(CC BY 2.0)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Norrbackas språkgrupp
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Vad ska du kunna nästa vecka vid avsnittsavslutet?
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Gymnasiearbetet p..
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Insändare Påverka med ord #3.
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva en artikel.
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Svenska p Svenska p.
Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
En övning i att analysera ett tal
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkomna till föräldramöte för år 2
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Lektion 4: Hur förändras språket och varför?
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Kunskapskrav och matriser
Etik Moral Filosofi.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Muntlig presentation.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Religionskunskap Religion och identitet. Vecka 5-8
Nätverk kursplanepiloter
Skriva.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Läroplansträff Välkomna.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
SUA – Skriva.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

(CC BY 2.0)

Uppgift tills idag

Tanke-loop (max 4 pers i varje grupp) Vilka olika texttyper (utifrån tala, lyssna, läsa och skriva) arbetar ni med/möter dina elever under en vecka? Vilka texttyper känner du dig säker i gällande struktur och språkliga drag? Vilka texttyper känner eleverna sig säkra i? Läs igenom dina anteckningar/skriv kort svar på frågorna nedan. Välj ut vad du vill dela med dig till de övriga i gruppen. Låt alla i gruppen svara på en fråga i taget. Avbryt inte varandra. Diskutera er fram till några slutsatser som ni vill dela med er till de övriga och sammanställ detta på:

Dagens gruppdiskussion

Gruppdiskussion Hur stöttar ni eleverna inför skrivandet? Fundera utifrån: elevernas kunskaper i ämnet hur den nya typen av text eleven förväntas skriva är uppbyggd typiska språkliga drag för texten möjlighet till att gemensamt studera och analysera hur texttypen är uppbyggd Anser ni att ni/skolan/arbetslaget har tydliga modeller för skrivstrategier? I vilken grad anser du att dessa är explicita/tydliga för eleverna då ni skriver? Sammanställ era svar här: Redovisa även för de övriga grupperna

Uppgift till träff 6 Mini-föreläsning + frivillig fördjupningsuppgift för den som vill. All info

korta.nu/nbsprak8 Vilket/vilka ord/begrepp bär du med dig ifrån dagens träff? (CC BY 2.0)