Lag om skydd mot olyckor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Advertisements

Översikt av Guide till ökad vattensäkerhet
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Tillsynsutbildning 5-6 februari 2014
Allmänna hänsynsregler
Kommunens förmåga att genomföra rtj-insats
Medarbetare Tillsynsvägledning LSO
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Årsuppföljning LSO.
Jan Persson Länsstyrelsen Östergötland
En introduktion till Datakommunikation och Säkerhetstänkande
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Sänk farten! Ett snabbt sätt att rädda liv
Länsstyrelsens uppgifter
Vad gör man vid skada/olycka?
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
Rent strikt ansvar, tredjemansskada och ren förmögenhetsskada
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Program Samling - KAFFE Inledning 10.00
§ 41 Räddningstjänstlagen
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
Handlingsprogram enligt LSO
Hygienrutiner i förskolan
Pilotprojekt i Ludvika och Smedjebackens kommuner
Kap.17 När skadan redan skett
Förberedelser för arbetet
En vanlig vardag rymmer många farliga situationer
Storstockholms brandförsvar
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Processen och metodstödet
Krishantering regionalt RSK LEH
Hur har lagstiftningens förändring av kompetenskraven på räddningschef och ställföreträdare fallit ut? LSO 3 kap 14§: Den personal som för kommunens räkning.
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Program Samling - KAFFE Inledning 10.00
Länsstyrelsens tillsynsansvar
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Leif Sandahl Avdelningen för olycksförebyggande verksamhet Bebyggelse och miljö Räddningsinsatser i tunnlar Förebyggande åtgärder.
Lag om vård av missbrukare i vissa fall (SFS 1988:870)
Räddningstjänsterna i Västmanland
Tillsammans skapar vi trygghet Vårflod 2011 Räddningstjänstens beredskap i länet.
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Riktlinjer för misskötsamhet
Handlingsprogram – enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
1 Projekt Sambruk Jämtland Samnyttjande av resurser för medborgarnas bästa.
© Brandskyddsföreningens Service AB Grundkurs Välkommen Systematiskt Brandskyddsarbete.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
© Brandskyddsföreningen ”Skydda ditt hem-branden tar allt Ansvar för fastighetsägare - Cirka 120 personer dör varje år i bostadsbränder -
Mål och syfte Målet med utbildningsdagen är att ge grund- läggande information om samarbete mellan miljökontor och räddningstjänst. Syftet med utbildningsdagen.
Juridik på skadeplats Gårda brandstation Tommy Eriksson Wikén
Fresenius Kabi AB Kraftvägen Kungsängen 4/15/2018
GRUNDLÄGGANDE SKADESTÅNDSRÄTT
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Miljöbalken SFS 1998:808.
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Presentationens avskrift:

Lag om skydd mot olyckor en introduktion Karin Sjöberg Myndighetsjurist MSB

LSO och dess ursprung Flera äldre lagar har bildat grund för dagens lagstiftning Reformerad räddningstjänstlagstiftning (SOU 2002:10) Prop. 2002/2003:119 – 2003/04:FöU2 ”LSO” SFS 2003:778 ”FSO” SFS 2003:789

Mål för räddningstjänsten LSO syftar till att i hela landet bereda människors liv och hälsa samt egendom och miljö ett med hänsyn till de lokala förhållandena tillfredsställande och likvärdigt skydd mot olyckor. Räddningstjänsten skall planeras och organiseras så att räddningsinsatserna kan påbörjas inom godtagbar tid och genomföras på ett effektivt sätt.

Kort om handlingsprogram 3 kap. 3 § Ska finnas för den förebyggande verksamheten Ska ange mål, vilka risker för olyckor som finns och hur verksamheten är ordnad och planerad

Räddningstjänst 1 kap. 2 § Vem ansvarar? När då? Staten ( 4 kap. fjällräddning, flygräddning, sjöräddning m.m.) Kommunen (allt annat) När då? Vid olycka eller överhängande fara för olycka För att hindra och begränsa skador på Människor Egendom Miljö

Olycka? Plötsligt inträffad händelse Orsaken – ej avgörande! Medfört skada Befaras medföra skada Orsaken – ej avgörande! Företeelse i naturen ”Slumpartade” fel Människors handlande Uppsåtlig handling (brott) Människors underlåtenhet Uppsåtlig underlåtenhet

Överhängande fara? Olyckan kan preciseras till typ och plats Hög risk för att olyckan inträffar Stor sannolikhet att den inträffar nära i tiden

Samhällets ansvar för insats Olycka eller överhängande fara + Behovet av ett snabbt ingripande Hotade intressets vikt Kostnaderna för insatsen Omständigheterna i övrigt

Den enskildes ansvar Syftet med lagen är inte att: befria den enskilde från ansvar och kostnader för ingripande vid olyckor eller att föra över ansvar och kostnader till samhället. I första hand ankommer det på den enskilde att själv vidta och bekosta åtgärder i syfte att förhindra olyckor och begränsa skador till följd därav.

Den enskildes ansvar 2 kap. 2 § Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.

Tillsyn 5 kap. Kommunen inom kommunen Länsstyrelsen inom länet MSB centralt

Kontaktuppgifter – juridiskt stöd Karin Sjöberg Johan Rådman 010-240 54 40 010-240 52 26 karin.sjoberg@msb.se johan.radman@msb.se Per-Olof Wikström 010-240 52 94 per-olof.wikstrom@msb.se