DRÖMPRISETDRÖMPRISET
Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier Bästa presentation Bästa produkt Bästa tjänst Bästa innovation Bästa affärsplan Bästa kontaktbyggare
Varför ett drömpris? ► Stimulera barn och ungdomar att förverkliga idéer och drömmar ► Träning i entreprenörskap och företagande
Vad är det som krävs? Utveckla en idé, produkt eller tjänst så långt att den i princip går att sälja Anna Axelsson med sin Binibottle. Pristagare Finn-Upp 2006 Gick vidare med sin produkt och säljer den nu i sportaffärer. ”jag kom på min uppfinning i ett omklädningsrum när jag spelade volleyboll”
Riktar sig till elever i åk 7-9 och gymnasieelever i Enköpings kommun Eleven kan arbeta ensam eller i grupp Prototypen/skissen/affärsplanen lämnas in till Enköpings kommuns Infocenter senast måndagen den 26april kl Juryn består av: Kommunens näringslivsservice samarbetspartners och sponsorerna för de olika priskategorierna Bedömningen görs utifrån inlämnat material samt information från elevens kontakter Prisutdelning på företagarmässan 7-8 maj 2010 För mer information kontakta: Cissi Lööv Carina Berntsson För mer information kontakta: Cissi Lööv Carina Berntsson
Kriterier samtliga kriterier ska med oavsett vilken kategori man satsar på! ► Ta fram skiss, prototyp ► Förklara användningen ► Göra marknadsanalys ► Sälja in produkten/tjänsten ► Visa vilka kontakter man använt ► Sammanställning av inkomster och utgifter Egenskaper som premieras ► Kreativitet ► Mod ► Problemlösning ► Förmåga att driva till utveckling ► Självständighet ► Att skapa relationer
Sponsorer och förklaringar ”The best of the best” – Kommunen med samarbetspartners till UngtDriv Bästa presentation – (personlighet, fakta, engagemang, dvs fånga både hjärta och hjärna) Bästa produkt – & (skiss och prototyp, kundnytta, marknadsanalys) Bästa tjänst (beskrivning, kundnytta, marknadsanalys) Bästa innovation – (nytänk, lösning på problem, fyller ett behov) Bästa affärsplan – (inkomster - utgifter, pengar för att starta, beskriva behovet, konkurrenter) Bästa kontaktbyggare – (utveckla sin idé med hjälp av familj o vänner, kontakters kontakter, företag och övriga närsamhället) Samarbetspartners
Fyra viktiga steg för att lyckas! ► Idéstadiet -Komma igång ► Designa -skiss, material, färg, ergonomi, användarvänlighet ► Nätverka -släkt, vänner, rådgivare ► Förverkliga -prototyp, skiss, koncept, förpacka -produktion (var, hur) -hur får jag folk intresserade av min produkt/tjänst? -sälja (var, hur) -pengar att starta med -vad är det som kostar? -vad ska jag ta betalt?
Hjälp finns!