Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi 2013-03-11 Ingela Gabrielsson, privatekonom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 1. Är bostadsrätten attraktiv?
Advertisements

Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Webbprofil Webbundersökning 2-9 maj Om undersökningen •Undersökningen genomfördes på sporthoj.com under perioden 2-9 maj •Svarspersonerna.
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Relationsekonomi – så ser vi på partnerns privatekonomiska vanor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folksam © TNS Folksam PR-mätning December 2012.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Fickpengar 2013 Ingela Gabrielsson Privatekonom
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Markör Marknad och Kommunikation AB
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
Seniorbarometern Skandia Sv Informationsklass: Öppen 2 Bakgrund och metod Bakgrund Syfte Målgrupp Metod I Seniorbarometern har Skandia låtit intervjua.
Dopgåvor så mycket lägger vi på presenterna
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 9 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Föräldrar, barn och ekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom Nordea
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Akutflöden VGR Område uppföljning och analys Catarina Karlberg
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Fakta om undersökningen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Undersökning om ålänningars alkohol- och narkotikabruk samt spelvanor år 2011.
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Kapitel 9 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och livsvillkor.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
Pensionschock hotar var fjärde svensk Undersökning av Länsförsäkringar Våren 2006.
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Semesterekonomi och planer 2016 Ingela Gabrielsson, privatekonom
Sida 1 Så oroas svensken inför förändringar En nordisk studie genom Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Nordea SNR
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
Julfirande 2016 – inköpsplaner för stora och små
Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp
Så mycket lägger vi på våra trädgårdar och trädgårdsutrustning
Så tänker vi om våra bostadsräntor
Presentationens avskrift:

Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom

Sammanfattning Drygt hälften, 56 % skriver för det mesta en inköpslista när de ska handla matvaror. Men ännu fler, närmare 90 % låter sig inspireras av butikens utbud. Endast 7 % följer sin inköpslista till punkt och pricka. En av fem veckohandlar, medan 41 % handlar två gånger i veckan, och 27 % handlar 3-4 gånger i veckan. Därutöver gör vi ofta ett antal mindre impulsköp, t ex kaffe/godis/snabbmat som snabbt kan blir ett par hundra kronor på en vecka. Sammanlagda småinköp kan bli dyrare per vecka än vad vi lägger på livsmedel. En vanemässig impulsköpare kan göra av med närmare kronor på ett år. 2

Drygt hälften skriver inköpslista, men handlar ändå spontant När du ska köpa matvaror, brukar du då skriva en inköpslista som du också följer? 3 64% av kvinnorna skriver inköpslista, men låter sig också inspireras av butikens utbud. I åldersgruppen år är det 61 % som skriver inköpslista.

En av fem veckohandlar - tre av tio handlar oftare, 3-4 gånger per vecka Hur många gånger per vecka handlar du matvaror? 4

Män handlar i större utsträckning 3-4 gånger per vecka Hur många gånger per vecka handlar du matvaror? 5

26-39-åringar handlar gärna två gånger per vecka Hur många gånger per vecka handlar du matvaror? 19/02/2013 6

7 ~ 500 kr per vecka om man köper samtliga kategorier Vaneköparen kan lägga sammanlagt upp till 500 kronor på olika småinköp under en vecka Hur mycket pengar lägger du ner på följande produkter för personligt bruk under en vanlig vecka?

Sammanlagda småinköp kan bli dyrare än livsmedel 8 Samtliga småinköp under en månad = ca kr Livsmedel under en månad = ca kronor Allt beräknat för en person

Se upp för ekonomiska ficktjuvar – din ekonomi urholkas 9 Andel som köper detta Kostnad per vecka Kostnad per månad Kostnad per år Kaffe/te49% Läsk/mineral- vatten42% Godis/snacks66% Snabbmat53% Tobaks- produkter23% Öl/vin43% Taxi13%

Om undersökningen 10 Undersökningen genomfördes av TNS Gallup för Nordea Datainsamlingen gjordes 29 oktober–5 november 2012 Undersökningen genomfördes via intervjuer med TNS online-panel. Svaren viktades i fråga om ålder, kön och region Totalt genomfördes intervjuer bland ett representativt urval av personer i åldersgruppen 18–65 år.