- Utveckling och ekonomi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjo Energi AB Fiber till Hammarn ?.
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Application within Transport Efficiency Feasibility study of the electricfication of the urban goods distribution transport system Elektrifierad stadsdistribution.
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Energiledningssystem
Sjukvårdens kostnader 2030
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Utbyggnadsstrategier för höghastighetsbanor i Sverige
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
till en presentation av System och lösningar med RFID
Ruttplanering Vad är det??.
Namn/talare Datum.
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Kundundersökning mars 2010
Fondernas kostnadsutveckling Finansutskottet den 24 november 2005 Tredje AP-fonden VD Kerstin Hessius.
Fjärde järnvägspaketet
HÖGLANDETS TERMINAL AB
GNS järnväg Håkan Sjöström
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Transnationellt Seminarium Stockholm
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Stora Kombidagen Stockholm 31 mars 2011 Björn Widell Kockums Industrier.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Val av transport till resmålet.
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Strategisk inriktning för Trafikverket
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
De svenska hamnarna En förutsättning för Sveriges näringsliv.
Primärvårdsforum Antibiotika Peter Iveroth.
Kapacitet i nätverk med NEMO KAJT Dagen, Ary P. Silvano
- Nyckelfråga för en växande järnväg!. Ökad budget för drift och underhåll med 30 % åren jämfört med tidigare planeringsperiod (20 miljarder)
Transportmedel vid export 2013
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Möjligheter med DB Schenker
Intermodalt Hub-system
Upphandling av färjetrafik till Gotland Samverkansmöte i Visby
Presentationens avskrift:

- Utveckling och ekonomi Kombitransporter - Utveckling och ekonomi KTH Järnvägsgruppen Bo-Lennart Nelldal Adj. professor 2012-01-18

KTH Järnvägsgruppen - Systemsyn Intäkt Säkerhet Konkurrens/ samverkan Lönsamhet Effektiva tågsystem Kapacitet Kostnad

Vad krävs för att nå ökad intermodalitet? Kund

Kombitrafikens problem Dyra terminaler – hög omlastningskostnad Måste dimensioneras för trailers och tunga containers Kräver stora ytor som måste hårdgöras för höga axellaster Många trailers kan ändå inte lyftas Terminalen kan inte vara elektrifierad – kräver växlingslok Begränsad flexibilitet i tid Foto: Coop 4

Ändpunktstrafik med omland Stockholm Malmö

Linjetrafik med omland Stockholm Nyköping Linköping Nässjö Alvesta Hässleholm Malmö

Linjetåg för kombitrafik Terminaler i sidotågväg Containers och växelflak Lastning och lossning med gaffeltruck under tråd Tåg och lastbil oberoende av varandra Lokföraren kan köra trucken

Olika kombitrafiksystem Reach stacker Lättkombi CCT Reach Stacker Trailers, containers och växelflak Stickspårsterminaler Ej elektrifierade spår Kräver växellok Bra för stora ändpunktsmarknader Lättkombi 20 fots containers och växelflak Sidotågväg Elektrifierade spår Bra för mindre terminaler under vägen Linjekombi - CCT Alla typer av containers och växelflak Sidotågväg Elektrifierade spår Bra för terminaler under vägen, på större som komplement

CCT - Kompakt terminal

Kostnad/lyft olika terminaler

Kostnadsstrukur olika terminaler

Break-even point för olika kombisystem Kr/ton

Break-even point för olika kombisystem Kr/TEU

Utvecklingslinjer Containers och växelflak Trailers Universellt system Passar i logistikkedjan från fabrik till kund Stort nätverk möjligt Oberoende mellan lastbärare och fordon Låg tara och energiförbrukning Satsa på horisontell överföring Trailers Åkeribaserat system Enkelt och flexibelt Passar i ändpunktsrelationer Lågbyggda vagnar som kan lasta trailers ”Trailers on flat cars” TOFC Lastning/lossning via ramp Kockums ”Megaswing”

Alternativ för hantering av containers Reach Stacker CCT FastRCargo MetroCargo MetroCargo

