Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Talföljder formler och summor
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Från mönster till algebra
Handlingsplan för matematikutveckling
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Att börja med GeoGebra Falun Jonas Hall är… •Lärare i Ma/Fy/As 18 år Hö + 1 år Gy •IT i matematikundervisningen (grafräknare, excel, dynamisk.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Matematikbiennalen ”Laborativ matematik via internet” av Patrik Erixon
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
SET Social Emotionell Träning
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
The big 5 1.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Betyg och förmågor.
Vårterminen … är en treårig nationell satsning med start 2006, där högskolor och universitet i hela landet har fått resurser för att stödja nybörjare.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Algebraiska uttryck Matematik 1.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
STI itslearning Itslearning: En avgörande komponent till en lyckosam matematikundervisning Fil dr. Luciano Triguero Stockholms.
Fredrik Nilsson, PhD Lunds Universitet.  I Mexiko city är problemet med avgaser bland de värsta i världen  Myndigheterna bestämde sig för att begränsa.
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Algebra och ekvationer
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vad innebär det att kunna gymnasiets matematik? En diskussion om en tolkning av gymnasiets kursplaner Torulf Palm Umeå universitet Torulf Palm Umeå universitet.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Karlstads Universitet
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 5 – experimental data and their models Lektion5 – experimentell data och deras modeller.
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
Computational thinking progression F-9
Det är insidan som räknas!
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Svenska – skriva berättelser
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande Tomas Bergqvist Peter Nyström Umeå Forskningscentrum för Matematikdidaktik

Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande Introduktion Hjälpmedelskompetens Forskning om tekniska hjälpmedel Forskning om grafräknare Symbolhanterande räknare

Olika typer av räknare Enkla räknare Tekniska räknare Grafritande räknare Symbolhanterande räknare Datorer

Mobiltelefonen Hur många elever använder mobilen som räknare i dina klasser? Har du provat att använda mobilen som räknare själv?

Vad skiljer grafräknaren från telefoner och andra räknare? Kan rita grafer

Vad skiljer grafräknaren från telefoner och andra räknare? Kan rita grafer Man ser det man har matat in

Vad skiljer grafräknaren från telefoner och andra räknare? Kan rita grafer Man ser det man har matat in Formler matas in i korrekt ordning cos(30°) log(100)

Vad skiljer grafräknaren från telefoner och andra räknare? Kan rita grafer Man ser det man har matat in Formler matas in i korrekt ordning cos(30°) log(100) EXE (utför) i stället för =

Vad skiljer grafräknaren från telefoner och andra räknare? Kan rita grafer Man ser det man har matat in Formler matas in i korrekt ordning cos(30°) log(100) EXE (utför) i stället för = Två olika minustecken

Vad skiljer symbolhanterande räknare från grafräknare? Kan allt som grafräknaren kan Innehåller ett CAS Kan hantera algebra Löser ekvationer exakt Bestämmer derivator och integraler exakt Innehåller ofta dynamisk geometri

Kursplaner Ämnet Matematik, mål att sträva mot ”Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna utvecklar sina kunskaper om hur matematiken används inom informationsteknik, samt hur informationsteknik kan användas vid problemlösning för att åskådliggöra matematiska samband och för att undersöka matematiska modeller.”

Kursplaner Matematik kurs A, mål att uppnå ”Eleven skall efter avslutad kurs ha vana att vid problemlösning använda dator och grafritande räknare för att utföra beräkningar och åskådliggöra grafer och diagram”

Kursplaner Matematik kurs D, mål att uppnå ”Eleven skall efter avslutad kurs vid problemlösning kunna använda grafisk, numerisk eller symbolhanterande programvara för att beräkna integraler.”

Pengar Svenska skolan ska vara kostnadsfri. Kan vi uppnå kursplanens mål om eleverna inte har en egen grafritande räknare? Vad betyder ”ha vana vid”?

Hjälpmedelskompetens

Hjälpmedelskompetens Vad ingår i detta begrepp?

Hjälpmedelskompetens Vad ingår i detta begrepp? Handhavande

Hjälpmedelskompetens Vad ingår i detta begrepp? Handhavande Kunskap om vad som kan göras

Hjälpmedelskompetens Vad ingår i detta begrepp? Handhavande Kunskap om vad som kan göras Förmåga att välja vad som ska göras

Hjälpmedelskompetens Vad ingår i detta begrepp? Handhavande Kunskap om vad som kan göras Förmåga att välja vad som ska göras Förmåga att avgöra vilket hjälpmedel som passar till vilken uppgift.

Hjälpmedelskompetens Matematikdelegationens betänkande om vad ett modernt matematikkunnande är: ”konsten att hantera tekniska hjälpmedel relevant och effektivt är ytterligare aspekter av ett detta kunnande.”

