GNS järnväg Håkan Sjöström

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Välkomna.
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Europeiska kommissionens förslag till:
Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Sidnummer DDK i praktiken. Sidnummer KB nationellt ansvar
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Föreningen för Förvaltningsinformation 1 Symposiet rörande branschsamverkan Södra Bancohuset, Järntorget den 24 mars 2009 Samverkan behövs för ett fungerande.
Åter till arbetet Fackliga riktlinjer för förebyggande arbetsmiljöarbete, arbetsanpassning och rehabilitering Bild 1 – Åter till arbetet ”Åter till arbetet”
Fjärde Järnvägspaketet
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Resultat Avtal 2013 AgV området.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Strategiskt samtal i Folkets Hus Alvesta: Överenskommelse mellan civila samhällets aktörer och offentlig sektor.
Byggvarudeklarationer BVD 3
SS Standard för tekniska försörjningssystem
Energikartläggning i stora företag
Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Transportstyrelsens branschråd för järnvägen  Svenskt forum som behandlar regleringen och järnvägens utveckling  Branschrådet ska fånga upp den svenska.
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Uppstartsmöte Testbädd eID 2.0
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Stora subtraktionstabellen
Planerade översyner av föreskrifter
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Energikartläggning i stora företag
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
JTF referensgrupp för övergripande frågor
Presentationens avskrift:

GNS järnväg 2013-09-13 Håkan Sjöström Lastsäkring GNS järnväg 2013-09-13 Håkan Sjöström

Transportens olika delar Järnvägslagen Järnvägstrafiklagen Avsändare Järnvägsföretag Mottagare Lastar och säkrar lasten enligt järnvägs-företagets anvisningar Ger ut skriftliga anvisningar för lastning Ger råd till avsändaren om lastning Genomför stickprovskontroller hos avsändaren avseende lastning Genomför funktionskontroll av tåget med visuell utvändig kontroll av lasten Ansvarar för tågets säkerhet enligt järnvägslagen Tar emot godset

Rundvirkestransporter – ett framgångsrikt exempel på branschsamarbete

Fortsatt arbete Anpassning till fler aktörer Motsvarande satsning inom andra godsslag Intermodalt Stålprodukter

Regler för lastsäkring på den svenska järnvägen Nuvarande situation Alternativa lösningar Green Cargos förslag

Lastsäkring för den svenska järnvägen – nuvarande situation Myndighetskrav om lastsäkring återfinns på tre rader i föreskriften om säkerhetsstyrningssystem: Järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare ska ha säkerhetsbestämmelser … som behövs för att trygga en säker verksamhet … om lastning av fordon, inklusive bestämmelser om lastsäkring Enligt en utredning som Transportstyrelsen gjorde 2010 skulle en nationell föreskrift om lastsäkring på järnväg tas fram under 2013. Så blir inte fallet Green Cargo är den enda organisation i Sverige som har ett heltäckande system för lastsäkring av järnvägsfordon Green Cargos lastsäkringsbestämmelser består av 30 dokument omfattande omkring 800 textsidor Reglerna innehåller övergripande regler samt specifika anvisningar för olika godsslag såsom exempelvis sliprar, räls, rundvirke, stålämnen, båtar och pappersrullar

Lastsäkringsreglerna utvecklas inom UIC Green Cargo deltar i UIC Loading Guidelines Working Group. Deltagare i stort sett samtliga tidigare järnvägsförvaltningar i Europa, företrädda av respektive godsbolag Ordförande kommer från DB Schenker Deutschland Gruppen ger ut övergripande och detaljerade riktlinjer och instruktioner för lastning av järnvägsvagnar. Green Cargo deltar i utvecklingen av regelverket med utgångspunkt från Green Cargos kundbehov.

Alternativ 1 Behålla nuvarande modell Enligt presentationen Fördelar Kräver ingen förändring Varje part får ta fullt ansvar för sin egen verksamhet Nackdelar Branschen har olika nivå på lastsäkringsreglerna Green Cargo drar ett stort lass som till vissa delar används av övriga branschen Suboptimering Inte anpassad till en avreglerad marknad

Alternativ 2 Verka för att Transportstyrelsen ger ut regelverket som en myndighetsföreskrift Fördelar Alla måste följa samma regler Varje part får ta fullt ansvar för sin egen verksamhet Nackdelar Byråkratisk process vid ändringar

Alternativ 3 Fördelar Reglerna blir tillgängliga för alla aktörer Gemensam hög nivå Samverkan med UIC kan bibehållas Utveckling för den svenska marknaden kan optimeras Näraliggande till systemet för kodifiering av lastbärare inom Trafikverket Nackdelar Ny roll för Trafikverket Trafikverket ger ut lastsäkringsreglerna som en branschhandbok Enligt samma modell som JTF Transportstyrelsen Myndighets-föreskrift Handbok med branschregler Trafikverket Järnvägsföretag Infrastruktur-förvaltare Kompletterande företagsregler

Alternativ 3 – behov av fortsatt arbete Skapa gemensam förvaltningsgrupp Modell för finansiering Överförande av kompetens till Trafikverket