Linköpings universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Gymnasiearbetet p..
Välkommen till Vikenskolan
Att söka till högskolan
Gy2011 och förändrat tillträde till högskolan från folkhögskola 2013
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
Tillsammans gör vi studier möjligt
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Planering.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Identifiering av utbildningsbehov När ett behov av kompetensutveckling identifierats är det viktigt att beskriva vad som efterfrågas.Använd utbildningsformuläret.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Utlandsstudier Inom Europa Johanna Persson Internationell samordnare.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Information till IT-designs programstudenter
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
antagning.se Civilingenjör och högskoleingenjör Arkitekt Brandingenjör
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Årscykel – utbildning på grund- och avancerad nivå
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Hur blir man klok på universitetet?
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Nya föreskrifter och allmänna råd
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Hur undviker vi övergångsproblematiken i framtiden? - Tillträdesreglerna Leif Strandberg
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Förordningstext Speciallärarexamen
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Skapa utbildningsmallar i nya Ladok
Grundläggande och särskild behörighet
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Årskursinformation åk 4-5
Mer information om Ladok
Mer information om Ladok
Lars Brohlén Studerandeavdelningen Linnéuniversitetet
Att söka till högskolan
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Linköpings universitet 2017-04-05 Linköpings universitet En förnyare av forskning och utbildning Vad är en kursplan och var kommer informationen ifrån? 20130528 Linköpings universitet

Eftermiddagens upplägg 2017-04-05 Eftermiddagens upplägg Kurs och kursplan Grunddata Övrigt innehåll i kursplanen Fastställande och revidering Kursklassificering - genomgång och diskussion Hur går vi vidare? Linköpings universitet

Kurs och kursplan Allmänt om kursplaner 2017-04-05 Kurs och kursplan Allmänt om kursplaner Nationella krav på innehåll i kursplanen Linköpings universitets krav på innehåll i kursplaner Vem har ansvaret för kurser vid Utbildningsvetenskap? Programkurs Fristående kurs Linköpings universitet

2017-04-05 Allmänt om kursplaner Kursplaner ska upprättas för kurser på grund‐ och avancerad nivå. Kursplanen är ett juridiskt dokument som deklarerar innehållet i en kurs och utgör ett avtal mellan lärosätet och studenten. Kursplanen visar universitetets intentioner med kursen, d v s vilka kunskaper och färdigheter studenten kan förvänta sig att förvärva och vad som krävs av studenten. Bestämmelserna i kursplanen, om bl a examination, betygsskala och kurslitteratur, är också grunden för examinators myndighetsutövning mot en student. Utifrån det ovan angivna är det viktigt att kursplaner är fullständiga och beslutade av behörigt organ i god tid före kursens början. Linköpings universitet

forts. Vidare bör kursplaner ha en enhetlig och gemensam utformning. 2017-04-05 forts. Vidare bör kursplaner ha en enhetlig och gemensam utformning. Kursplanen måste skrivas så att den förstås av både blivande studenter och andra intressenter. Den utgör även underlag för studenters och lärares utvärdering av kursen. Kursplanen ligger också till grund för bl a registrering av studenter samt inrapportering av studieresultat i Ladok. Linköpings universitet

Nationella krav på innehåll i kursplaner 14 § För en kurs skall det finnas en kursplan. Förordning (2006:1053). 15 § I kursplanen ska följande anges: kursens nivå, antal högskolepoäng, mål, krav på särskild behörighet, formerna för bedömning av studenternas prestationer och de övriga föreskrifter som behövs. Förordning (2010:1064).

