Språkutveckling - SLI - Neuroloingvistiskt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
BILD
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Föräldramöte 12 september 2011
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Analytiker & Holistiker
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Strukturering av domänkunskap för pedagogiska tillämpningar
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Samma fast olika eller olika fast samma?
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Krafter Sid
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
Workshop inför Projektet
Att synliggöra lärande
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Språkutvecklande förhållningssätt
Analytiker & Holistiker
Läroplansnätverk förskola
Kurs läs och skriv Återkoppling
JAG BLEV MED PADDA!!! och kunde plötsligt göra saker jag funderat över men inte haft verktyg till.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Synfunktionen vid pre- och perinatal hjärnskada
Kap 11 Språk Kap 11
Kommunikation OL108A.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
 Essensen i hans produktion är historien om de olika sätt varpå människor blir subjekt i vår kultur  Analyserar ex. historiska processer som är avgörande.
Välkommen till Information om Hinfo Hinfo är en nationell databas för information om hjälpmedel Vad är Hinfo? Information om Hinfo 2006.
Idrottspsykologi.
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Krafter Vad är kraft? Finns det olika sorters krafter?
Hur du tar hand om din kunskap
Läroboken s. 117.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Tourettes syndrom Tourettes syndrom kännetecknas och diagnostiseras utifrån förekomsten av tics. Motoriska och vokala tics är tydligast. Man skiljer mellan.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Kognition och teknik Beata Terzis
Konjunktioner bindeord.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Grafisk visualisering
Svenska – skriva berättelser
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Ale Kommuns avtal NE.se.
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Presentationens avskrift:

Språkutveckling - SLI - Neuroloingvistiskt perspektiv

Kommunikationsmedel från barnet Blickheteende Kroppskommunikation (pekningar, gester mm) Ordformer Fraser

Förmågor som krävs Objektspermansens Förmåga att klassificera (att gruppera saker och ting utifrån likheter och olikheter) Perceptuell klassificering - ser lika ut Funktionell klassificering - används olika

Fler grunder för kategorisering Form Rörelse Storlek Ljus Material Sensorimotorisk utveckling (utforska det som är perceptuellt påtagligt)

Basnivå Central i kategorisering Generalisera uppåt - överordnad Specificera nedåt - underordnan Basninvån mer kognitivt framträdande?

Erövra ordförråd Segmenteringsproblemet - identifiera ord Kopplingsproblemet - koppla ord till innehåll - världen Närhet och likhet används

Överextension Klassificerar Bygger upp semantiska fält / särdrag / prototypfält Utvidgar ords betydelse • Varför? Inte uppfatta skillnader mellan semantiska kategorier och fält? • MMN (N400) visar aktivering för ettåringar för byte av semantisk kategori •

SLI - benämning SLI-barn har signifikant mer fel som är semantiskt associerade (ex. nyckel-lås, damma-trasa) fler ”jag vet inte” fler orelaterade fel

Olika modalieteter för olika ordtyper • Perception, syn - posteriora cortex • Handlingsord - kroppsrörelser - motor, premotor, prefrontala cortex • Visuellt uppfattade rörelser - sensorimotoriska området

Några vanliga relationer Funktionell likhet Formlikhet (visuell) Överordnad Samordnad Underordnad Enhet till ljud Del -helhet Samförekomst - situation Funktionsrelation

Två grupper med SLI SEM/LEX: Förståelseproblem och semantisk-lexikala problem FON/GRAM: Förståelse bra, fonologiska och grammatiska problem

Samband gest - ordfinnande SEM/LEX-gruppen: Gest för ord Saknar semantiska särdrag Håller kvar gesten innan stroke Fel ord men rätt gest Repetition Repeterar vad logopeden sagt och repeterar gesten Visar lokalisation på kroppen Förlänger gesten

Samband gest - ordfinnande PHON/GRAM-gruppen Gest ersätter ordet, använder även ljud Gest efter ordet Gest för föremål blir handlingsgest Gesten ger ytterligare information om funktionen

Semantisk komplexitet hos gester PHON/GRAM-gruppens ikoniska gester har fler semantiska särdag än SEM/LEX-gruppens, speciellt funktionella med arm, finger, handform, objekts rörelse Ikoniska gester vid ordfinnanderproblem - speciellt sätt - visar att funktionen är både kommunikativ och självorienterande