Välkommen till kursen i Statistik och geometri!. -Vad är matematik? -Vad är uppdraget? > Förmågor och centralt innehåll i Lgr11 -Varför och hur den här.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Typologisering av FA-regioner utifrån ett stad-land perspektiv
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att träna Läsförståelse
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Välkommen till Vikenskolan
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Närvaro!!.
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Att söka till högskolan
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.
Betyg och förmågor.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Urgermanskaurnordiskavästnordiskafornnorskafornisländskafornfäröiskaöstnordiskafornsvenskaforndanskavästgermanskaöstgermanska.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Hovstaskolans styrdokument
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Sorg & Känslobearbetning.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Kunskapskrav och matriser
Undersökning Projektnr: XXXX Danisco Sugar AB – SE © 2008 Zapera.com 1 07-XX-XX Kännedomen om GI är betydligt högre i Sverige än i de övriga.
SkolFam2 Norrköpings kommun. SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte:
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Att lära sig att analysera
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Diskussionstillfälle 4
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
1 Hälso- och sjukvårdsutgifter samt deras finansiering 2011 Petri Matveinen Nina Knape
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Metod i samhällsvetenskap
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Gapminder Verktyg för att visualisera statistik för effektiv analys och uppföljning vid 1.Verksamhetsutveckling och jämlikhetsanalys 2.Samhällsbyggande.
Sida 1 Så oroas svensken inför förändringar En nordisk studie genom Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Nordea SNR
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Film ….
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Sociologi Introduktion.
Nyckeltal Gymnasiet.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Föreläsning Svenska II
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Välkommen till kursen i Statistik och geometri!

-Vad är matematik? -Vad är uppdraget? > Förmågor och centralt innehåll i Lgr11 -Varför och hur den här kursen?

Centralt inneh å ll i å rskurs 4-6

-Att presentera data och den information de innehåller så överskådligt som möjligt Statistik -Teorier och metoder för att samla in, bearbeta, analysera och presentera data, samt att kunna dra slutsatser utifrån dessa. Beskrivande statistik

Exempel från nationella prov ÄP5Ma98

-Det här är elever som är 15 år och som gått i en skola där lärarna alltmer fått en fokusering på det enkelt mätbara. Sverige får 491 poäng, jämfört med OECD-snittet som är 500 poäng. Sverige är bland annat sämst av de nordiska länder som deltog. För svensk del hamnar nästan en fjärdedel, 23,5procent, i den kategori som benämns "lågpresterande", det vill säga under nivå 2 i studien.

"Svenska elever klarar de statiska uppgifterna bättre men har svårare för de uppgifter som kräver att man kontrollerar och reflekterar", skriver Skolverket och beskriver resultatet som "oroande".

Per-Olof Bentley, professor i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet, är inte förvånad. Han säger att om man ger svenska elever en rutinuppgift som de gjort tidigare så presterar de lika bra som de andra. Om de däremot får en uppgift som de inte sett förut och där de ska tillämpa kunskaperna i ett nytt sammanhang, då "rasar det".

Singapore toppar med 562 poäng närmast före Sydkorea (561) och Japan (552). De danska eleverna ligger med 497 poäng nästan exakt på OECD:s genomsnitt på 500 poäng, sex poäng före Sverige. Även Norges elever ligger nära genomsnittet medan Finland med sina 526 poäng hamnar i topp både i Norden och Europa.