Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 1
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 2 En scen ur historien
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 3 En scen ur historien II
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 4 Kurirens uppgift Framlämna budskap från ’Röd General A’ till ’Röd General B’ som säger: ”Föreslår gemensam attack mot ’Blå arme’, fredag denna vecka i gryningen. Vänligen acceptera eller avslå”.
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 5 Vilka scenarier kan vi tänka oss? Kuriren lyckas ta sig fram och tillbaka utan problem Kuriren tar sig fram till General B, men blir tillfångatagen på tillbakavägen Kuriren blir fångad innan han kommer fram till General B
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 6 Aktörernas förhållande till meddelandet I Om kuriren kommer fram till General B: –Kan han vara säker på att kuriren verkligen är utskickad av General A? –Kan han vara säker på att meddelandet är ”äkta”? –Om han skickar svar till General A, kan han vara säker på att svaret kommer fram?
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 7 Aktörernas förhållande till meddelandet II Om kuriren ej kommer fram till General B: –General B har ingen aning om att ett meddelande har skickats överhuvudtaget
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 8 Aktörernas förhållande till meddelandet III Om kuriren återvänder till General A: –Kan General A vara säker på att svaret är ”äkta”? Om kuriren ej återvänder till General A: –Kan General A dra några säkra slutsatser vad som hänt med meddelandet?
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 9 Problemsammanfattning Kurirens ”äkthet” Meddelandets ”äkthet” Mottagningsbevis
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 10 Problemlösning(?) I Kurirens ”äkthet” –Någon person kan bekräfta hans identitet (Denna person kan ljuga) –Speciella ”id-handlingar” - lösenord (Kan vara förfalskade) –Speciella kännetecken som bara mottagaren känner till – t.ex. tatuering (Kan vara ”förfalskade”)
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 11 Problemlösning(?) II Meddelandets ”äkthet” –Signatur (Kan vara förfalskad) –Sigill (Kan vara förfalskad) –Kodat/Chiffrerat (Kod kan vara ”knäckt” och meddelandet manipulerat av fienden)
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 12 Problemlösning(?) III Mottagningsbevis –Kan aldrig lösas till 100% –General B’s bekräftelse kan komma fram ok till General A, men hur skall General B själv veta att så har skett? Ny bekräftelse från General A till General B att hans bekräftelse har kommit fram och ytterligare en bekräftelse från General B tillbaka till General A om att hans bekräftelse på bekräftelsen har kommit fram osv osv
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 13 Slutsats Många osäkerhetsfaktorer Ett ”gemensamt anfall” blir en form av ”chanstagning” Ingen General kan vara 100% säker att överenskommelse/synkronisering gäller Bästa fall: –Kurir återvänder till General A med bekräftelse och: Kurir bedöms ”äkta” Svarsmeddelandet bedöms ”äkta” –……men ovissheten finns ändå där……
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 14 Alternativa lösningar ”Trådlösa” alternativ –Röksignaler –Solkatter –Flaggspel Gemensamma osäkerhetsfaktorer –Är den som signalerar rätt person? Problemlösning(?) –Lösenord, kryptering
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 15 Samma problematik idag! –Hur vet vi att det vi skickat kommit fram? –Hur vet vi ”äktheten” hos mottagna mail? Avsändare, innehåll –Är elektroniska signaturer 100% pålitliga? Chatt –Hur vet vi att ”Göran” är ”Göran” och ”Lisa” är ”Lisa” ? Elektroniska bank-ärenden –Inloggning med ”dosa” ……..men…… –………banken kollar inte vem som håller i ”dosan”