modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Produced by 4C Strategies AB ISPS ÖVNING 6: Tillträde till hamnen BAKÅT FRAMÅT TILL START AVSLUTA ISPS ÖVNING 6 Tillträde till hamnen Klicka på knappen.
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
FTFs motionsskola.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Vad göra när en vårdtagare faller?
Metodstöd.
Socialstyrelsen.se/patientsakerhet Fallstudie nr. 22 | Artikelnr | ISSN Patient tog sitt liv under vård på sjukhus En man med självmordstankar.
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Passar din mediciner ihop?
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Kandidatfall: Serotoninsyndromet Skånes universitetssjukhus
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Att skriva en artikel.
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Kliniska problem med sjukskrivning
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Insändare Struktur och respons.
OK? INTELLIGENSTEST!(?) Här är 4 frågor. Svara genast!
Systemförståelse och systemiskt tänkande
SBAR Strukturerad kommunikation Rätt information vid rätt tillfälle.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
RAps utbildning 2008 Det har kommit till din chefs kännedom att du har tillgång till rAps som han/hon har förstått är ett regionalt analyssystem. Din chef.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
SBAR Modell för bättre kommunikation
Huvudsatser och bisatser
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
HJÄRNGYMPA.
SBAR för strukturerad kommunikation
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
1 Detta är ett bildspel. Om du inte vill bläddra själv så låt tiden jobba för dig. Det kan dröja en handfull sekunder innan bläddringen börjar. Hav tålamod…
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Mål: Människans organsystem, organens namn, placering och funktion.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
SBAR på enheterna inom akutsjukvården Sy
SBAR för strukturerad kommunikation
Mars 2010 Eva Sjölund Bemötande/Patientsäkerhet Arbetet sen Patientsäkerhetsrådet bildades 2007 Mätning och uppföljning Hur verksamheterna arbetar Planeringen.
Palliativ vård och samordning
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården Korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna i cancervården Skapa en mer jämlik cancervård.
Motionsskola - så skriver du en motion till FTFs kongress.
This is a fracture Helena Krook, Öl Vrinnevisjukhuset Norrköping
Journalen PU T5 Lund - Malmö.
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
BViS Beslutsstöd för Vård i Skaraborg
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Presentationens avskrift:

modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal Läkare till läkare Kurs i SBAR modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal Börja kursen

Inledning SBAR Kurs i SBAR Varje gång som muntlig information ska överföras från en person till en annan riskerar den att på ett eller annat vis förändras. Missförstånd eller missar i informationsöverföringen är den vanligaste orsaken till att det blir fel och att patienter skadas i vården. Genom att använda sig av SBAR kan man lämna och ta emot viktig information på ett strukturerat och snabbt sätt. Det underlättar dessutom för mottagaren eftersom han/hon vet i vilken ordning informationen kommer. Tillbaka Situation

Vi börjar med S som står för situation Kurs i SBAR Vi börjar med S som står för situation S Situation B Bakgrund A Aktuellt tillstånd R Rekommen-dation Tillbaka Läs om Situation

Situation Läkare till läkare Kurs i SBAR Vid kontakt mellan två personer i en akut situation är det viktigt att du fattar dig kort. Informera sedan om patientens namn, ålder och ange eventuellt patientens personnummer. Börja med att berätta vad du heter, vad du har för titel och inom vilken enhet du jobbar. Du kan börja samtalet med meningen: ”Jag kontaktar dig därför att…” Tillbaka Se film om Situation

Situation - Läkare till läkare Kurs i SBAR Situation - Läkare till läkare Tillbaka Gå vidare till Bakgrund

Vi fortsätter med B som står för bakgrund Kurs i SBAR Vi fortsätter med B som står för bakgrund S Situation B Bakgrund A Aktuellt tillstånd R Rekommen-dation Tillbaka Läs om Bakgrund

Bakgrund Läkare till läkare Kurs i SBAR För att skapa en gemensam helhetsbild av patientens tillstånd fram tills nu, lämnar du en kortfattad och relevant sjukhistoria. av betydelse. Ge en rapport om aktuella problem och behandlingar fram tills nu. Det är viktigt att berätta om eventuell allergi eller smittorisk. Informera om tidigare och nuvarande sjukdomar Tillbaka Se film om Bakgrund

Bakgrund - Läkare till läkare Kurs i SBAR Bakgrund - Läkare till läkare Tillbaka Gå vidare till Aktuellt tillstånd

A står för Aktuellt tillstånd Kurs i SBAR A står för Aktuellt tillstånd S Situation B Bakgrund A Aktuellt tillstånd R Rekommen-dation Tillbaka Läs om Aktuellt tillstånd

Aktuellt tillstånd Läkare till läkare Kurs i SBAR För att rapportera om aktuellt tillstånd anger du information kring följande: temperatur, hud, färg, buk, urinproduktion och yttre skador. Avsluta genom att ge din bedömning av fallet: Luftväg, andning, puls, blodtryck, saturation, medvetandegrad, smärta, orienterad till tid/rum/person, ”Jag tror att problemet/anledningen till patientens tillstånd är…” Tillbaka Se film om Aktuellt tillstånd

Aktuellt tillstånd - Läkare till läkare Kurs i SBAR Aktuellt tillstånd - Läkare till läkare Tillbaka Gå vidare till Rekommendation

Och till sist, R står för rekommendation Kurs i SBAR Och till sist, R står för rekommendation S Situation B Bakgrund A Aktuellt tillstånd R Rekommen-dation Tillbaka Läs om Rekommendation

Rekommendation Läkare till läkare Kurs i SBAR Nu är det dags att ge din rekommendation ”Därför föreslår jag…” När du har rapporterat all information om patienten kan eventuella frågor ställas. Ange åtgärd: Omedelbar handläggning, övervakning/överflyttning, utredning eller behandling. Om allt är klart är det viktigt att ni avslutar samtalet med en bekräftelse på kommunikationen. ”Är vi överens?” Uppge inom vilken tidsram åtgärden ska ske. ”Hur ofta ska jag…? Hur länge…? När ska jag ta kontakt igen…?” När rapporten är klar har ansvaret lämnats över till nästa läkare. Tillbaka Se film om Rekommendation

Rekommendation - Läkare till läkare Kurs i SBAR Rekommendation - Läkare till läkare Tillbaka Sammanfattning

Sammanfattning Situation Bakgrund Aktuellt tillstånd Rekommendation Kurs i SBAR Sammanfattning SBAR är ett sätt att lämna och ta emot viktig information strukturerat och snabbt. Situation Bakgrund Aktuellt tillstånd  SBAR står för: Rekommendation Tillbaka Slutför kursen

Skapad för Skånes universitetssjukhus 2010, av Neurologiska klinikens utbildningsredaktion Källa: Svenska patientsäkerhetsföreningen Kurs i SBAR slutförd - modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal