Tekniskrapport Båt vt.14 Av Lukas Edin 9a.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

När Ella fick plaströr i öronen
Varför förlorade jag mitt favoritjobb?
Bildspel om våra fjärilslarver
Sagan om den hungriga vargen
Bildspel om konstnären
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Ny frikostighet Filipperbrevet. Paulus tar emot – och ger…  Tar emot Jesu tilltal  Ser klart  Får förlåtelse  Får förtroende.
Mitt arbete om förändringar av Elias och Elliott.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Vad menas med statisk elektricitet?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
”Vården kände sig drabbad av mig och jag kände mig drabbad av vården”
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Inledning Vi har valt mikrovågsugnen som tekniskpryl.
Fredag 13 juli 2007 Jag önskar att få ut mera av livet Jag har tagit ett beslut !
Mitt arbete om förändringar av Markus och Vilgot
Mitt Hus! Jag började med min skiss och bestämde att huset skulle va 20 cm långt 13 cm brett och 10 cm högt tills taket började. Jag följde inte min ritning.
Slutprojekt II Pedagogiska Fakulteten
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
KRETSAR KRING EL.
Byggsats Happy Birthday
Akvarium november Vi fick ett akvarium utav Tuva och hennes föräldrar. Tyvärr, var lysröret sönder och gick inte att använda. Men barnens entusiasm stillades.
En annorlunda historia
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Den magiska tråden. Jag har gjort en höst halsduk. Den skulle vara varannan varm färg och varannan kall färg. Jag har bytt färg flera gånger.
Elektricitet.
Träslöjd! Ht /11.
ELLÄRA.
Tunneln Av: lovisa ♥. Val av plats  Jag valde vägen mellan gallerian och synsam. Först tänkte jag välja utanför bibblan men jag visste jag inte vad jag.
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Mitt arbete om förändringar Av Frida E och Isabella.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Luffarslöjd Trådslöjd
Tekniskrapport Av Alva & Ludvig.
Mitt arbete om förändringar av Pontus och Matilda
Galvanisk cell Så fungerar batterier.
Ellära.
SIM TEAM.
Sköldpadda. Material: Bomullsgarn I grönt och rosa. Och de verktyg jag använt är en virknål, sax och en rya nål.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Mitt arbete om förändringar av Klara och Natalie.
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
Mitt utvecklingssamtal 2015
Google SketchUp Del 1.
Elektricitet Vad är det egentligen?.
Slutprojekt II Slöjd i relation till hållbar utveckling Projekt : Tillverka en cirkelsåg.
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
SY NYCKELBAND.
Ämnen och vatten.
Mitt arbete om förändringar av Ida och Alicia
Det är tisdag och Björn ska på sin första ishockeyträning. Han skakar i hela kroppen av nervositet. Han har aldrig stått på några skridskor förut. När.
HUSBYGGE Av Percy och Marianne Lärarhögskolan 2005.
Hållbarutveckling Som en del i vårt arbete med hållbarutveckling så jobbar vi på Hönan med återvinning, att värna om vår naturen och våra leksaker. Här.
Lodrätt vatten mellan två stora länder….
Naturlandskap blir kulturlandskap
HEJ! Nu ska jag visa en presentation som jag har gjort. Hoppas du gillar den :)
GJORD AV: Erik Hassléus
EN GUBBE av William Werner. Vi gjorde en gubbe i bilden. Först tog vi lite ståltråd och gjorde till en gubbe, sen lindade vi gubben med toapapper. Vi.
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Frittfall Livbåt Sjöfartshögskolan RTC Handhavande.
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
Elektricitet ELEKTRICITET.
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
ELLÄRA.
Ellära Elektricitet. Vad kommer laddningarna ifrån?
ELLÄRA.
Presentationens avskrift:

Tekniskrapport Båt vt.14 Av Lukas Edin 9a

Konstruktionen (mått, ritning) Båten är bygg av trä med en botten av plast och frigolit för att kunna ta sig fram i vatten. Skrovet är byggt av tunna spånskivor, dem tål inte vatten så bra men jag byggde för utseendes skull. Jag kunde sätta plast på skrovet om jag hade velat använt den i vatten i en längre stund. Däcket och hytten är byggd av rundstav som stomme och över tunna klasspinnar. Mitt på däcket finns en trä lucka för att sätta i batterierna. Båten är totalt 26cm lång och 13,5cm bred och höjden 13cm.

Drivning Båten drivs av två 3 volts motorer som driver de två trumpellrarna med en varsin gummisnodd. Motorerna är vinklade för att få en mer och bättre drivning på trumpellrarna för att det inte ska bli några brytningar. Trumpellrarna är även vinklade ner mot vattnet. I trä luckan på däcket som jag beskrev innan ligger två batterihållare som driver de två motorerna, det finns även en strömbrytare som jag kan sätta på eller av.

Vad har jag lärt mig? Jag har lärt mig att bygga en vattentät motor driven båt. Jag har blivit mer självsäker på att koppla el till de elektiska enheterna. Jag har tagit med mycket kunskaper i bagaget från Teori perioderna om elektronik i 9:an. Jag har aldrig byggt en båt med motorer så det var en kul period och jag är nöjd med bygget!

Problem som uppstod? Bygget flöt på bra, men det uppstod ett problem vid koppling av elen till motorerna. Jag fick bara drivning på ena motorn, men det löste sig fort! Jag bytte de olika plus och minuspolerna och till slut fick jag drivning på båda motorerna.

Byggetsgång Ritade en ritning hur bygget skulle se ut. Började kapa ut skrovet till båten. Monterade dit motorerna och trumpelleraxeln och sedan drog elen i båten. Började bygga däcket och sedan hytten.