Jan Alve Svensson Matematiska Vetenskaper

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
för sjuksköterskeexamen ©
Utbildning och stöd i engelska på KTH Rebecca Hincks Lektor, Enheten för språk och kommunikation.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
NULÄGE VÅREN RESULTAT I KORTHET – EFFEKTMÅLEN FÖR 2013 MÅLRESULTAT TÄCKNINGSGRAD 60 % av registren >80 % 67 % ÖPPENHET Alla med över 80 % täckning.
Uppställning division
Prestationbaserade statsbidrag till insatser för äldre.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
MOOCs – en utmaning för högskolan
”Validerad kompetens – värderad arbetskraft!”
Högskolornas arbete med studentbostäder Caroline Nordström Stockholms Akademiska Forum.
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Webbanmälan till högskolestudier vt 2015
NyA – nytt nationellt antagningssystem
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Snart slutsnarkat i Göteborg ?
Välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Upphandling Ystad-Österlenregionen
Vårterminen … är en treårig nationell satsning med start 2006, där högskolor och universitet i hela landet har fått resurser för att stödja nybörjare.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
”..det räcker med att skriva högskoleprovet utan att läsa frågorna”
Forskarutbildning (i matstat) Tom Britton, Stockholms universitet.
Metoder för att räkna addition och subtraktion
1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
NGO for the Safe Final Storage of Radioactive Waste Kenneth Gunnarsson Kenneth Gunnarsson – Höstträffen, Skellefteå 30 Sept 2012.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Dricksvatten Vårt viktigaste livsmedel Välfärd för 4 öre per liter!
Nya och Ladok3 NUAK 2014 Anders Mobjörk, UHR,
Föräldramöte NATURVETARGYMNASIET.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Tid Agenda Anmälan och kaffe
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Vision Vi skall vara ledande i lärande och utveckling av industriella tekniska utbildningar på gymnasial och eftergymnasial nivå i Sverige.
Välkomna!.
Välkomna!.
Hur undviker vi övergångsproblematiken i framtiden? - Tillträdesreglerna Leif Strandberg
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
Peter Fröst, arkitekt, PhD Chalmers Tekniska Högskola Reflektioner från det första året som adjungerad professor i vårdbyggnad.
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Kandidatprogrammet i matematik Pågående utvecklingsarbete EF-nämndens möte
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
GRs effektstudie 2005 Gällande studerande vid kommunal vuxenutbildning i Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn och Öckerö, 2003.
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
12 mars Kommunal handläggning av OVK. 14:15 – 14:40 Inledning, samverkans- gruppen och OVK-rapport 14:40 – 15:00 OVK-historik, regelverk "OVK 2012" (
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Samordna rehabiliteringen – Brukarcoach/IPS Bakgrund SoL, HSL Överenskommelser/avtal Riktlinjer Förordningar Samordna rehabiliteringen 2011 Supported employment.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Webbkursen … … på Mälardalens högskola Erik Janse, studierektor för matematik vid MDH Nationellt möte
Matematiksatsningen ”för att stödja nybörjare i matematik i högskolan för att minska klyftan mellan de reella kunskaperna i matematik och ingångsnivån.
Ingen uppdelning i rektors beslutade delar av kurs.
Pensioner och försäkringar
Mars 2017 Johanna Belzacq, Erik Wallenberg Studentavdelningen
GDPR - LADOK NUAK 2018 GUNNAR RÅHLÉN.
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Presentationens avskrift:

Jan Alve Svensson Matematiska Vetenskaper Chalmers | Göteborgs universitet Nationella projektgruppen för regeringens matematiksatsning Ansvarig för genomförandet av Sommarmatten i Göteborg

Matematiksatsningen Treårig satsning som började 2006 10 miljoner årligen till landets högskolor för att underlätta övergången gymnasieskola – högskola för studenter som ska undervisas i matematik Göteborgs universitet – nationellt samordningsansvar Anordna nationella möten stimulera lokal samverkan mellan gymnasier och högskola Utveckla webbaserad överbryggningskurs

Överbryggningskurs Fanns redan vid KTH. Skalbar: kan ges oberoende av antalet studenter Inga resurser att göra en helt ny kurs inom ramen för matematiksatsningen Avsiktsförklaring mellan intressenter i math.se och nationella projektgruppen för matematiksatsningen math.se sköter det praktiska Lokala samverkansgrupper svarar gemensamt för kvalitetssäkring och ger riktlinjer för utveckling Högskolor kan utnyttja math.se:s material och tjänster i olika utsträckning för kurstillfällen. Förhandlar om ersättningar och marknadsföring.

