Hållbar service i Västerbotten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Framgångsrikt projektledarskap lyfter landsbygden Bakgrund • Den ideella sektorn brinner ofta för landsbygden och vill utveckla sina områden • Utvecklingsidéer.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Regionalt serviceprogram Jämtlands län Tre insatsområden Nya tekniska lösningar Tillgänglighet Samordning för en god service.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Regionalfonden Västsverige
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Försäkringskassans roll i samverkan
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Yhmyndigheten.se Vad är Yh-utbildning? Utbildningar på eftergymnasial nivå (6 mån – 3 år långa) Skräddarsydda utifrån näringslivets behov Avgiftsfria och.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Varför skapa hållbar service? ”Utan service inga företag. Utan företag ingen service”
Munkedals kommun till 99 % landsbygd.
OECD Territorial Review of Sweden
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Från Arjeplog till Malmö Kontor på 9 orter Cirka 350.
Dalarnas regionala serviceprogram
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Europas mest innovativa region 2020
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Strategiskt innovationsarbete Ingrid Arltoft Henriksson, Tillväxtverket Halmstad 23 februari.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Regionalt serviceprogram Jämtlands län Tre insatsområden Nya tekniska lösningar Tillgänglighet Samordning för en god service.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Dalarnas regionala serviceprogram
Dig bredband till hela Västernorrland
En strategi för service på landsbygden Untorp, Orsa. Foto: Mostphotos Dalarnas regionala serviceprogram - RSP Furudal Foto: Emma Erkers.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Samhällsorientering för nyanlända. Förordning om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare (SFS 2010:1138) 11 § Länsstyrelserna ska främja och.
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Bakgrund Nationella rapporter visar att personer med funktionsnedsättning inte har tillgång till en tillgänglig primärvård anpassad utifrån sina behov.
Nobelmötet 2016 Ingela Valeur, Miljöstrateg
Service i landsbygder Dalarnas regionala serviceprogram
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Resurser och genomförare!
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Hållbar service i Västerbotten Förutsätter Samverkan mellan lokal, regional och nationell nivå Samverkan mellan offentlig, privat och ideell sektor Alla har samma bild av målet Nationell nivå – resurser samt lagar, förordningar etc Regional nivå – Samla regionala partnerskapet, ta fram serviceprogrammet, ansvar för servicefrågor på regional nivå, finansiering Lokal nivå – kommunerna viktig aktör eftersom de har det lokala ansvaret, lokala serviceplaner och lokalt partnerskap Viktigt – alla måste också ha samma bild av nuläget för att vara överens om behoven

Offentlig service – Västerbotten Arbetsförmedling – personal i alla kommuner Försäkringskassa – 4 bemannade kontor (servicekontor) i Skellefteå, Umeå, Lycksele o Vilhelmina alla dagar Skatteverket – besök endast på servicekontor Polisen – kvar i alla kommuner än så länge, varierande besökstider OBS! Dessa uppgifter är från hösten 2009, kan ha förändrats sedan dess. Arbetsförmedlingen – Mindre kontoret öppet två dagar i veckan, med möjlighet för drop-in besök. Lycksele, Skellefteå, Umeå och Vilhelmina öppet alla dagar i veckan. Försäkringskassan – i övriga kommuner finns ingen bemanning utan man kan boka besök på lokalkontor eller försäkringscenter Skatteverket – Besök endast på ”servicekontor”, s.k. handläggningskontor där handläggning av ärenden sker är inte öppna för besök Polisen – debatt om poliskontoret i Bjurholm ska finnas kvar

Postservice i Västerbotten Lantbrevbärare – får inte längre hjälpa människor att betala räkningar eller hämta ut kontanter Postservice övrigt - nerdragning av tjänster, uppsägning av postombud i butiker etc Blattnicksele, Bullmark, Tvärålund etc.

