STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
DemoskopPanelen 2013.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Skapa en lönsam kundrelation
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
Marknadsplan Sandström de Wit
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Grundkurs i marknadsföring
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Thai Airways International
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI.
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Företag.
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
Personlig försäljning Kap. 2
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Monopolistisk konkurrens
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Monopolistisk konkurrens
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentation av affärsplan
Målsättning/Huvudsyfte
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting) Positionering och ompositionering!

Mål: Att erbjuda kunden något som kunden efterfråga och blir nöjd med Segmentering Marknad är den plats där köpare och säljare möts och där utbyten äger rum mellan dem. Vi kan inte längre få alla som kunder, utan måste aktivt bestämma vår målgrupp. Segmentering är att dela upp marknaden i olika grupper utifrån skillnader och likheter mellan köparna för att sedan kunna bearbeta köparna i de utvalda segmenten på samma sätt. Mål: Att erbjuda kunden något som kunden efterfråga och blir nöjd med Problem: Att antalet kunder är många och alternativ för att bearbeta var och en av dessa är enorma Lösning: Att dela in marknaden i olika segment där individer grupperas i likheter för att kunden bearbetas på samma sätt

Varför segmentering?

Viktigaste segmenteringsvariabler Geografisk segmentering Indelning av marknadens köpare som bygger på var de är bosatta Demografisk segmentering Indelning av marknadens köpare som bygger på variabler såsom ålder, kön, yrke, civilstånd, utbildning, och inkomst. Beteendemässig segmentering Indelning av marknadens köpare som bygger på deras beteende ifråga om köpvanor, betalningspreferenser och lojalitet Psykografisk segmentering Indelning av marknadens köpare som bygger på deras livsstilar och intressen och på hur de tänker och resonerar

Segmenteringsvariabler

Exempel på segmenteringsvariabler

Val av målgrupp – Targeting enligt ACORN

Segmentering av företagsmarknader B2B Demografi, geografi och vilka fördelar köparen söker hos produkten Vilken bransch tillhör kunden, hur stor är deras omsättning, hur många anställda har de? Hur länge har de funnits? Köper de hemma eller handlar de från utlandet? Föredrar de kvalitet eller går de efter pris? Personlig karakteristika hos det köpande företagets anställda Inköparens ålder, personlighet och livsstil … Inköpskultur bland köparna Är inköpsorganisationen centraliserad eller decentraliserad? Köper de endast från rekommenderade företag eller ha de fria händer? Situationella faktorer Hur stor är orderstorleken och hur pass bråttom har kunden? Operativa faktorer Köparens teknik och kapacitet samt användning av produkten

Framgångsrik segmentering Segmentering som uppfyller villkoren att segmenten är urskiljbara, mätbara, tillgängliga, nåbara och har tillräcklig storlek. Effective Identifiera grupper vars behov är homogena och som kan behandlas på ett likartat sätt Measurable Segmentet ska vara tydligt och gå att kvantifiera objektivt Accessible Segmentet ska gå att nå med företagets marknadskampanj Actionable Företaget måste ha förmåga och resurser för att genomföra kampanjen mot aktuellt segment (t ex utländsk etablering) Profitable Segmentet ska vara tillräckligt stort för att vara lönsamt. Mikrosegment (fickor) och stora obearbetade segment (untapped) kan bli lönsamma om de uppmärksammas rätt.

Positionering som Global aktör?

Men först … Targeting Strategier

Val av målgrupper - Targeting Odifferentierad marknadsföringsstrategi ”atombomb” Ett företag och en produkt servar en marknad, massmarknadsföring Differentierad marknadsföringsstrategi ”alla vapenslag” Ett företag anpassar sina erbjudanden till olika målgrupper (segment) Ekonomiklass och affärsklass på flygbolag, privatkunder och företagskunder på SJ. Barnmeny, vegetariska alternativ på en restaurang. SVT, TV4, Bonniers, Systembolaget, Posten, Beijers, Toyota, Samsung Koncentrerad marknadsföringsstrategi ”artilleri” Företaget fokuserar bara på vissa målgrupper, t ex Rolex, Rolles Royce, Ryan Air, Damtidning, Lokaltidning, nattklubbar, VW Kundanpassad marknadsföringsstrategi ”snipern” Företaget erbjuder skräddarsydda lösningar till enskild kund. B2Bs.

Positionering Skilj mellan image och position. Positionering kräver aktiv handling. Image Det sätt på vilket företaget och/eller företagets produkter uppfattas bland företagets intressenter. Positionering Det sätt på vilket produkten uppfattas av köparna i förhållande till konkurrerande produkter Betalar kunderna det höga priset för att vi är bäst? Positionering och Att framträda så tydligt som möjligt, och få sin produkt att varumärke sticka ut i jämförelse med rivalernas och att bli ihågkommen, helst för positiva associationer Positionering kräver ett långsiktigt förhållningssätt

Positioneringsstrategier Val av målgrupp ett resultat av vilka positioner som är möjliga att inta Kräver en grundlig marknadsanalys Kräver en ny SWOT-analys Kräver en ny konkurrensanalys Att lyfta fram unika egenskaper hos produkten (i målgruppens ögon) Vi var först (lyfta fram sin historia) Vi är ledande (vi sätter trender) Vi är störst (luta sig mot marknadsandelar) Vi utsågs till årets … (lyfta fram utmärkelser eller certifikat) + Story telling och upplevelser (We make history)

Positioneringskartor som arbetssätt 1. Hur uppfattar målgruppen oss ( t ex en träningslokal eller ett hotell) jämfört med konkurrenterna? I fråga om pris? I fråga om service eller komfort? I fråga om närhet och tillgänglighet? 2. Tag fram en karta, Markera t ex medelvärde av målgruppens prisuppfattning och uppfattning av tillgänglighet. Är vi dyra utan att nödvändigtvis vara bäst? Vad är det kunderna egentligen bryr sig om? Hur förstärka eller förbättra vår position?

En positioneringskarta över hotellkedjor

Kriterier för framgångsrik positionering

Positioneringskarta över varuhus

REPOSITIONERING Jämför med Ansoffs produkt-marknads-matris Ford, Pensionsbolag, personligare lösningar Ändra i namn, förpackning, eller reklambudskap Nordnet bank, Via Sat, TV4 Tilläggstjänster Arnold, Lady Gaga Nya Moderaterna Global aktör, social aktivist … Samma innehåll i ny förpackning? Red Bull, Cola, hälsokost Andra användnings-områden än avsett