Information från Hjälpmedelscentralen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Avtalsdatabasen kommer att byta utseende
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Waymaker Online Testkunder & Implementationsprocess
NUAK Förnyad förvaltning
Examensarbete - ett projekt
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
och vattenskyddsföreskrifter för Åmåls tätort
Hjälpmedelcentralens nya prismodell
Samverkansavtal avseende hjälpmedelsverksamheten - Agenda insynsrådet, 23 okt Vilka beslut finns i det övergripande avtalet och kring arbetet? 2.Erfarenheter.
Försök med hemleverans. Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll:
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
VÄLKOMNA till inledande diskussion kring Föreningsbidrag i Bjuv
material till Kundforum
Hjälpmedels-försörjning
AU Digital samverkan LO Process
Antal FaR NLL över tid. Antal FaR primärvård och slutenvård.
Fritt Val av hjälpmedel
…en del av vård och behandling
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Lokala rutiner Exempel September 2010.
Sortiment December 2012.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Utmaningsdriven innovation
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Ändamålsenlig drift KTH den 23 oktober Bakgrund och syfte »Ändamålsenlig drift är ett delprojekt inom Förnyad förvaltning som har till uppgift att.
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Framtidens roll som förskrivare
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Kvalitetsutveckling fastighet. 2 En del av de personer inom lantmäteriet som arbetar förfullt med kvalitetshöjning!!
Upphandling av hjälpmedelsförsörjningen i Västra Götaland
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Kundforum Material från Hjälpmedelscentralen
Din guide till hjälpmedelsavtalet i Västra Götaland
Kundforum Skövde 11 november 2010
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Stöd för kommuner i hantering av strandskyddsregelverket Strandskydd i Norrbotten.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Närsjukvård.
REGIONSERVICE, FÖRSÖRJNING Att knyta ihop beställning av hjälpmedel med arbetsorder om montering / installation För att hjälpmedelscentralen ska kunna.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel –
Superkontaktombudsträff Förmiddag:  Inledning  Införandeprojekt nytt IT-stöd för samordnad vård- och omsorgsplanering Fika –
REGIONSERVICE, GEMENSAM PRODUKTION 90 km Exempel fordon 1. Start och slut HMC Mölndal Bilaga 2 2. Uddevalla 4. Borås1. Mölndal 3. Skövde 72 km km 115 km.
Verksamhetsutveckling Samverkan mellan beredningsgrupperna, Kollektivtrafiksekretariatet och Västtrafik.
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Kort presentation av medarbetarundersökningen 2017 för arbetsgrupper
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
Arriva Sverige AB Hantering av SMS Branschråd 10 dec 2015 Notes:
Utveckla lönebildningen
Var med och utveckla Umeå universitet
Hjälpmedels-försörjning
Banarbets- processen.
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid hörselnedsättning och dövhet
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Programstatus Framtidens vårdinformationsmiljö (FVM)
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid synnedsättning
Lokala rutiner Exempel September 2010.
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Information från Hjälpmedelscentralen Kundforum 2012 Q2 13 september Information från Hjälpmedelscentralen

Regionservice & Hjälpmedelscentralen Hjälpmedelscentralen kommer från och med 2013 att ingå i Regionservice- Gemensam Produktion Nya Teamchefer - Tomas Hallgren Uddevalla Underhåll & Konsultation - Jonas Andersson Skövde Underhåll & Konsultation - Magnus Thell Borås Leverans Avgående chefer - Anette Eriksson Borås Underhåll & Konsultation, rekrytering pågår - Måns Ottertun kommer from 1 sept att jobba övergipande inom Regionservice, Produktchef Karin Bergenlid tar över de flesta ansvar

Sommaren 2012 Driftstörningar 2-3 v i början av semestern vid tvättkabinettet i Mölndal Hjälpmedelcentralen genomförde en mängd åtgärder för att komma ikapp

Medicintekniska avvikelser MTA Q1 18 st (1 special anpassning, el rst) MTA Q2 16 st (1 specialanpassning, man rst) Ingen röd tråd

Hösten 2012 Elrullstolar 1888 de allra flesta avklarade och prisjusterade enligt plan aug/sept ca 93%. Problem är att vi ej når brukare, saknar information om förskrivare eller detaljer. Målsättningen är att resterande görs fortlöpande. Utbyte & utrangering av elrullstolar 10 år och äldre

Revidering av hämtorderrutin Syfte Att ta fram en rutin som är kortfattad och enklare att förstå för både kund och leverantör. Fokus i rutinen ska vara på att beskriva hämtningar p.g.a. att brukarens behov av hjälpmedel har upphört. Andra typer av hämtningar ska beskrivas i andra dokument. Exempelvis bilagor till rutinen eller ”frågor och svar” Mål med arbetet – Sammanfattning Att hitta en modell kring returtagandet av tillbehör, som säkrar att inga tillbehör står kvar på patient efter det att huvudhjälpmedlet returtagits Förtydliga förskrivarens roll och ansvar Förenkla kundernas hantering av hämtorder i förråden. T ex hur hjälpmedel ska placeras i vagnar eller andra lastbärare Hitta bättre metod att stämma av den utskrivna hämtordern med verkligheten, t ex genom stickprov i förråden Skapa en enkelhet kring hur returväskan ska användas Säkra att returtagning sker inom utsatt tid

Tidplan Aug-Sep Intern arbetsgrupp Hjälpmedelscentralen Oktober Rutinen sätts i skrift. Löpande avstämning med Lena Karlsson November Rutinen presenteras på kundforum den 15/11 Dec-Jan Rutinen börjar gälla Eventuell påverkan på tidplan Komponenthantering av manuella rullstolar Driftstart på beslutade anpassningar i Sesam

Hjälpmedelscentralens hemsida Aktiviteter Höst 2012 uppdatering befintlig hemsida Avsikt att höja kvaliteten och aktualiteten Gamla länkningar och bokmärken kan försvinna Q1 2013 utveckling ny hemsida Kundperspektivet prioriterat I dialog med Lena Karlsson

Information Sortiment Nytt avtal Kompressionsprodukter (120901) Påbörjade upphandlingar Anbudsförfrågan gällande manuella rullstolar (121015) Produktinfo Batterier Bildstöd Nytt sortiment Överflyttning,förhöjningsklossar (v.38) Komponenthantering Avslutade: Sängar Rollatorer Sulkys Påbörjas under hösten: Sängryggstöd (120912) Gåbord (121026) Crossrullstolar (v48) Visningsvecka bälten och selar, överflyttning, sulky mm 10-13 sept Nytt avtal kompressionsprodukter från 1/9 information finns under sortimentsnytt, visning på de olika sjukhusområdena planeras i höst Alla nya batterier returneras till leverantör för kreditering. Ny rutin för beställning av Bildstöd kommer inom kort. - Beställningssättet blir samma för hela vg - Eftersom beställningssättet skiljer sig från tidigare är det viktigt att förskrivare läser info och ny rutin då det publiceras på vår hemsida ( i bästa fall har det hunnit bli klart till på torsdag,