Organisering Daniel Nylén. IT & organisationsförändring Hur ser sambandet mellan IT och organisationsförändring ut? Olika svar beroende vem vi frågar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Forskning om subjektskapande har framförallt intresserat sig för interpersonella, mellanmänskliga relationer.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föräldramöte 12 september 2011
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Ledarskap och arbetsliv
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Perspektiv på arkitektur
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Ledning och förståelse
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Föreläsning Sandvika
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Klassiker, plattformen för dagens OT Välkommen till kursens första föreläsning med Gunilla.
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Kommunikation OL108A.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Institutioner och aktörer
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Samhällets ojämlikhet
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Organisering och styrning av sociala investeringar
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kulturantropologi A1 Föreläsning 3 Den sociala människan. Att skapa ordning och mening.
Perspektiver på makt Pål Aarsand
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
En kort introduktion Göran Brante
Design & Utvärdering, 5 poäng
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Action Learning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Vad betyder Social Kompetens
Presentationens avskrift:

Organisering Daniel Nylén

IT & organisationsförändring Hur ser sambandet mellan IT och organisationsförändring ut? Olika svar beroende vem vi frågar Förutom inom IS-fältet har sambandet har undersökts inom en rad olika discipliner; managementforskning, organisationsteori och sociologi

Definitioner & begrepp För att kunna besvara frågan måste vi också: 1.Bli mer specifika kring vad vi menar med IT och Organisationsstruktur 2.Bestämma oss för vilken analysenhet vi jobbar med; individen, avdelningen, organisationen eller samhället?

Markus & Robeys syfte ”Our purpose in this paper is to analyze the causal structure of the theoretical models found in the literature on information technology and organizational change” (Markus & Robey, 1988)

Causality Causality: ”the relation between a cause and its effect or between regularly correlated events or phenomena” (Marriam-webster) Kausalitet: ”orsakssammanhang” (SAOL)

Causal structure (Markus & Robey, 1988)

Causal agency (Markus & Robey, 1988)

Technological imperative Teknikens påverkan på organisatoriska aspekter som struktur, storlek och prestation. Även på individuella aspekter som jobbnöjdhet, task complexity, skill levels, communication effectiveness, and productivity Här utgår man från att organisationsmässiga- och individuella variabler kan mätas och förutspås Tekniken har en oberoende och enkelriktad påverkan på individer och organisationer Människans roll i att skapa teknik åsidosätts

Organizational imperative Teknik designas av människor Detta för att tillfredställa organisationers behov av informationsbehandling Tekniken ses som ett verktyg som kan utformas efter organisationens behov En hög tilltro till att chefer inom organisationen och teknikdesigners kan styra teknikens utformning och därmed användande

Emergent perspective Teknikens konsekvenser är oförutsägbar Viktigt att undersöka konflikter & olika perspektiv Hur tekniken används och ändras är kontextberoende och varierar över tid Svårt att ta fram en modell som beskriver teknikens roll enligt detta perspektiv

Teknikens dualitet Orlikowski (1992) utvecklar en teoretisk modell som kan användas för att undersöka interaktionen mellan teknik och organisationer Föreslår ett nytt sätt att se på teknik som dels tar hänsyn till synen på teknik som en extern påverkansfaktor och dels till att det är människor som skapar tekniken utifrån strategiska val och handlingar Presenterar en modell som bygger på Giddens Struktureringsteori (1984)

Tidigare forskning Kunskapen om teknik i organisationer är motstridig och tvetydig Skillnader i scope och role Scope: Vad består teknik av? Role: Hur definieras interaktionen mellan teknik och organisationer?

Scope Teknik som hårdvara; utrustning, maskiner, instrument som människor använder i produktiva aktiviteter. Enligt denna syn är tekniken bara en betydelsefull variabel i de organisationer som använder ett ”maskineri” i sina produktionsprocesser Tekniksynen breddades dock till att även inkludera “sociala tekniker”, dvs i princip alla produktiva aktiviteter som genererar kunskap. Men om teknik-begreppet innehåller arbetsuppgifter, tekniker, kunskap och verktyg är det svårt att studera hur interaktionen mellan dessa komponenter går till