Aktörer i verksamheten math.se: centrumbildning vid KTH och Stockholms universitet. RCN vid KTH. NTI: Fristående gymnasieskola som sköter mentorsverksamhet för kurser vid math.se. Upphandlad tjänst. NCM: vid Göteborgs universitet. Ansvar för samverkansgrupperna. Deltagande högskolor (har Ladokkod för kurs som utnyttjar tjänster – material vid math.se)

Vad är Sommarmatten? Tre olika material på math.se: Förberedande kurs i matematik 1 – 3 1:an: numerisk och algebraisk räkning, potenser, exponential- och logarimfunktioner samt trigonometri. Matte C. 2:an: derivata, integral (matte D) och komplexa tal (matte E) 3:an: Alternativ till 1 och 2. Mer förståelse, mindre räkning. Gävle och SU.

Material och tjänster från math.se Tar emot anmälan till kurser Litteratur som finns i en wiki. Kan fås som tryckt kompendium. Diskussionsforum där studenter kan ställa frågor och chatta. Övervakas av mentorer. Provmodul där examinationen sker. Stort antal prov. I kurs 1 är det 28 st samt inlämningsuppgift. I kurs 2 är det 20 st. I plattformen finns statistik- och uppföljningsverktyg för mentorer och lärare Gränssnitt för antagning och registrering lokalt Mentorsverksamhet CSN-frågor

Nationella utfallet 2007 (tom 23 aug) Gäller kurs 1 och kurs 3

Vilka når vi med Sommarmatten? Undersökning bland nya teknologer vid Chalmers Betyg på Matte E 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Alla Sommarmatten US IG G VG MVG

Vilka når vi med Sommarmatten? Fördelning på programmen Program Antal Sommarmatten Procent Väg o vatten 131 37 28% Tekniskt fysik 127 59 46% Maskinteknik 166 58 35% Kemiteknik 73 31 42% Kemiteknik m fysik 40 16 40% Informationsteknik 83 33 Industriell ekonomi 129 35 27% Elektronik 23 32% Teknisk design 32 10 31% Datateknik 108 43 Bioteknik 72 56% Automation o mekatronik 97 28 29% Arkitektur o teknik 36 6 17% Totalt 1167 419 36%

Hur klarar studenterna kursen? Undersökning bland nya teknologer vid Chalmers Betyg på Matte E och framgång på kurs 1 0% 20% 40% 60% 80% 100% US IG G VG MVG Alla 0-10% 10-20% 20-30% 30-40% 40-50% 50-60% 60-70% 70-80% 80-90% 90-100%

Har sommarmatten effekt? Diagnostiskt prov (max 9) och sommarmatten. Medel. Alla Sommarmattten (MVE800): Antal Uppgift i provet 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Totat 366 0,60 0,38 0,55 0,18 0,33 0,65 0,31 0,27 0,20 3,47 Inte deltagit i Sommarmatten (MVE800): Antal Uppgift i provet 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Totat 678 0,53 0,29 0,47 0,22 0,60 0,30 0,13 2,96

Har sommarmatten effekt? Diagnostiskt prov (max 9) och sommarmatten Resultat efter framgång i Sommarmatten

Har sommarmatten effekt? Diagnostiskt prov (max 9) och sommarmatten. Medel. Resultat efter relevans i Sommarmatten % i kursen Antal Uppgift i provet 1 2 3 4 5 6 >=80% 177 0,44 <80% 197 0,20 >=60% 210 0,23 <60% 164 0,11 >=40% 246 0,63 0,67 <40% 128 0,35 0,52 >=20% 309 0,62 0,40 <20% 65 0,38 0,15