Linköpings universitets krav på innehåll i kursplaner I Linköpings universitets Riktlinjer för arbetet med kursplaner, Dnr: LiU 1545/05 – 40, 2006-09-08 skrivs innehåller fram mer i detalj. Riktlinjerna baserar sig på tidigare skrivning i Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100); SFS 2006:1053 men gäller fortfarande vid LiU så länge annat dokument inte tagits fram, eftersom det inte minskar kraven. I riktlinjerna anges att följande skall finnas i kursplanen: Kursens benämning Om kursen är på grundnivå eller avancerad nivå Antal högskolepoäng som kursen omfattar Kursens fördjupning i förhållande till examensfordringarna för kandidat-, magister- respektive masterexamen Kursens mål Det huvudsakliga innehållet i kursen Den kurslitteratur och de övriga läromedel som skall användas De krav på särskilda förkunskaper och andra villkor utöver grundläggande behörighet som gäller för att bli antagen till kursen (särskild behörighet) Formerna för att bedöma studenternas prestationer De betygsgrader som skall användas Om kursen är uppdelad i delar Om antalet tillfällen för prov och praktik eller motsvarande utbildningsperioder för att bli godkänd är begränsat I kursplanen skall det också anges när kursplanen eller en ändring av den skall börja gälla samt de övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter som behövs.

Vem har ansvaret för kurser vid Utbildningsvetenskap? 2017-04-05 Vem har ansvaret för kurser vid Utbildningsvetenskap? Vid Linköpings universitet inom området Utbildningsvetenskap är det Styrelsen för utbildningsvetenskap (SUV) som har det övergripande ansvaret för kursutbudet i sin helhet. SUV har ett ansvar för att bevaka att kurser inom ett utbildnings-program har ett inbördes samband. Detta för att innehållet i målen för utbildningsprogrammet skall bli tydliga och inte bara målen i resp. kurs. Linköpings universitet

2017-04-05 Programkurs Kansliet för utbildningsvetenskap utser programansvarig utbildningsledare (PUL) med ansvar för att leda och strukturera program inom Utbildningsvetenskap. Huvuduppgifterna för PUL är att samordna olika verksamheter, föreslå budget och kursbeställning samt tillse att utbildningen genomförs i överensstämmelse med gällande utbildningsplan. Programkurser beställs från i institutionerna av PUL på uppdrag av GUN. Därefter är det samma hantering….som fristående kurs. Linköpings universitet

2017-04-05 Fristående kurs Lärare/anställda eller studierektor lämnar förslag på ny kurs till institutionsstyrelsen eller annan grupp som institutionsstyrelsen har utsett. Efter godkännande av institutionsstyrelsen eller annan grupp som institutionsstyrelsen utsett lämnas kursplanen till KfU för vidare handläggning enligt OSU :s hanteringsordning för fastställande av fristående kurs. KfU sammanställer de förslag som har inkommit och områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap beslutar om vilka kurser som skall ges och utifrån redan upprättad budget. Ett förslag till ny fristående kurs ska bygga på de punkter som nämns i beslut från OSU, nuv SUV, 2009-03-04, Dnr LiU-2009-00373. Linköpings universitet

Grunddata Grunddata (GD) i kursplaner GD Utbildningsområde 2017-04-05 Grunddata Grunddata (GD) i kursplaner GD Kursnamn på svenska och dess engelska översättning GD Kurskod GD Ämne och Huvudområde GD Högskolepoäng GD Utbildningsnivå GD Fördjupningsnivå GD Utbildningsområde GD Institutionens fullständiga namn GD Fastställd GD Betygsskala Linköpings universitet

Grunddata (GD) i kursplaner 2017-04-05 Grunddata (GD) i kursplaner Grunddata (GD) är nödvändiga uppgifter som för etablering av kursen i Ladok, www.antagning.se samt NyA. Kursplaner i det fristående utbudet Grunddata krävs för publicering av kurserna på www.antagning.se. Kursplaner som endast ingår i program De kurser som inte erbjuds som fristående behöver inte ha godkänd grunddata så tidigt som fristående kurser, då de inte ska publiceras på www.antagning.se. Kurser som ingår i program behöver endast följa tidsplan för fastställande. Grunddata, basdata eller kursskal…….. Mittuniversitetet har satt upp följande datum för arbete med denna process där begreppet grunddata används: För nästkommande läsårs kursplaner ska institutionen besluta att fastställa grunddata senast den 1 oktober. För nästkommande läsårs kursplaner ska fakulteten besluta att godkänna grunddata för etablering i Ladok senast den 15 januari. Ett läsår avser i detta fall sommarkurser, höstkurser samt vårkurser. Linköpings universitet