Kommersiell service Hotbilden Minskande kundunderlag - Försämrad likviditet - Stora investeringsbehov men inte råd att genomföra Kunderna väljer fräschare butiker i centralorten Ingen vinst på drivmedelsförsäljning Inte råd att ta ut lön, risk för personlig konkurs Mellan åren 1996 och 2005 har cirka 40 dagligvarubutiker lagts ner i länet. De senaste åren har inga större förändringar skett. År 2009 fanns det 49 butiker på landsbygden och 46 drivmedelsstationer. Nu ett år senare har 1 av butikerna försvunnit och det har tillkommit 1 drivmedelsanläggning. . Det finns ett antal butiker som har god lönsamhet och som klarar sig bra, men det finns en stor hotbild. Investeringsbehov – många butiker finns i gamla, slitna och inte ändamålsenliga fastigheter, inredningen är gammal och sliten – många har inte råd att investera och ligga ute med pengar även om de har möjlighet att få stöd från kommersiell service.

Regionalt Serviceprogram 2010-2013 Ett partnerskap för arbetet med serviceprogrammet, med aktörer från alla sektorer - Ideell, offentlig och privat sektor Bra samarbete med kommunerna, hjälp med underlag samt med att initiera projekt inom området.

RSP – Övergripande mål Västerbottens läns boende och företag ska ha god tillgänglighet till kommersiell och offentlig service utifrån realistiska förutsättningar och inom rimliga avstånd

Servicelösningar – test av nya lösningar Resultatmål Projekt med samordnade transporter genomförs 3 servicepunkter har inrättats för att samordna och säkerställa servicen 1 studie genomförs avseende s.k. e-handel Utfall 8 nov 2010 Ingen projektansökan inkommit 1 projekt avseende servicepunkter beviljats 1 projekt - Modellutveckling för hållbara service-lösningar har beviljats 1 projekt på G i Skellefteå 1 projekt planeras i 4 nordliga länen ang. detta

Servicelösningar – Tillgänglighet och Betaltjänster Resultatmål Ett försök med inköpsresor genomförs En studie genomförs som belyser butikernas tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning En kartläggning görs för att bedöma om grundläggande betaltjänster motsvarar samhällets behov Utfall 8 nov 2010 Ingen ansökan inkommit avseende inköpsresor, på G i Vännäs Medel beviljat till ett projekt som KCT HSO bedriver, kartläggning av butiker och bensinstationer i länet - Genomförs årligen för rapport till regeringen

Servicelösningar – Kompetens- och utbildningsinsatser Resultatmål Ett projekt genomförs med utbildning/ mentorsverksamhet där ca 30 butiker deltar Informationsinsatser genomförs avseende lokal upphandling Utfall 8 juni 2010 Inneliggande ansökan som berör 7 av länets kommuner - Tillväxtverket ska genomföra ett projekt om lokal, innovativ upphandling i Västerbotten hösten 2011

Innovativa lösningar för upphandling i gles- och landsbygder Anordnas av - Tillväxtverket i samarbete med Länsstyrelsen i Västerbotten Riktar sig till - upphandlare/inköpare, kostchefer, landsbygdsutvecklare, näringslivsutvecklare eller politiker och som vill lära sig mer om hur kommunen kan öka förutsättningarna för tillväxt med hjälp av offentlig upphandling. 6 utbildningstillfällen - med fokus på olika delar i upphandlingsprocessen och med deltagande från experter inom juridik, logistik/transporter, processutveckling och dialog. Fokus ligger på livsmedelsupphandlingar. Boka in hösten 2011, en dag varannan vecka från vecka 33 – 43. Projektet bedrivs i Västra Götalandsregionen, Region Skåne och Västerbotten under år 2011. Redan påbörjat i Västra Götaland. Projektet riktar sig även till företag som vill delta i upphandlingar och vid ett utbildningstillfälle ingår att deltagare möter företag

Extra medel till kommersiell service 20 miljoner per år under 2011 – 2014 Stärka butiker och drivmedelsstationer med strategisk betydelse i gles- och landsbygder Utveckla nya innovativa servicelösningar Tillväxtverket tar fram fördelningsmodell