Vilka berättelser berättas?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Ledarens roll Tammerfors.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Äventyr i sjumilaskogen
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Sagan om Piffy.

Reaktionen vid små skärsår
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
En dag på Skogsgrinden…
Barnanpassad utredning
Hans och Greta.
Bildtolkningar Hälsa.
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
Les meilleures photos de
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Nu har våren kommit till Pollux
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Hur du skriver en bra historia
Städningens filosofi!. Jag tvättar inte mina fönster därför att… Jag älskar fåglar och vill inte att någon av dom ska flyga rakt in i ett blankt fönster.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Brev från Pingvinen.
Välkommen till Förskolan Ekorren
Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen. PerUllaIngaEgon Per börjar slå med två sexsidiga tärningar. Han får 5 och 2. Gränsvärdet.
Hur kan vi påverka dem som styr?
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Samma fast olika eller olika fast samma?
Fotbollsövningar Pojkar 03
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Subjekt, predikat, objekt, predikatsfyllnad och adverbial
FÖRSTA LOPPET Tryck på pil-tangenten ner så startar bildspelet automatiskt.
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Vad är du för typ av person?
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Fjärde Kvällen Att visa godhet mot föräldrar.
Läroplansnätverk förskola
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
1 Nattvandring Kommunpoliserna Thomas och Claes. 2 Främjande verksamhet? vuxna förebild vittne iakttagare tröst hjälp lugnande nykter engagerad medmänniska.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Humlans förskola öppnades någon gång på 70 talet. Fyra avdelningar som hette: Granen, Enen, Tallen och Kotten. Det har varit fritids, späd och syskon avdelningar.
Den magiska dörren.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Satsdelar En satsdel kan vara ett eller flera ord.
Skriva noveller.
Kan du omvandla 80 km/h till m/s?
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Va?! Ska vi skriva vår egen novell?
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
”strid” med ord, meningsbyte
MAKTLEKAR.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Kramforsmodellen Hur tar vi emot asylsökande barnfamiljer?
Våra fyra ledord på Mariebergsskolan Trygghet Demokrati Lärande Glädje Trygghet Demokrati Lärande Glädje.
Allsång på Liljebacken 18/5 2017
Presentationens avskrift:

Vilka berättelser berättas? Om kärlek? Vänskap? Föräldrar? Yrken? Om pojkar och flickor?

Har detta med jämställdhet att göra? Alla barn är ute på gården. Några flickor leker affär med kottar och löv. Plösligt börjar några pojkar jaga flickorna. Flickorna springer iväg.”Ta dom!” ropar pojkarna. Flickorna springer till pedagogen och vill att pojkarna ska sluta.

Har någon/några mer makt i denna situation? Vad lär sig barnen om konflikter och integritet? Vad blir berättelsen om flickor och pojkar? Vad brukar du göra? Kan du göra annorlunda nästa gång?

Samling med 17 bar i 3-4 års åldern. 9 pojkar och 8 flickor. Pedagogen som leder samlingen har en stor silverfärgad sångpåse och ur den plockar hon djur eller saker med anknytning till en sång. För varje djur hon tar upp så frågar två pojkar om de får klappa det. Men med en pedagogisk tanke att det skulle bryta magin med de ”talande” djuren så får de nekande svar. Vid tredje djuret (sången) gör en av dessa två pojkarna en ansats att hoppa fram till djur samtidigt som han frågar om han får klappa. Pedagogen stoppar snabbt ner djuret i påsen igen och säger att det är blygt och först kommer fram när alla sitter ner. Samlingen fortsätter. När fjärde djuret (sången) kommer fram ur påsen har pojke nummer två förstått leken och nästan samtidigt hoppar de två fram mot djuret som med pedagogens hjälp dyker ner i påsen. När så djur nummer fem gör entré ur påsen är de två pojkarna blixtsnabba så djuret hinner inte ner i påsen och pojkarna försöker få tag i pedagogens händer. Två femåriga flickor drar pojkarna i byxorna och försöker att skrattande pussa dem. Pojkarna lugnar sig, sätter sig ner och samlingen fortsätter.

Vilka avviker från normen, som är att sitta på sin plats och gissa sången? Vilka bekräftas och för vad? Vilka tillskriver sig makt, makten att initiativ och tolkningsföreträde? Vilken roll tar de två flickorna? Vad blir berättelsen om samlingen? Om pojkar/om flickor?

Makt, tid och resursen – hur fördelas det? Samling på förskolan. Alla barnen sitter på golvet i en ring. Det är önskestunden och pedagogen frågar vilken sång barnen vill sjunga. Tilda räcker upp handen. Janus viftar med armen. Amina vinkar ivrigt. Bruno viftar och skriker samtidigt rakt ut: ”Var bor du lilla råtta”. ”Bra förslag” säger pedagogen. ”Ska vi sjunga alla verserna Bruno?” Bruno nickar. ”Då börjar vi: Var bor du lilla ….”

Vad hände här då? Vem blir bekräftad? Vem får makt? Vilket beteende blir belönat? Vad förmedlas till Tilda, Janus och Amina? Stämmer det med den norm vi har tänkt ska råda? Vad blir berättelsen? Hur kan pedagogen göra för att bekräfta alla?