GD - Kursnamn på svenska och dess engelska översättning 2017-04-05 GD - Kursnamn på svenska och dess engelska översättning Namnet, exklusive högskolepoäng, bör vara max 120 tecken för att hela namnet ska få plats i Ladoks fält för kursbenämning. När det gäller uppsatser och motsvarande rekommenderas ”självständigt arbete” alternativt ”examensarbete” som inriktning, vilka är de begrepp som anges i högskoleförordningen. Kursens engelska översättning ska i möjligaste mån ha samma betydelse som den svenska benämningen. Högskolepoäng översätts till Credits. Mittuniversitetet har bestämt följande runt kursens benämning: Kursens benämning består generellt av huvudområde/ämne, eventuell inriktning (namn), nivå, progression (på grundnivå) och högskolepoäng. Inriktningen (namnet) bör väljas med tanke på att den kan komma att användas fristående, utan koppling till vare sig huvudområde/ämne eller institution. Linköpings universitet

GD – Ämne och Huvudområde 2017-04-05 GD - Kurskod Kurskoden är uppbyggd av 6 positioner enl en redan beslutad struktur rörande aktuellt program eller typ av fristående kurs. Koden genereras inte automatiskt av utbildningsdatabasen. Kodstrukturen beslutas av resp fakultet. GD – Ämne och Huvudområde Här anges vilket ämne och huvudområde som kursen sorterar under. Kursen tillhör flera huvudområden anges samtliga huvudområden. Linköpings universitet

GD Högskolepoäng GD Utbildningsnivå GD Fördjupningsnivå 2017-04-05 GD Högskolepoäng Kursens omfattning uttrycks i högskolepoäng, som vid behov förkortas ”hp”. Ett års heltidsstudier motsvarar 60 högskolepoäng, som schablonmässigt motsvarar 1,5 hp per vecka. GD Utbildningsnivå Här anges kursens utbildningsnivå; grundläggande eller avancerad. GD Fördjupningsnivå Här ska kursens fördjupning i förhållande till examensfordringarna för kandidat, magisterrespektive masterexamen anges. Förhållandet anges genom en bokstavs‐ och sifferkombination, framtagna av Sveriges universitets‐ och högskoleförbund. Linköpings universitet

Kod Förklaring Utbildningsnivå 1: G1X Grundnivå, lägre nivå. 2017-04-05 Kod Förklaring Utbildningsnivå 1: G1E Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen. G1X Grundnivå, lägre nivå. G2E Grundnivå, har minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen. G2X Grundnivå, högre nivå. G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (Nedlagd) G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurser(er) på grundnivå som förkunskapskrav. (Nedlagd) G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav. (Nedlagd) GXX Grundnivå, kurs/er som inte kan klassificeras. (Nedlagd) Utbildningsnivå 2: A1F Avancerad nivå, har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav. A1X Avancerad nivå. A1E Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen. A2E Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen. A1N Avancerad nivå, har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav. (Nedlagd) AXX Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras. (Nedlagd) Från LADOK. Fetstilade koder änvänds vid UV. Linköpings universitet

2017-04-05 GD Utbildningsområde Varje kurs klassificeras i ett nedanstående utbildningsområden. Klassificeringen utgör grund för intäkternas storlek per helårsstudent (HST) och helårsprestation (HPR). Rektor beslutar att fastställa föreslagen klassificering. Benämning Kod Design DE Humanistiskt HU Juridiskt JU Naturvetenskapligt NA Medicinskt ME Verksamhetsförlagd utbildning VU Samhällsvetenskapligt SA Teologiskt TL Tekniskt TE Farmaceutiskt FA Undervisning LU Vård VÅ Övrigt ÖV Linköpings universitet

GD Institutionens fullständiga namn 2017-04-05 GD Institutionens fullständiga namn Den institution som ansvarar för kursen ska anges med sin fullständiga benämning (ej förkortning). GD Betygsskala Som betyg används normalt något av uttrycken underkänd, godkänd och väl godkänd. Om särskilda skäl föreligger får endast uttrycken underkänd och godkänd användas. ECTS-betygsskala tillämpas vanligtvis på kurser som ges på engelska där vi har internationella studenter. Linköpings universitet

