1 ▪ www.skankomp.eu.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
1 Ívar Jónsson Arbetsmarknaden i Västnorden mikroekonomier - almänna förutsättningar.
Westums konferens 1 april Titti Eklund Linda Blomberg Anders Brunberg
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Från idé till verklighet!
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Kompetensplattform Halland
 Hans Olof Gottfridsson, Projektledare, Karlstads universitet (CERUT).  Birgitta Bråned-Hartung, Ekonom, Karlstads universitet.  Per Kristian Alnes,
Anna Bolander - Campus Lidköping
Träning ger färdighet!.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Lär mer om EU. Förvaltningspartnerskap Management partnership •Samarbetsavtal 2009 – 2012 mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen Sveriges regering.
1 Förstudie – Transportcollege Transportutbildning i Östgötaregionen, Tranås och Västervik
1 Charlotte Lindström IBU-Öresund  Initiativ från Öresundskomiteen  Syfte att analysera problemställningar och ta fram ett strategiskt.
Bättre Möjligheter På Arbetsmarknaden – Udvikling Af Voksenuddannelse I Øresundsregionen BMPA - UAVIØ.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Ulrika Jörgensdotter Projektledare, SMoK KRUt.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Sub-nationell politik Regionfrågan i Värmland
Om CARPE Projekt.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
EU-kompetens Skåne Ett kommunalt, operativt nätverk för samverkan, projektutveckling och erfarenhetsutbyte. 29 augusti 2008 VÄLKOMNA!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Efteruddannelse på Tværs – Förutsättningar och möjligheter
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Europeiska socialfonden
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Västra Götaland.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
1 Interreg IV A Öresund-Kattegat-Skagerrak Maria Korner Region Skåne
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sverige i Europa Europa i Världen Presentation av Europeiska socialfonden Uppsala 2 december 2008.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak Stockholm 16 juni 2015 Linda Reinholdsson, projektrådgivare.
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Varför behövs KOBRA? Framtidens kompetensförsörjning är en gemensam stor utmaning för Sverige, Norge och Danmark. Arbetsmarknaden förändras allt snabbare.
Pendlerbroen Midtvejskonference 7-8 mars 2017 Uddevalla
ESS & MAX IV: Cross Border Science and Society
ESS & MAX IV: Cross Border Science and Society Slutkonferens delprojekt Gränshinder 15 Dec 2016 Eskil Mårtensson, projektledare, Region Skåne Jakob Øster,
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak
Presentationens avskrift:

1 ▪ www.skankomp.eu

Vad är SkanKomp? Skandinaviskt Kompetensutvecklingsnätverk Gränsöverskridande projekt finansierat till 50% av EU’s Interreg IV A program för Öresund-Kattegat-Skagerrak delområdet Kattegat-Skagerrak (KASK) Projektperiod: 3 år, 01.08.2010 – 31.07.2013 Samlad budget: 14 milj. EUR Lead partner: Region Midtjylland, Danmark 2 ▪ www.skankomp.eu

Kattegat-Skagerrak området Projektet har deltagande partners från följande regioner: Västra Götaland Halland Midtjylland Aust-Agder Vestfold 3 ▪ www.skankomp.eu

Bakgrund till projektet Projektutveckling 2008-2009 med deltagande från kompetensutvecklingsavdelningarna i Region Midtjylland, Västra Götalandsregionen och Region Halland Målet för samarbetet var att jämföra vuxenutbildningssystemen i de två länderna och beskriva de viktigaste utmaningarna Utmaningarna beskrevs i en rapport 2009: Organisering av vuxenutbildning och flexibelt lärande - svenska och danska förhållanden Morten Lassen, CARMA, Aalborg Universitet Anja Viegh Jørgensen, CARMA, Aalborg Universitet Ove Jobring, Göteborgs Universitet Ingemar Svensson, Göteborgs Universitet Inspel i samband med rapporten Marie Tveiten, Arendal voksenopplæring 4 ▪ www.skankomp.eu

Utmaningen i Skandinavien För få företag arbetar strategiskt med utbildning Det är en politisk prioritering i Danmark, Sverige och Norge att arbeta mer strategiskt med utbildning 5 ▪ www.skankomp.eu

Utmaningen i Skandinavien ” Det är m.a.o. nödvändigt med en utifrån kommande intervention. Om utbildningsinstitutionerna ska kunna lyfta denna uppgift förutsätter det en organisationsutveckling hos dem, på alla plan, dvs. från styrelse, över den strategiska ledningen, till nyckelmedarbetare och till medarbetare ute på ”fältet”. Voksenuddannelsesorganisering og fleksibel læring -svenske og danske forhold Juni 2009 Morten Lassen, CARMA, Aalborg Universitet Anja Viegh Jørgensen, CARMA, Aalborg Universitet Ove Jobring, Göteborgs Universitet Ingemar Svensson, Göteborgs Universitet 6 ▪ www.skankomp.eu