Kravspecifikation på framtida terminalutrustning Den ska medge lastning och lossning under strömförande kontaktledning på ett sidospår och därmed linjetrafik Tåget och lastbilen ska vara oberoende av varandra Kostnaden för terminalhanteringen ska vara betydligt lägre än med dagens utrustning Tiden för en lastning eller lossning bör ej överstiga 3 minuter Den ska möjliggöra helautomatisk lastning/lossning och lagring Den bör vara modulär och kunna användas både på små och stora terminaler Copyright: B-L Nelldal

Autokombi - Automatisk horisontell överföring av lastbärare Exempel: Det svenska CCT-systemet (CarConTrain) Kan överföra containers och växelflak av olika längd och bredd Mellan transportmedel och till/från lager och industrier Systemet kan göras helautomatiskt

CCT - Terminalprojektet: Demonstration

Lättkombi och konventionell kombi i samverkan Tungkombi: Få tunga ändpunktsrelationer Lättkombi: Många små terminaler under vägen 19

Potential för Linjekombi Ju kortare avstånd desto större volymer ”Rank size rule” Lastbilen har tagit ca 10% marknadsandel från järnväg på avstånd under 100 mil de senaste 20 åren 20

Potential för Linjekombi Ton/år 1992-2002-2008 Potentialen i dag ca 15 miljoner ton Kombi 2010 totalt ca 11 miljoner ton 21

Fördelning lastbil-kombi beroende på omlastningskostnad Källa: Behrends et al (CTH) 2010 beräkningar för en linje Göteborg-Örebro-Stockholm 22

Totala utsläpp av koldioxid beroende på omlastningskostnad Källa: Behrends et al (CTH) 2010 beräkningar för en linje Göteborg-Örebro-Stockholm 23

Regionalt kombitransportsystem i Mälardalen 24

VEL-wagon

KTH Järnvägsgruppen vid ToL - Forskning om godstransporter och logistik Avslutade projekt Effektiva tågsystem för godstransporter – tvärvetenskapligt projekt 2005 Modell för utbud och kostnad för godstransporter – Dr 2010 Effekter av lastbilsavgifter 2008 Godskundernas värderingar – Lic 2006 Utvärdering av intermodala transportkedjor 2010 TOSCA – Tekniska möjligheter att minska utsläpp av växthusgaser från transportsektorn TESS – Intermodal Solutions for Trans European Temperature Sensitive Shipments 2011 MINT – Model and decision Support System for Evaluation of Intermodal Terminal Networks 2011 Linjetåg för småskalig kombi 2011

KTH Järnvägsgruppen vid ToL - Forskning om godstransporter och logistik Pågående projekt: Regionala kombitrafiksystem SCANDRIA: Scandinavian-Adriatic Corridor for Growth and Innovation BLGC: Bothnian Green Logistic Corridor VEL-wagon: Versatile, Efficient and Longer Wagon for European Transportation Överbelastad infrastruktur Tidtabellsläggning mha simulering

Förslag till åtgärder Öka tillgängligheten Det behöv ett mer heltäckande nät för kombitrafik Förenkla terminalhanteringen Enklare och billigare terminalteknik krävs, horisontell överföring under kontaktledning på sikt automatisk Öka flexibiliteten Högre frekvens medger större flexibilitet Ta helhetsansvar mot kunden Det behövs operatörer/speditörer som kan erbjuda kombitransport från dörr till dörr Säkerställ information on line till kunden Satsa mer på demonstrationsprojekt och stimulera företag som vill pröva nya lösningar Copyright: B-L Nelldal

Vad krävs för att utveckla kombitrafiken på lång sikt? Några stora terminaler ”Freight services centers” och många små ”hållplatser” öppna för alla operatörer Ta vara på hamnarna som stora kombiterminaler Nästa generation lastbilsterminaler bör lokaliseras för maximal samverkan järnväg-lastbil-sjöfart Koppling tåg-flyg för snabba godstransporter För containers och växelflak: Utveckla terminaltekniken med helautomatisk horisontell överföring Copyright: B-L Nelldal

Tack! bo-lennart.nelldal@abe.kth.se Hemsida: www.infra.kth.se/tol/jvg