Forskning om räknare i skolmatematik Forskningens uppgift är inte att säga hur undervisningen ska bedrivas utan att ge lärare möjligheter att förstå hur lärande fungerar så att de själva kan utveckla sin undervisning.

Forskning om räknare i skolmatematik ”Research can help us understand how technology may be a positive influence on teaching and how it becomes a barrier”. Burril, G (2002): Handheld Graphing Technology in Secondary Mathematics.

Forskning om räknare i skolmatematik I huvudsak positiva resultat om miniräknarens effekter (Ellington, 2003, Ruthven, 2004) Domineras av specialfall, småskalighet, och studier över kort tid Vi vet inte hur typiska användningar av miniräknare i skolan har påverkat elevernas matematiska tänkande och beteende Forskningen har kritiserats för att ge liten vägledning om hur miniräknare borde användas (Kilpatrick, Swafford, & Findell, 2001).

Svensk forskning om tekniska hjälpmedel i matematik ADM-projektet, Björk & Brolin 1995 Dahland 1998 Lingefjärd 2000 Bergqvist 2001 Samuelsson 2003 Engström 2006

Forskning om grafräknaren i gymnasiematematiken Elever med räknare använder grafer och utforskar matematik i högre grad än elever utan räknare. De är flexiblare i strategier, med representationsformer och är bekväma med verkliga data.

Forskning om grafräknaren i gymnasiematematiken Elever med räknare använder grafer och utforskar matematik i högre grad än elever utan räknare. De är flexiblare i strategier, med representationsformer och är bekväma med verkliga data. Inga tydliga skillnader i elevers förmåga att utföra operationer för hand kan påvisas.

Forskning om grafräknaren i gymnasiematematik Lärare använder ofta räknaren i samband med sin vanliga undervisningsmetod.

Forskning om grafräknaren i gymnasiematematiken Lärare använder ofta räknaren i samband med sin vanliga undervisningsmetod. Att bara informera lärare om hur räknare fungerar ger ingen tydlig förändring av deras undervisning. Det krävs kompetensutveckling och stöd.

Forskning om grafräknaren i gymnasiematematiken Vissa lärare låter eleverna själva utveckla sin räknaranvändning. Andra lärare formar sina elevers användning.

Forskning om grafräknaren i gymnasiematematiken Vissa lärare låter eleverna själva utveckla sin räknaranvändning. Andra lärare formar sina elevers användning. Elever litar på räknaren i hög grad och har en begränsad kritisk analys av resultat.

Forskning om grafräknaren i gymnasiematematiken Vissa lärare låter eleverna själva utveckla sin räknaranvändning. Andra lärare formar sina elevers användning. Elever litar på räknaren i hög grad och har en begränsad kritisk analys av resultat. Räknarens potential underutnyttjas.

CAS – Computer Algebra Systems Introduktionen av datorbaserade algebra-hanterande verktyg i matematikklassrummet … öppnade för möjligheten till en förskjutning från en betoning på att utföra traditionella algebraiska uppgifter som att lösa ekvationer och förenkla algebraiska uttryck till utvecklingen av en djupare begreppsförståelse och en förmåga att tillämpa algebra i verklighetsnära sammanhang (Heid & Edwards, 2001)

Inte dina föräldrars algebra In a technological world, algebra would no longer be centered on the by-hand symbolic manipulation procedures that have dominated school mathematics instruction for countless years

Forskningsresultat om CAS Teknologi förändrar matematikklassrummet Intensifierar och fokuserar diskussionen Gör eleverna mer uthålliga och flexibla i problemlösning Kontrollerar inte resultat Gör lärarens roll mer komplex Förbättrar begreppsförståelsen och försämrar inte manuella färdigheter

Symbolhanterande räknare MatBIT (2002). Vad händer om eleverna får använda symbolhanterande räknare på nationella prov?

Symbolhanterande räknare MatBIT (2002). Vad händer om eleverna får använda symbolhanterande räknare på nationella prov? På flesta uppgifter spelar det ingen roll. Där det spelar roll handlar det om proceduruppgifter som kan flyttas till den räknarfria delen av provet.

Exempel på en uppgift

Exempel på en uppgift cos(x) = x Symbolhanterande räknare kan lösa ekvationen. Grafräknare kan också lösa den, men inte lika självklart. Svårigheten är främst att ta fram ekvationen.

Tack för visad uppmärksamhet tomas.bergqvist@educ.umu.se peter.nystrom@edmeas.umu.se UFM, Umeå Forskningscentrum för Matematikdidaktik www.ufm.org.umu.se