Övrigt innehåll i kursplanen 2017-04-05 Övrigt innehåll i kursplanen Fastställd Senast reviderad Mål Innehåll Undervisningsformer Examination Särskilda förkunskaper Urvalsregler Litteratur Övrig information Linköpings universitet

Fastställd Senast reviderad 2017-04-05 Fastställd Här anges det datum då fakulteten fastställer kursplanen i grundutbildningsnämnden. Datumet uttrycks åååå‐mm‐dd. Senast reviderad Här anges det datum då revideringen godkändes av grundutbildningsnämnden (eller av utsedd person på fakulteten eller institutionen?) Datumet uttrycks åååå‐mm‐dd. Kan också skilja sig från fristående kurs och programkurs……bör klargöras tydligare….. Linköpings universitet

2017-04-05 Mål Här anges kursens lärandemål, vilka uttrycker t ex den kunskap och förståelse, färdighet och förmåga, värderingsförmåga och det förhållningssätt, som studenten ska visa för att bli godkänd på kursen. Skall överensstämma med innehållet. Innehåll Här anges kursens huvudsakliga innehåll. För diskussionen - överensstämmelsen med kursklassificeringen…. Linköpings universitet

2017-04-05 Undervisningsformer Här anges undervisningsform(er), vilka dels ger information till de studerande, dels direktiv till läraren. Om obligatorisk närvaro krävs ska det anges och likaså om viss teknisk utrustning (t ex operativsystem, modem/bredband eller vissa program) eller kompetens knuten till denna krävs. Om undervisningen bedrivs på t ex engelska så ska det anges. I de fall kursen ges både på campus och på distans bör undervisningens uppläggning beskrivas för båda formerna. För diskussionen - överensstämmelsen med kursklassificeringen…. Linköpings universitet

Examination Kursplanen skall vad avser examination ange 2017-04-05 Examination Kursplanen skall vad avser examination ange vilken eller vilka examinationsformer som används vilka moment i undervisningen som eventuellt ingår i examinationen om examinationen är muntlig eller skriftlig om examinationen sker enskilt eller i grupp hur omtentamen av eventuell frånvaro vid hela eller delar av examinationen skall genomföras Formerna för examinationen skall kompletteras och förtydligas senast vid kursstarten. Informationen får dock inte innebära förändringar i förhållande till kursplanen. Av informationen i kursplan och kompletterande dokument skall skillnaden mellan obligatoriska moment och examination framgå. Examinationsformen och betygsskalan får ej avvika från den som är angiven i kursplanen. Automattext: Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. Linköpings universitet

Särskilda förkunskaper Här anges vilka krav på behörighet och särskilda förkunskaper som den studerande måste uppfylla för att vara behörig till kursen. De krav på särskild behörighet som ställs ska vara helt nödvändiga för att studenten ska kunna tillgodogöra sig utbildningen. Urvalsregler Här anges hur urvalet går till bland de behöriga sökande. Gäller fristående kurs.

Litteratur Övrig information 2017-04-05 Litteratur Litteraturlistan fastställs på institutionen och skall finnas tillgänglig 14 dagar innan kursstart. Övrig information Övrig information om kursen skrivs in under denna rubrik. Informationen bör vara kortfattad och av intresse för studenten. Här kan t ex anges: Genus. Kursvärdering Linköpings universitet

Revidering av följande innehåll i kursen kräver en ny kurskod 2017-04-05 Revidering av följande innehåll i kursen kräver en ny kurskod GD Kursnamn Ja GD Betygsskala Ja GD Högskolepoäng Ja GD Fördjupningsnivå Ja GD Utbildningsnivå Ja Särskilda förkunskaper Ja GD Huvudområde Kanske, det måste vi kolla upp Mål Kanske, det beror på hur mycket som förändras Kursinnehåll Kanske, det beror på hur mycket som förändras GD Utbildningsområde Nej GD Ämne Nej GD Institutionens fullständiga namn Nej Urvalsregler Nej Fastställd Nej Examination Nej Litteratur Nej Undervisningsformer Nej Övrig information Nej Linköpings universitet