Utmaningen i Skandinavien ” Hvis målet skal nås, kræver det på mange måder en ny relation mellem virksomhederne og uddannelsesinstitutionerne. […] Uddannelsesinstitutioner skal være stærkere i udvikling af nye uddannelsesudbud i tæt dialog med efterspørgerne. Det kræver strategisk tænkende ledelser og en ny type, mere udadvendte medarbejdere, der med analytiske kompetencer kan afdække virksomhedernes behov og omsætte dem til operationelle uddannelsesudbud med tilhørende moderniserede læringsformer.[..] Voksenuddannelsesorganisering og fleksibel læring -svenske og danske forhold Juni 2009 Morten Lassen, CARMA, Aalborg Universitet Anja Viegh Jørgensen, CARMA, Aalborg Universitet Ove Jobring, Göteborgs Universitet Ingemar Svensson, Göteborgs Universitet 7 ▪ www.skankomp.eu

Udfordringen i Skandinavien ” Professionaliseringen af den opsøgende funktion forudsætter også mod hos uddannelsesinstitutionernes personale til at konfrontere mere uddannelsespassive virksomhedsledere og medarbejdere med globaliseringens udfordringer fra et dynamisk arbejdsmarked i stor forandring.” Voksenuddannelsesorganisering og fleksibel læring -svenske og danske forhold Juni 2009 Morten Lassen, CARMA, Aalborg Universitet Anja Viegh Jørgensen, CARMA, Aalborg Universitet Ove Jobring, Göteborgs Universitet Ingemar Svensson, Göteborgs Universitet 8 ▪ www.skankomp.eu

Svar på utmaningarna Kompetensutveckling av utbildningsinstitutionerna 1 Etablering av NÄTVERK mellan FÖRETAG och INSTITUTIONER 2 Förbättra FÖRETAGENS beställarkompetens (förståelse för behov) 3 9 ▪ www.skankomp.eu

MER OCH BÄTTRE KOMPETENSUTVECKLING PÅ ARBETSMARKNADEN GENOM ÖKAT SAMSPEL MELLAN LEVERANTÖR/ANORDNARE OCH EFTERFRÅGARE Projektmål Utbildningsleverantörer blir bättre på att förstå företagens behov och därmed bättre på att matcha utbud med efterfrågan Institutions Kompetens Etablering av nätverk mellan utbildningsinstitutionerna och företag så att de tillsammans kan skapa ramarna för bättre kompetensutveckling på arbetsmarknaden Nätverk Företag blir bättre på att förstå och beskriva deras egna behov. Därmed förbättras deras beställarkompetens i samarbetet med utbildningsinstitutionerna. Beställar kompetens 10 ▪ www.skankomp.eu

Arbetspaket/ Projektaktiviteter 1.1 Metod- och kompetensutveckling 1.2 Kompetensmäklarutbildning 1.3 Validering 2.1 Organisering av nätverk mellan utbildningsinstitutioner och företag 3.1 Jobbrotation 3.2.1 Analys av framtidens kompetensbehov 3.2.2 Kompetens inom hållbar utveckling 3.2.3 Strategisk utbildningsplanering i företag 4.1-4.3 Marknadsföring, Hemsida, Projektutvärdering, aktiv följeforskning 5.1-5.2 Administration, budget och ekonomi, Projektledning, konferenser och möten 11 ▪ www.skankomp.eu

Strukturella förändringar Förbättrade Institutionella kompetenser Blivande förändringar i vuxen-utbildnings-systemet Ett stort antal lokala, regionala och skandinaviska nätverk Företag med ett utbildnings- strategiskt sikte och god beställarkompetens 12 ▪ www.skankomp.eu

UTBILDNINGSLEVERANTÖRERNA blir bättre på att förstå företagens behov 13 ▪ www.skankomp.eu

Etablering av NÄTVERK mellan utbildningsinstitutioner och företag 14 ▪ www.skankomp.eu

FÖRETAGEN blir bättre på att förstå och beskriva deras egna behov. 15 ▪ www.skankomp.eu

