkriktighet.
Satsschema - Hur använder man det?
Presentationens avskrift:

På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012

Det är mycket som är bra men lite som behöver finslipas… Jag har inte rättat allt utan skrivit kommentarer som gäller för hela texterna. Dessa kommer jag att gå igenom i denna power point och ge exempel på.

Att tänka på: Vem är mottagaren? Textens genre Texten i sin helhet Språket – textnivå – styckenivå – meningsnivå – uttryck – ordnivå

Var ska punkten vara? Var i texten andas du? Man använder punkt för att avsluta ett påstående. Punkten visar att man skall göra en paus. •Hon är vacker. •Bosse skulle hämta bilen. •Bordet behöver slipas. •Hunden gick ut. •De hurrade mycket.

Meningsfel Nu gäller det han kom och såg mig så här och han förstod inte var jag sa och jag förstod inte han jag blev ledsen. Läs denna mening tyst för dig själv – vad är det som inte stämmer?

Satsradning Satsradning är ett av de allra vanligaste felen. Satsradning innebär att man skriver två huvudsatser, det vill säga satser som kan fungera som fullständiga meningar, efter varandra i samma mening. Exempel: Fler borde läsa boken om Marcus, den är tankeväckande och mycket intressant. Skriv istället: Fler borde läsa boken om Marcus eftersom den är både tankeväckande och intressant.

Blandar tempus Man brukar inte blanda former från de olika tidsplanen, men det finns naturligtvis undantag. Här nedan är ett stycke med meningar i olika tempus - här blir det problem! Det är verkligen skönt att sommaren är här. Njöt i fulla drag! Jag skall snart ge mig av till stranden för att bada. Igår hoppade jag över doppet. Får se hur jag kommer att göra i höst och vinter. Förra sommaren hade jag redan badat flera gånger innan midsommar. Detta stycke är inte förståeligt därför att en mening innehåller ett tempus som inte stämmer med de andra meningarna.

Direkt- och indirekt anföring – hur skriver man då? När du använder dig av direkt anföring återger du replikerna såsom de tänks låta och som de skulle ha varit formulerad i en pjäs. Tidsformen är nutid/presens. Markera replikerna med talstreck. - Är det rätt? frågade skomakaren med dov röst. När du använder dig av indirekt anföring så återger du replikerna i bisatser och använder tidsformen dåtid/preteritum. Skomakaren frågade med dov röst, om det var rätt.

Styckeindelning Man kan också precisera detta genom att säga att det är bra att byta till nytt stycke: - när du gör ett tidshopp i berättelsen - när en ny person kommer in i handlingen - när du kommer in på ett nytt argument - när en ny händelse inträffar - när du hoppar mellan två parallella handlingar osv. Kort och gott – det som hör ihop (logiskt, tidsmässigt, platsmässigt osv) ska rymmas inom samma stycke!

Talspråk

Han knuffa mig – knuffade Jag hoppa på studsmattan igår - hoppade Ändelser Han knuffa mig – knuffade Jag hoppa på studsmattan igår - hoppade

Var eller vart? Var ska lampan stå? Den ska stå där borta i hörnet. Var är min bok? Den ligger här på bordet. Vart ska du gå min lilla flicka? Jag ska gå dit bort, till mamma.

Särskrivning Vad är då särskrivning? Jo, att dela upp sammansatta ord. "Skum tomte" istället för "skumtomte". Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär. Exempel: Om det inne på en restaurangvägg sitter en skylt med texten "Rök fritt!", så betyder det att du får röka hur mycket du vill där. Om det i stället står "Rökfritt" betyder det att du inte alls får röka där. Om du i en kontaktannons läser om en "kort hårig sjuk sköterska" bör du låta bli att svara om du inte föredrar sköterskor som är korta, lurviga och sjuka. En korthårig sjuksköterska är förmodligen mer attraktiv i de flestas ögon.