Bygga berättelsen 1. Idé 2. Utkast

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Elsa Beskow.
När Ella fick plaströr i öronen
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Författare Josefin Berntsson År 2013
Sagan om den hungriga vargen
Sagan om Piffy.
Bildspel om konstnären
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Ronja och Bojj på äventyr av Moa Eliasson och Marcus Mäkele.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Hur du skriver en bra historia
Jenny Nyström.
= att visa istället för att berätta
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Det va en gång en katt och hund del 1
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
”Att läsa mellan raderna”
En annorlunda historia
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Anne Frank Historia.
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Marcus berättar lite om sig själv
Mitt arbete om förändringar Av Frida E och Isabella.
Moa hjärta Jesse *Boken är lättläst och har 111 sidor.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Det var en gång en drake som hette Nidaros
Att inleda och avsluta en berättelse
Den magiska dörren.
Berättelser – det stora nordiska kriget Fånge. Hela dagen hade vi stridit vid Poltava. Ryssarna gjorde anfall på anfall mot våra ställningar. Krutröken.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
- att läsa & skriva noveller
Skriva noveller.
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Den magiska dörren.
Att Skapa Serier.
Ärtan på Prinsessan Av Embla Björk.
Det va en gång en katt och hund del 1
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Utveckla skrivandet.
Den magiska dörren.
Novell- typiska drag Kort berättelse Få karaktärer Läsaren kastas in i storyn direkt Person- och miljöbeskrivningar - Öppet slut och ofta en poäng.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Berättarteknik.
Berättande text.
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Kunskapskraven i svenska: Du ska kunna skriva olika slags texter……
Berättande text.
Presentationens avskrift:

Bygga berättelsen 1. Idé 2. Utkast Dramaturgi; byggandet av handlingen i berättelsen: 3. Upptakt, inledning = Förväntningar väcks, huvudkonflikt anas 4. Presentation av konflikten och karaktärer. 5. Fördjupning = huvudpersoner och eventuella skurkar presenteras mer ingående. Drivkrafter, svaga sidor 6. Upptrappning (hinder), konflikter trappas upp, förvärras 7. Det avgörande ögonblicket = konflikten avgörs. 8. Avrundning = allting återgår till ett bra tillstånd.

Viljor och mål Hur ska det gå? Berättelsen måste ha ett tydligt mål, alltså att du redan innan du börjar skriva har en idé om hur berättelsen ska sluta. Huvudkaraktären måste vilja något, till exempel: - Jag vill hämnas! - Jag måste klara mig! Anne-Li Widen, Fjällenskolan, Järfälla – www.lektion.se

Hinder och problem Om huvudkaraktären når målet utan problem blir berättelsen tråkig. Huvudkaraktärens vilja att nå målet och hindren och lösningarna på väg dit är det som skapar berg- och dalbanan som vi läsare gärna vill åka med i.

Den röda tråden Berättelsen måste hänga ihop från början till slut. Den röda tråden ska leda huvudkaraktären och läsaren genom hinder och lösningar mot målet.

Karaktärsegenskaper När du ska skriva en egen berättelse måste du lära känna din huvudkaraktär. Att göra en tankekarta över dina karaktärer, där du fyller så mycket information som möjligt, är ett bra sätt att lära känna dem bättre. Det karaktärer gör måste stämma med det som är sagt tidigare om denna. Om en karaktär är höjdrädd i början av berättelsen blir det konstigt om han eller hon älskar fallskärmshoppning senare i berättelsen.

Tankekarta (lista) Kamratlig Långt mörkblont hår Älskar djur men har inga egna husdjur Tycker att mamma och pappa är lite jobbiga Lite feg och nervös med personer hon inte känner Kan vara butter på morgonen Generös Är duktig i skolan Lite ensam Har sportiga kläder

Personbeskrivningar Vid hennes ankomst kunde man fortfarande se bitmärkena efter snön på hennes händer och det frusna blodet på fingrarna. Allting hos henne var undernärt. Underbenen var som trådar. Armarna som rockhängare. Det var inte lätt att få henne att le, men när hon väl gjorde det var det ett svältfött leende. Håret var inte långt ifrån äkttyskt blont, men ögonen var farliga. Mörkbruna. Man hade inte gärna bruna ögon i Tyskland på den tiden. Ur Boktjuven av Markus Zusak

Gestaltning Att inte berätta att någon är nervös glad eller ledsen utan att istället visa hur människor gör när de är glada ledsna eller nervösa kallas att gestalta. Beskriva deras blickar, gester, sätt att röra sig och bara berätta vad de säger.

Exempel gestaltning Beskrivning: Amanda var jättearg Gestaltning: Amanda skrek och drämde igen dörren efter sig.

Ur Björn! av Bengt Nilsson Då hörde vi ett ljud. Det knakade till i närheten av oss. Vi stannade båda, vi stelnade mitt i en rörelse. Jag såg på Flottaren, hans ansikte spändes, ögonen blev glasartade. Ett knak till, och jag vred sakta på huvudet. Småfåglarna hade tystnat. Skogen verkade hålla andan. Jag fixerade en gran med blicken, jag tyckte något rörde sig. Flottaren svettades, små, fuktiga droppar rann från hans panna. Min strupe torkade igen, vi insåg båda att vi inte var ensamma där. Jag såg Flottarens ögon vidgas, han stirrade på något bakom mig, och nu kände jag lukten. Den fräna lukten av svavel. Flottaren öppnade munnen, men det blev bara ett kvävt väsande.

Gestalta Osäker Vinter Störtregn Orolig Ledsen Rädd Glad Arg Tuff Övning: välj ut två av orden och skriv en gestaltning på dessa. Osäker Vinter Störtregn Orolig Ledsen Rädd Glad Arg Tuff Kaxig

Miljöbeskrivningar Han kom in i det mörka allrummet och kände hur det krasade under fötterna. Han tryckte på lysknappen och den gamla rislampan spred sitt sken över det som var resultatet av tonåringarnas myskväll. Det var chips över hela golvet! Den blå mattan såg nästan ut som om det snöat på den. På det vita, låga bordet framför den gamla skinnsoffan stod det flera läskflaskor och glas. Inget nedburet till köket! Instängt och unket var det också. Fotsvettslukten stack i näsan. Han gick fram till ett fönster och öppnade det. Det drog kallt men det fick ändå vara öppet en stund. När han sedan vände sig om och gick ut ur rummet så släckte han lampan för att slippa se eländet.

Miljöbeskrivning Övning: gör en miljöbeskrivning av det här rummet, eller nästa bild...

Miljöbeskrivning En miljöbeskrivning av den här går också bra.

Personbeskrivning Övning: Gör en personbeskrivning av den här mannen!

Börjor Karin vände sig snabbt om. Vad kan det ha varit hon hörde inifrån skogen? Kan det ha varit Länge stod de och tittade på det lilla byltet framför sig. Ingen vågade lyfta på den gröna filten och titta på vad som fanns under. Plötsligt rörde det på sig. David lutade sig fram och… Nadja öppnade dörren till klassrummet med andan i halsen. Hon var försenad till tysklektionen och visste att hon skulle få en utskällning som hette duga av Masken. Men när hon klev in i salen möttes hon av sina klasskamraters bleka ansikten. Det var knäpptyst. ”Vad har hänt?” utbrast hon….