Nya roller för utbildningsinstitutionerna i Skandinavien Baggrunden: Udvikling på arbejdsmarkedet og i skoleverdenen. I DK NO og SE ”Kompetence Hub”: Institutionerne tilbyder sig selv som ”knudepunkter” for kompetenceprojekter og andre typer af udviklingsprojekter. Institutionerne tilbyder sig som en slags proceskonsulenter og afdækker virksomhedernes behov i en tæt dialog med virksomhedens ledelse og medarbejdere. Herefter organiserer institutionerne ydelser, som leveres i et samarbejde med andre videninstitutioner eller private udbydere. Det er opgaven at skabe mere og bedre efteruddannelse for virksomhederne. Denne målsætning indebærer i sagens natur en afbalancering mellem kvantitative (”mere” efteruddannelse) og kvalitative (”bedre” efteruddannelse) hensyn. Og det indebærer et samarbejdet mellem uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne. Men et sådant samarbejde har sine problemer. På den ene side i en statslig styring, der sætter uddannelsesinstitutionerne i konkurrence med hinanden via taxameterstyring og på den anden side i en lovgivning, der gør samarbejde obligatorisk. Ofte virker de økonomiske incitamenter til konkurrence dog stærkere end incitamenterne til samarbejde, hvorfor samarbejdet ikke sjældent lider skibbrud. 16 ▪ www.skankomp.eu

Vad är problemet? Skolor är institutioner vars huvudmål är att leverera undervisning och de institutionella ramarna för denna undervisning Företag är organisationer vars huvudmål är att producera och tillhandahålla produkter och/eller tjänster To logikker: Uddannelse som Mål eller Middel. Skolens logik og virksomhedens logik er dermed to meget forskellige størrelser, for skolerne er undervisning målet, for virksomhederne er det midlet. Disse forskelle betyder naturligvis ikke, at samspil er umuligt, men antyder måske snarere årsagerne til, at samspillet mellem skole og virksomhed somme tider bliver et møde med gensidigt uindfriede forventninger.   17 ▪ www.skankomp.eu

Svaret på utmaningen Behovsstyrd efterfrågan på utbildning (= ökad kunskap om framtidens kompetensbehov) Bättre dialog mellan företag och utbildningsinstitutioner (= flera nätverk mellan utbildningsinstitutioner och företag) Ökat samarbete mellan utbildningsinstitutioner 18 ▪ www.skankomp.eu

Barriärer för samarbete mellan utbildnings-institutioner och företag Olika kulturer Flexibilitet i förhållande till tid Organisatoriska barriärer Ekonomiska barriärer Dyrt med uppsökande arbete ”Nya” lärarroller Flexibilitet i förhållande till innehåll Nya målgrupper Etablerade sociala likheter Pedagogiska barriärer 19 ▪ www.skankomp.eu

Organisering Styrgrupp: Region Midtjylland, Westum, Trollhättan, Arendal, Tradium, KASK Sekretariat Projektlednings-sekretariat Partnerskapsgrupp med representanter från alla partners Lead Partner Region Midtjylland Projektägare Norge: Arendal Kommun Samordnande partnerSverige: Nätverk Westum Meritea och kommuner NEVU Ekonomiskt administrativt sekretariat Kompetens-center 20 ▪ www.skankomp.eu 20

Förutsättningar i Skandinavien Företag flyttar produktionen till länder, där lönenivåerna är lägre än i Skandinavien. Vi kan inte konkurrera med lön utan måste därför konkurrera med kunskap. Detta aktualiserar ett nationellt kompetensbehov. Kompetensbehov separerar de grupper av invånare, som inte har mycket utbildning i förväg. ”Livslångt lärande” blir därför ett väsentligt insatsområde, så att Företagen i Skandinavien fortsättningsvis kan dra nytta av de förutsättningar som ett globaliserat kunskapssamhälle kan erbjuda. För få företag arbetar strategiskt med utbildning. Det är en politisk prioritering i Danmark, Sverige och Norge att arbeta mer strategiskt med utbildning (Ny lovgivning: ”VEU centre” i DK og ”Centre for tilvækst” i Sverige) 21 ▪ www.skankomp.eu

Udfordringen for uddannelsessystemet For mange uddannelsespassive virksomheder (SMV’er og manglende uddannelseskultur) For mange uddannelsespassive medarbejdere (manglende motivation er fortsat en barrierer for deltagelse i VEU) For lidt viden om ”return on investment” på investeringer i menneskelig kapital Etableringen af en kompetencebaseret vækstpolitik (erhvervsskolerne skal forstå sig selv som en del af det samlede erhvervsfremmesystem) Vaner, kultur og praksisformer på erhvervsskolerne Behov for mere kompetenceudvikling af uddannelsesinstitutionerne (på alle niveauer) hvis de skal danse med virksomhederne og tilbyde strategisk kompetenceudvikling 22 ▪ www.skankomp.eu

