Marco Polo-programmets mervärde för näringslivet – effektivare & hållbarare transporter Stefan Back, SD-konferense Gardermoen 30 januari 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Varför EU? Varför sammanhållningspolitik? Varför Interreg? Daniel Tarschys Stockholms universitet & SIEPS (Svenska Institutet för Europapolitiska Studier)
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Västsvenskt nätverk för hållbar utveckling Västsvensk samverkan för Miljöteknik - Workshop om utvecklingen i Västsverige efter valet.
Från idé till verklighet!
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Västsvenska paketet.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Inriktningsplanering för
Linda Emilsson EU:s åtagande för små och medelstora företag.
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Demoprojekt väg 610 Funktionskrav i entreprenader
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Näringslivets miljöarbete
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –29 VÄLKOMMEN!
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Västsvenskt nätverk för hållbar utveckling Frukostmöte: Valspecial! Regionutveckling mot en hållbar utveckling.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strategisk inriktning för Trafikverket
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
Verksamhetsplan 2016 EID samordningsgrupp, EID styrgruppsmöte 16 februari 2016.
Presentation BA.
The Kvarken Multimodal link
Analyserade alternativ
Esa Halme landskapsdirektör
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Gränskommittéernas finansiering från NMR
Vision Svenskt Monteringsforum vidareutvecklar Sveriges konkurrenskraft med hjälp av: industriella nätverk forsknings och utvecklingsinsatser samverkan.
Geografi / samhällskunskap
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Näringslivets arbete för miljömål och Agenda 2030
Presentationens avskrift:

Marco Polo-programmets mervärde för näringslivet – effektivare & hållbarare transporter Stefan Back, SD-konferense Gardermoen 30 januari 2008

Sveriges Transportindustriförbund  Organiserar godstransport-, speditions- och logistikföretag i Sverige, oavsett transportslag.  Har idag omkring 100 medlemsföretag – de fyra största: Schenker, DHL Global Forwarding, Green Cargo, Posten Logistik  Andra ex. på medlemsföretag: SAS Cargo, Göteborgs Hamn, Helsingborgs Hamn, Stockholms Hamnar (m.fl), Maersk Sverige, Stena Line, Viking Line, On-Road, Akka-Frakt, CargoNet, 4PL – ned till Lindeberg Spedition (2 anställda)

Sveriges Transportindustriförbund  Är ett rent branschförbund – våra medlemmar är organiserade som arbetsgivare i andra förbund (BA, SARF, FlygA, Sveriges Hamnar, Almega)  Är från 2008 medlemmar av TransportGruppen inom Svenskt Näringsliv (sju andra förbund i gruppen)

Vision  Effektiva och hållbara godstransporter Transportindustriförbundet vill främja utvecklingen mot ett ekonomiskt och miljömässigt hållbart näringsliv och samhälle. Verksamhetsidé  Sveriges Transportindustriförbund organiserar godstransport- och logistikföretag i Sverige. Syftet är att ständigt förbättra deras utveckling mot hållbara och effektiva transporter och logistiktjänster.

Transportindustriförbundets fem verksamhetsområden

Intermodalitet – ett av förbundets nyckelord  Alla trafikslag behövs – men samverkan mellan dem måste underlättas!  Infrastruktur: Prioritera godstransporter och håll stråken öppna! Se terminalerna som en del av den nationella infrastrukturen! Underlätta omlastningar!  Security: Skapa ett effektivt terrorskydd genom säkrade system i stället för handelshinder och byråkrati! Bättre myndighetssamarbete nationellt och internationellt!  Tullfrågor: Utnyttja modern IT för effektiva europaharmoniserade tullprocedurer och minskat krångel för alla i transportkedjan!  Informationsteknik: Skapa branschstandarder för info- överföring oavsett trafikslag! Se informationsöverföringen som en nödvändig del av transporternas infrastruktur!

Effektiva transporter är en förutsättning för tillväxten i samhället.

Klimat- & energifrågan i samhällsfokus Vad kan branschen göra själv? Vad måste varuägarna bidra med? Hur kan politikerna styra rätt? I Sverige? Inom EU? Skatter & subventioner? Handel med utsläppsrätter? Finns ”onödiga” transporter?

Marco Polos mervärde för näringslivet Effektivare och grönare transporter stärker transportnäringens image och näringslivets konkurrenskraft Transportsektorn central för klimat & energifrågorna i Norden. Effektiviteten (leveransprecision, kostnad) viktigaste kvalitetskrav från kunderna. Intermodala transportkedjor en del av en framtida effektiv & hållbar transportsektor.

Marco Polos mervärde för näringslivet Marknadsförankrade lösningar = störst chans till genomförande! Marco Polos krav på långsiktig lönsamhet positivt. Behovet av instrument för att minska hinder för nytänkande är reellt. Fokus måste vara mot kommersiellt genomförbara projekt.

Marco Polos mervärde för näringslivet Viktigt med kopplingen till ”grönare transporter” i projekten – men också regional anpassning CO2-reduktion måste väga tungt vid utvärderingen… …men inte stöd till flytt av produktion för att minska utsläppen! Nya färjelinjer är inte Nordens problem! Jmf EU:s Logistik-handlingsplan: ”gröna korridorer”

Marco Polo – hjälp & stöd eller byråkratisk mardröm?  Nordiska projekt tyvärr fortfarande få.  Många företag skräms bort eftersom man tycker att programmet är svårtillgängligt.  Minimivolymer och minimibudgetar ser stora ut för våra förhållanden.  Finansiella utbytet verkar litet i förhållande till arbetsinsatsen för att sy ihop ett projekt och arbeta fram en ansökan.

Kan Marco Polo bli mer lättillgängligt?  MP Calculator, Checklist for proposals  Informationsseminarier Fler förslag: ”Vademecum” (uppslagsverk med frågor/svar) Enklare ansökningsblankett Nationell helpdesk?

Marco Polo – en bit i stödpusslet Bättre överblick över finansieringskällor behövs!  Inter-reg medel för förstudier etc  Cohesion fund för nya medlemsstater  Europeiska investeringsbanken?  Transeuropean Networks – Sjömotorvägsprojekt (ancillary infrastructure) Behov av sammanställning och av nationell samordnare!

Marco Polo – några praktiska råd  Använd MP-kalkylatorn! Ger snabb bild av om ert projekt är genomförbart.  Många projekt som Kommissionen antar är inte färdigförhandlade – fäst ned parternas huvudansvar i ett enkelt intentionsavtal.  Var inte nordiskt ödmjuka i projektbeskrivningarna – det finns ett sug efter projekt från Skandinavien!

Är allt bortkastat om projektet inte blir av? Kanske inte ändå… Skapar kontakter över gränser och mellan företag. Jmf utvärdering SMINT – partnerskap fortsätter ofta även utan EU-medel. Underskattad fördel med MP för små/medelstora företag?

Marco Polos mervärde för näringslivet Transportindustriförbundet kommer fortsätta arbeta för att göra Marco Polo- programmet känt inom branschen och att det utnyttjas även av svenska och nordiska företag Vi lägger ut utlysningen på vår hemsida när den publiceras, tillsammans med en vägledande kommentar.