Block 4: Att driva företag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Samhällsekonomi.
PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
Samhällsekonomi 2.
Kapitel 13, Likviditet.
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Kapitel 21 Periodisering.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Miljarder möjligheter på en plats!
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
Block 4: Att driva företag
Behövs det pengar? Byteshandel.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Kapitel 12 VALUTAMARKNADEN.
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Affärsidé - företagets vägvisare
Samhällsekonomi Del 1.
Hur går företaget Det måste löna sig.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kapitel 20 Personal och löner.
marknadsförarens verktygslåda
Beräkna en ekvation (metod 1)
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Intressententmodellen.
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Företag.
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Introduktion - Konsumentekonomi
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
Vad minns du från förra lektionen?
Marknadsföring av turism
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
Konsumenträtt Kap. 8.
H2000 Inköp 1 – Viktigt för lönsamheten Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 Priset beror på ? ? UTMANINGEN.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
Olika påläggsmoms 25 % Kläder, hushållsartiklar, fordon, m.m.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
KAPITEL 9 Pris och moms.
Produkt, pris, plats och påverkan
Sveriges bagare och konditorer
Presentationens avskrift:

Block 4: Att driva företag Kapitel 16, Priset – en del av produkten (i kursboken: sid 164-173)

Företagsekonomi 1 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller. Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring.

Kommer du ihåg? Marketing mix – varje företag har sin egen blandning av konkurrensmedlen: Produkt, pris, plats, påverkan. Pris: kan konkurrera med t ex rabatter, betalningsvillkor

Pris Pris viktigt för både företag och konsumenter! Priset har olika namn: Priset på en hyreslägenhet: hyra Priset på en fotbollsmatch: inträde osv. Du betalar ingenting när du ”googlar” – men vem betalar? Du betalar ingenting när du lånar en bok på biblioteket, men vem betalar?

Vad bestämmer priset? Beror på: Den bild som företaget vill ge av sig själva (image) Kostnader Konkurrenterna Kunderna (läs sid 167 i boken, exempel)

Image Exempel (boken sid 168): Gibson är ett känt gitarrmärke med högt pris. När bl. a Yamaha började konkurrera med Gibson beslöt de att sänka priset, och trodde att efterfrågan skulle öka. Vad hände? Yamahas försäljning sjönk, beroende på att kunderna såg det höga priset på Gibson-gitarrer som ett bevis på hög kvalitet, och valde därför att köpa dyrare Gibson-gitarrer i stället för billigare Yamaha-gitarrer. Måste alltså hitta rätt prisnivå – för prestigeprodukter gäller det att hålla sig inom den ungefärliga prisramen.

Kostnader Hur sätter man vanligtvis ett pris? Tar varukostnaden och lägger till ett belopp för att täcka övriga kostnader och ge vinst. Kunden tänker dock inte alltid på detta, för kunden är det viktigast med ens eget nöje och nytta. Kostnader är alltså viktiga, men det finns mer att ta hänsyn till!

Konkurrenter Behöver ta hänsyn till konkurrenterna, vad har de för pris och kvalitet på sina varor (liknande företagets egen) Företaget försöker ofta skapa ett slags ”monopol” kring sin egen produkt, att göra den unik gentemot konkurrenterna, tex Har en speciell formgivning, tillbehör mm

Kunderna Hur mycket vill kunderna betala? Sambandet mellan produktens pris och kundernas efterfrågan ser i princip ut så här: Ju lägre pris, desto Större efterfrågan (ökad försäljning) Ju högre pris, desto Lägre efterfrågan (minskad försäljning) Gäller dock inte alltid!

Kunderna forts Att tänka på: Om produkten är nödvändig ändras inte efterfrågan när priset ändras (t ex mjölk) Om det finns likvärdiga produkter ändras efterfrågan när priset sänks (t ex pris på bredband) Om kundernas preferenser är t ex modemedvetna, spelar priset inte så stor roll. Är kunderna t ex prismedvetna är det tvärtom (t ex visst märke på kläder) Det är alltså viktigt med ”affärsnäsa”, rätt känsla.

Sätta pris – t ex butiker som säljer varor Vanligt att utgå från varans inköpspris (dvs. varukostnaden), och lägga på ett lämpligt pålägg i % som ska täcka både butikens fasta kostnader och ge en vinst: Påläggsmetoden: Varukostnad 100 kr Pålägg 60% +60 kr (100 x 0,60) Försäljningspris 160 kr (exkl. moms) Olika pålägg på olika varor!

Sätta pris – butik, nytt exempel I ett företag är pålägget 50%, och de har köpt in jackor för 300 kr/st. Vad blir försäljningspriset? Varukostnad 300 Pålägg 150 (50% x 300) Försäljningspris exkl. moms 450 kr

Sätta pris - tjänsteföretag När ett företag säljer tjänster behöver de räkna ut vilket timpris de ska ha. Som ”riktmärke” kan de kolla på konkurrenternas priser och ev. branschförening, sedan: Räkna ihop de kostnader som företaget har: Lönekostnad 500 000 kr Fasta kostnader 300 000 kr Summa kostnader 800 000 kr

Sätta pris – tjänsteföretag forts Summa kostnader 800 000 kr Så mycket behöver alltså företaget få in för att få täckning för alla kostnader. Behöver sedan räkna ut hur mycket tid de lägger ner på kunder, t ex frisörer klipper kunder, advokater ger råd till klienter etc. T ex kan kundtiden vara ca 60 % av total arbetstid: Ex: 1 100 timmar av 1 800 timmar, två anställda ger 2 200 timmar ”Beläggningen är 60%”

Sätta pris – tjänsteföretag forts Summa kostnader 800 000 kr Antal timmar (kundtid) 2 200 st 800 000 kr / 2 200 timmar = ca 365 kr per timme behöver de ta betalt, för att få täckning för alla sina kostnader.

Vad händer med priset om… ”Råttinvasion i ett villaområde” står det gång på gång i lokaltidningarna i ett sydsvenskt samhälle. Vad kan då tänkas hända med priserna på husen i området? Under en rekordkall vinter (jan. + feb.) stängs fyra kärnkraftsreaktorer av eftersom de av säkerhetsskäl måste repareras. Hur påverkas elpriset? En internationell finanskris sätter världens ledande valutor i gungning. Priset på t ex dollar åker bergochdalbana, och investerare känner stor osäkerhet inför framtiden. Vad händer med priset på t ex guld?

Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2013 ht