Turismföretagande i den kulturella ekonomin -det rurala rummet som kulturbärare Christer Foghagen 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Kan företagare få a- kassa?. Vem är företagare? • Företagare är den som • bedriver en näringsverksamhet, • där man har ett väsentligt inflytande och •
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
1. Varför finns det pengar?
Samhällsekonomi 2.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Aktör / Struktur.
”DET NYA ENTREPRENÖRSKAPETS MÖJLIGHETER” SAMHÄLLSENTREPRENÖRSKAP GRÄNSÖVERSKRIDANDE KRAFT FÖR REGIONAL OCH LOKAL UTVECKLING I GLESA MILJÖER Professor Yvonne.
Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Välkommen till föreläsning om hur man kan söka sommarjobb
Certifierad miljörevisor
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Människans äldsta historia
Världens största näring
Tryck på datorns piltangenter för att gå fram och tillbaka i presentationen.
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse lokala.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Den äldsta tiden i människans Historia f. Kr f. Kr
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Demokrati och hur Sverige styrs
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Program Välkommen! Claes Jägevall Landsbygdsprogrammet Vad är Leader och hur kan det stärka Tibro? Ulf Månsson Erfarenheter från ett.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Enkel turismkunskap.
STEHAGSENKÄTEN Stehags intresse- och försköningsförening Leader MittSkånes byutvecklingsprojekt september 2013 – februari 2014 ca 20 % av hushållen.
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
DEN STORA KVINNO- FRIGÖRELSEN 1800 – TALET I SVERIGE .
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Ideologier Att jämföra.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Hinduism  Åk 6 1.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Makt och Demokrati.
Värderingsövning/ fyra hörn
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Uppstart projekt oktober 2014
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Vad skiljer partierna åt?
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
1800-talet.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Politisk Geografi.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Geografi / samhällskunskap
Produktion, handel och transport
Prognospresentation Västernorrland.
Presentationens avskrift:

Turismföretagande i den kulturella ekonomin -det rurala rummet som kulturbärare Christer Foghagen 2013

Kulturell ekonomi Economies of Signs and Space (Lash & Urry 1994) Gränserna mellan kultur och ekonomi håller på att lösas upp och ingetdera fält kan existera som separat delsystem i samhället.

Kulturell ekonomi Ekonomins kulturalisering och kulturens ekonomisering Storytelling och ekonomiskt mervärde Den ‘politiska kulturen’. Politiken tillskriver kulturen rollen som motor för ekonomisk tillväxt – men vad händer då med kulturen http://www.youtube.com/watch?v=XI549rEGJeY

Kulturell ekonomi Dessa blir medel i regioners tillväxtsträvan Vilken kultur är kultur i en kulturell ekonomi? Kulturindustrins globalisering och den globala kulturens unikitet – föreställningar om kulturella praktiker. * det rurala * konsten * maten och dess tillredande * turismen Dessa blir medel i regioners tillväxtsträvan

Att köpslå med kultur Köpslåendet Det är sant att prosaförfattaren skriver och att diktaren också gör det (kunde lika väl vara målaren och konstmålaren). Men dessa två skriv-handlingar har inget annat gemensamt än rörelsen hos handen som nedtecknar bokstäverna. I övrigt finns ingen kommunikation mellan prosaistens universum och diktarens (Sartre 1964). Utan tvivel ligger känslan, ja, till och med lidelsen – och varför inte också vreden, den sociala indignationen, det politiska hatet – till grund för dikten (Sartre 1964). Att då politiskt omöjliggöra denna konstyttring om den inte “prostituerar” sig och ekonomiseras, är att ekonomisera språket, dess utforskning och i förlängningen, dess utveckling. Köpslåendet

Destinationen köpslår med den lokala kulturen Att vandra på Öland under hösten, vintern eller våren kan ofta ge känslan av att vandra i ett artefaktlandskap. Doften av sommarens grillfester, minnet av sand i hårbotten och den evigt dunkande musiken från nöjespalatsen är som en avlägsen saga. Istället slår tystnaden emot en och de igenbommade skyltfönstren står som monument över en förfluten tid (Foghagen,c 1994). Säsongsproblematik September är brytningstid, efter att en hel sommar ha samlat överflöd inför vintern, går butikerna i ide. Men vänta! Hösten, mickelsmäss, konst och skörd – ny säsong för öns turism The excavation site Köpslåendet

Changing ruralities and the remainings of an alien culture Levande landsbygd Skördefest Bo på lantgård Konstrunda Äppelriket Astrid Lindgrens landskap Mekanisering Import och export Bondens pris varugörandet

Changing ruralities and the remainings of an alien culture Rurality and identity KRAV-landet Men vad är lönsamt Turism och konstutövning; inga ‘riktiga landsbygdssysslor’.

The three facets of ‘Rural space’ From Lefebvres (1991) triad of Space: Spatial practice Representations of space Representational space Transformed into rural space by Halfacree (2007); Frisvoll (2012); Foghagen (2013): Rural localities Formal representations of the rural Everyday lives of the rural

Omstrukturering av den rural ekonomin och arbete som kulturarv Hur förändras landsbygden och vilka konsekvenser får det? Vilken roll får arbete som representation för det rurala tillsammans med andra rurala representationer? Veterantraktorplöjning och traktoklubbar som markör för rurala identiteter (I huvudsak maskulina markörer).

