DRÖMPRISETDRÖMPRISET. Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nyhetsbrev Nr 4, 23 Augusti Nyhetsbrevet ges ut av Innovation Norrbotten AB org.nr: Ansvarig.
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Material för projektarbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Konsumentköplagen.
Välkomna till Polhemsutmaningen! Här på Tekniska Mässan får elever från hela Mälardalen en chans att mäta sina kunskaper om svensk teknikhistoria.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är teknik?.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt  Bästa tjänst.
Att skriva projektrapport
Såklartjagkan-mässa Onsdagen den 6 april kl i Ungdomens Hus Visa upp vad du kan för arbetsgivare och samarbetspartners! Du bjuds på smarrig.
Kunskaper och förmågor FEK1
Teknisk rapportskrivning
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
SLL Innovation Projektledare Viktoria Björk
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Projektarbete Fritidsintresse UF-företag Ensam eller i grupp.
Bedömning.
Affärsidé - företagets vägvisare
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Konsumentköplagen.
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Att vara en entreprenör! En livsstil, ett livsval! Att vara det goda exemplet!
Snilleblixtar 2010 Ånge kommun Välkommen till en spännande resa mot ny teknik och tekniska innovationer som kan rädda vår planet!
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Interaktion Bild klass 8.
Yoghurtförpackning!.
Tjäna pengar & Rädda världen Tjäna pengar och rädda världen! Om nya former av entreprenörskap med fokus på samhällsnytta. Erika Augustinsson 26 februari.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Konsumentköplagen.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
AIK Innebandy P98 föräldrarmöte den 23/ Agenda Sportsligt, seriespel, kallelser Matchprotokoll – Skall vi fylla i fom denna säsong Cuper - status.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Ålands Näringsliv Näringslivsforum & vårmöte Kl Avfärd från bussplan, Mariehamn. Kl Lunch serveras på Bergkulla. Ålands.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
Lära för livet!.
ÅK SKRIDSKO FÖR LIVET Till förmån för Barncancerfonden
UPPESITTARKVÄLL 2016 IF GUIF ett RIKARE ÅR som vinnare…
Ange namn och personnummer
Marknadsföringens källor
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Förutom yrkeskunskaper…
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentationens avskrift:

DRÖMPRISETDRÖMPRISET

Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt  Bästa tjänst  Bästa innovation  Bästa affärsplan  Bästa kontaktbyggare

Varför ett drömpris? ► Stimulera barn och ungdomar att förverkliga idéer och drömmar ► Träning i entreprenörskap och företagande

Vad är det som krävs? Utveckla en idé, produkt eller tjänst så långt att den i princip går att sälja Anna Axelsson med sin Binibottle. Pristagare Finn-Upp 2006 Gick vidare med sin produkt och säljer den nu i sportaffärer. ”jag kom på min uppfinning i ett omklädningsrum när jag spelade volleyboll”

Riktar sig till elever i åk 7-9 och gymnasieelever i Enköpings kommun Eleven kan arbeta ensam eller i grupp Prototypen/skissen/affärsplanen lämnas in till Enköpings kommuns Infocenter senast måndagen den 26april kl Juryn består av: Kommunens näringslivsservice samarbetspartners och sponsorerna för de olika priskategorierna Bedömningen görs utifrån inlämnat material samt information från elevens kontakter Prisutdelning på företagarmässan 7-8 maj 2010 För mer information kontakta: Cissi Lööv Carina Berntsson För mer information kontakta: Cissi Lööv Carina Berntsson

Kriterier samtliga kriterier ska med oavsett vilken kategori man satsar på! ► Ta fram skiss, prototyp ► Förklara användningen ► Göra marknadsanalys ► Sälja in produkten/tjänsten ► Visa vilka kontakter man använt ► Sammanställning av inkomster och utgifter Egenskaper som premieras ► Kreativitet ► Mod ► Problemlösning ► Förmåga att driva till utveckling ► Självständighet ► Att skapa relationer

Sponsorer och förklaringar  ”The best of the best” – Kommunen med samarbetspartners till UngtDriv  Bästa presentation – (personlighet, fakta, engagemang, dvs fånga både hjärta och hjärna)  Bästa produkt – & (skiss och prototyp, kundnytta, marknadsanalys)  Bästa tjänst (beskrivning, kundnytta, marknadsanalys)  Bästa innovation – (nytänk, lösning på problem, fyller ett behov)  Bästa affärsplan – (inkomster - utgifter, pengar för att starta, beskriva behovet, konkurrenter)  Bästa kontaktbyggare – (utveckla sin idé med hjälp av familj o vänner, kontakters kontakter, företag och övriga närsamhället) Samarbetspartners

Fyra viktiga steg för att lyckas! ► Idéstadiet -Komma igång ► Designa -skiss, material, färg, ergonomi, användarvänlighet ► Nätverka -släkt, vänner, rådgivare ► Förverkliga -prototyp, skiss, koncept, förpacka -produktion (var, hur) -hur får jag folk intresserade av min produkt/tjänst? -sälja (var, hur) -pengar att starta med -vad är det som kostar? -vad ska jag ta betalt?

Hjälp finns!