Beskæftigelses-fremmende aktører Samspil mellem politikker Beskæftigelses-fremmende aktører Erhvervs-fremmende aktører Uddannelses- institutioner 23 ▪ www.skankomp.eu

Privat forsørgelse Uddannelse Beskæftigelse Tilbagetrækning Hjemmegående, ledige uden forsikringer, 17% har fået sygedagpenge eller været på barsel unge udenfor arbejdsmarkedet etc. 2% tilgang til arbejdsmarkedet hvert år Privat forsørgelse 44% deltager i VEU hvert år*) Uddannelse Beskæftigelse Tilbagetrækning 2% forlader arbejds- markedet hvert år 20% skifter job hvert år Arbejdsløshed 11% berøres af ledighed hvert år 6% har været på orlov eller i støttet beskæftigelse 24 ▪ www.skankomp.eu

”Kompetencebalancen” Globalisering & teknologisk udvikling Demografi Initiativer i grunduddannelsessystemet Initiativer i Voksen og efteruddannelsessystemet UDBUD Marginalisering Videreuddannelsesbehov Kompetencebalancen Vi kender alle til begrebet om betalingsbalancen (dvs. balancen mellem hvor meget valuta der strømmer ind og ud af landet), men mindst lige så vigtig som denne økonomiske balance, er kompetencebalancen i udbuddet og efterspørgselen af kompetent arbejdskraft. På den ene side ”producerer” alle uddannelsesinstitutioner uddannede kursister, kandidater, svende mv. (=udbud). På den anden side har alle virksomhederne i Danmark brug for medarbejdere som kan udfylde arbejdets funktioner (= efterspørgsel). Men som vi ved fra så mange andre sammenhænge, så kan der somme tider være forskelle mellem udbud og efterspørgsel - og således også på uddannelsesområdet. Somme tider efterspørger virksomheder flere mennesker med bestemte kompetencer end uddannelsessystemet kan producere. Vi kender disse situationer som ”flaskehalse”. Og omvendt findes der også mange mennesker, som kun har en begrænset omgang med uddannelsessystemet. Vi ved, at disse mennesker har sværere ved at finde beskæftigelse og vi kender fænomenet som ”marginalisering”. Kompetencebalancen siger os altså noget omkring sammenhængen mellem virksomhedernes kompetencebehov og borgernes muligheder for at finde beskæftigelse. Og når kompetencebalancen er skæv, så oplever vi skævheden i form af marginaliserede borgere og en uindfriet kompetenceefterspørgsel hos virksomhederne. Mange ting kan påvirke kompetencebalancen, f.eks.: Globalisering og den teknologiske udvikling Demografi Kompetencer opnået i grunduddannelsessystemerne Kompetencer opnået i voksen- og efteruddannelsessystemet Nogle af disse påvirkninger ligger udenfor en realistisk politisk rækkevidde. Således kan man næppe hindre de negative konsekvenser af hverken en fortsat globalisering eller en teknologisk udvikling, men man kan dog arbejde for at indrette et uddannelsessystem, som høster en række af de muligheder som også følger af globaliseringen og den teknologiske udvikling. I denne sammenhæng er det danske voksen- og efteruddannelsessystem et vigtigt ”håndtag”, som sammen med den aktive arbejdsmarkedspolitik, reglerne om jobbeskyttelse, dagpengesystemet etc., udgør en væsentlig bestanddel af den danske flexicurity-model. Efteruddannelses-behov Flaskehalse EFTERSPØRGSEL 25 ▪ www.skankomp.eu

Så mange deltager i efteruddannelse Kilde: Education at a glance, 2005 (OECD) Fakta om voksen- og efteruddannelse I internationale sammenligninger er voksen- og efteruddannelses-aktiviteten høj i Danmark. Der er en betydelig aktivitet i privat regi og det offentlige engagement er stort. Virksomhedernes samlede udgifter anslås til ca. 10 mia. kr. Mange – over 60 pct. af arbejdsstyrken – deltager årligt i offentlig, privat eller virksomhedsintern voksen- og efteruddannelse. Ikke-faglærte og læse- og skrivesvage deltager imidlertid mindre end andre. Omkring 150.000 voksne skønnes at have så alvorlige problemer med at læse eller skrive, at det er en barriere for at få og beholde job. Alligevel deltager kun 17.000 personer årligt i læse- og skriveundervisning. De samlede omkostninger til offentlige voksen- og efteruddannelser udgjorde i 2004 ca. 5 mia. kr. Heraf udgjorde deltagerbetaling 0,7 mia. kr. 26 ▪ www.skankomp.eu