Kulturell ekonomi som kulturell hegemoni Ekonomi som kulturell och socio-politisk sfär får ofta bli överordnad kulturen Efterkrigstiden har inneburit att byråkratin och ekonomin har koloniserat vardags- och kulturlivet. Hegemonisk cementering snarare än förening av de kulturella och ekonomiska sfärerna.

Att läsa I veckan

Turismens vår- och höstsäsong

Turismens vår- och höstsäsong Redan i september sveper Öland tystnadens filt över landskapet. Företagen börjar summera den gångna säsongen.

Turismens vår- och höstsäsong Men skördefesten då? I skördetid och Mickelsmässa tar en ny säsong form. Ölands skördefest. Under några dagar i september eller oktober blommar landskapet upp på nytt, människan återvänder och platserna fylls med liv.

Turismens vår- och höstsäsong Efter skördefesten dör platserna åter ut och landskapet slocknar i väntan på nästa säsong.

Turismens vår- och höstsäsong Östra Götaland och Öland är ett Sveriges mest besökta turistområden Problematiken ligger i att turistsäsongen är så koncentrerad till sommarhalvåret Hur utvecklar man nya säsonger?

Turismens vår- och höstsäsong Ett steg i den riktningen är Ölands skördefest Förra årets skördefest hade fler besökare än midsommarhelgen En av många positiva faktorer är att företagare utanför turiststråken märkt av en påtaglig ökad omsättning under skördefestdagarna

Kvinnor som driver företag inom turism- och lantbruksnäringarna på Öland – en lokal tillväxtpotential Syftet med studien var att kartlägga kvinnor som driver företag inom turism- och lantbruksnäringar på Öland och som deltagit i skördefesten Hur många är det? Vilka verksamheter driver de? Vad betyder de för den lokala ekonomin? Hur kan kvinnors företagande vara nyckeln till en dynamisk turismutveckling?

Varför kvinnor som driver företag och som deltagit i skördefesten? Att utveckla nya turistsäsonger kräver att det finns entreprenörer som har möjlighet och beredskap att driva verksamhet året runt Kvinnor driver företag i mycket större utsträckning på Öland än i övriga landet De företagare som deltagit i skördefesten har redan visat att de driver verksamhet off- season

Varför kvinnor som driver företag och som deltagit i skördefesten? ”Öland är en bygd för turism, hotell, restaurang, service och handel, något som passar kvinnor” Att driva företag är ett sätt att försörja sig på och ger möjlighet att stanna kvar i bygden Kvinnor är nyckeln till en dynamisk turismutveckling för att dom bor och verkar på ön, betalar skatt, skaffar familj och skapar spin-off effekter

Företagarinnan Genomsnittsföretagarinnan är 48 år. Hon driver företaget som enskild firma (57 procent) aktiebolag (26) eller genom mannens lantbruk alt. Handelsbolag (17). Företagarinnan har ett förflutet inom den offentliga utbildnings- eller omsorgssektorn (32 procent), lantbrukshustru (17 procent), resterande är exempelvis konstnärer eller jobbat inom restaurangbranschen

Företagarinnan Det stora flertalet är folkbokförda på Öland (86 procent) Många är inflyttare (69 procent) De flesta har inte haft mer än ett företag Mer än 50 procent av företagarna har 50-70 procent av omsättningen från Turism

Hur länge? Upp till 5 år 6-10 år 11-15 år Mer än15 år 34 31 17 15

Anställda Inga anställda Max 5 anställda 6-10 anställda Minst 11 anställda 46 48 9

Varför företagare? Bestämma själv, vill vara företagare, entreprenörer (59 procent) Inga jobb, måste tjäna pengar, måste ha företag för att få utöva sitt yrke (23 procent) Platsrelaterat, bo kvar, vill utveckla regionen (18 procent)

Verksamhetsområde Hotell, Ateljé, Vandrarhem, musteri, Mäklarfirma, Kroppkakebod, Konsthantverksförsäljning, Bo på Lantgård, Möbelaffär, Bageri, Strutsfarm, Restaurang, Park, Bussföretag, Hantverk, Rökeri, Camping, Konstgalleri, Rumsuthyrning, Affär, Kaffestuga, Bod, Leverantör av saft och vinäger, Internetcafé, Keramikförsäljning, Försäljning av frukt och grönsaker, Örtagård, Kryddförsäljning, Nöjespark…………..

Företagarinnan 50 procent har öppet året runt Övriga under sommarsäsongen (runt maj till augusti) På norra Öland är säsongen koncentrerad till 6 veckor På södra Öland sträcker sig säsongen från Kristi- Himmelsfärd till Skördefesten Sedan är det stängt igen!!!!

Nya säsonger, nya områden, expansion Endast tre företag säger att dom satsar på nya säsonger Flera säger att de ska satsa på nya områden eller utvidga verksamheten (35 procent) 40-45 procent!!!! kommer inte utvidga verksamheten för att dom inte kan eller vill

Vad bör Öland göra för att få till nya säsonger? DET MÅSTE VARA ÖPPET!! DET MÅSTE TILL HÖGRE STANDARD!! DET MÅSTE TILL ÖKAT SAMARBETE!!

Potential för nya säsonger Inte alla företag stänger i augusti! Nedan följer ett antal exempel på företag som har verksamhet större delen av året. Ett ökat samarbete och nätverksbyggande krävs dock.