Role Tidiga studier utgick från att teknik är en objektiv, extern kraft som har deterministisk verkan på organisatoriska egenskaper som t ex struktur Senare forskning fokuserade på den mänskliga aspekten och såg mer på teknik som resultatet av delade tolkningar och ingripanden En tredje, senare strömning stod för en mjuk determinism där tekniken ses som en extern kraft som har verkan, men att denna verkan modereras av mänskliga aktörer och organisatoriska kontexter

The technological imperative model Teknikens påverkan på organisatoriska aspekter som struktur, storlek och prestation. Även på individuella aspekter som jobbnöjdhet, task complexity, skill levels, communication effectiveness, and productivity Här utgår man från att organisationsmässiga- och individuella variabler kan mätas och förutspås Tekniken har en oberoende och enkelriktad påverkan på individer och organisationer Människans roll i att skapa teknik åsidosätts

The strategic choice model Teknik är en produkt som är designad av människan Teknik är en beroende variabel som påverkas av andra krafter i en organisation Inom denna strömmning har det gjorts flertalet socio-tekniska studier som utgår från att jobbtrivsel och produktivitet kan manipuleras genom att optimera sociala OCH tekniska aspekter av ett jobb

Trigger of structural change Skildrar tekniken som en intervention i förhållandet mellan mänskliga agenter och organisationsstruktur, som eventuellt ändrar denna struktur Tekniken förstås som ett socialt objekt vars innebörd definieras av användningssammanhanget, medan dess fysiska form och funktion är stabila över tid och användningssammanhang Även om tekniker kan verka ha objektiva former och funktioner vid ett givet tillfälle, varierar de i och med olika användare, olika användningskontexter samt av samma användare över tiden

Structuration theory (Giddens) En social process som involverar ett ömsesidigt samspel mellan mänskliga aktörer och strukturella egenskaper hos organisationer Erkänner att mänskliga agenter aktiveras och hindras av strukturer Dessa strukturer är dock ett resultat av tidigare handlingar Att aktörer är kunniga och reflexiva är en central premiss

Reflexivity Människors förmåga att rutinmässigt observera och förstå vad de gör - när de gör det Omfattar övervakning av fysiska och sociala kontexter och aktiviteter Svårighet att artikulera sina handlingars oavsiktliga konsekvenser

Structural model of technology The duality of technology: teknik skapas och förändras av mänskligt handlande, men det används också av människor för att utföra handlingar The interpretive flexibility of technology: Samspelet mellan teknik och organisationer är en funktion av olika aktörer och socio-historiska sammanhang inblandade i dess utveckling och användning

The duality of technology Identifierar tidigare synsätt på teknik som antingen objektiva eller som en socialt konstruerad produkt - som en falsk dikotomi Teknik konstrueras fysiskt av aktörer som arbetar i en viss given social kontext OCH teknik är socialt konstruerad av aktörer genom de olika innebörder de tillmäter olika funktioner som de lyfter fram och använder När den utvecklats och distribuerats tenderar teknik att institutionaliseras och förlora sin anknytning till de mänskliga agenter som har designat den eller gav den mening, och den framstår som en objektiv, strukturell del av organisationen

Dynamik Det är genom vårt pågående användande av tekniken som vi institutionaliserar den. Om vi skulle förändra tekniken varje gång vi använde den så skulle den inte kunna uppfylla den självklarhet och stabilitet som är nödvändig Vi rekonstruerar inte vår bil fysiskt eller socialt varje gång vi använder den, men det finns lägen då ett ett fortsatt icke-reflekterande användande av teknik är olämpligt eller ineffektivt

The interpretive flexibility of technology Ofta är en aspekt av dualiteten osynlig i organisationen En anledning är att utvecklingen och användandet sker i olika organisationer Utveckling och användande är därför ofta separerade i tid och rum Användarna betraktar därför ofta tekniken som en ”black box”, medan skaparna ofta ser på tekniken som ett öppet system

Components of the Structurational model of technology Mänskliga aktörer: designers, användare, beslutsfattare Teknik: materiella artefakter som medierar utförandet av arbetsuppgifter på arbetsplatsen Institutionella egenskaper: affärsstrategier, ideologi, kultur, lagstiftning, konkurrens etc

The model 1. Teknik är en produkt av mänskligt handlande 2. Teknik medierar mänskligt handlande 3. Mänskligt handlande formas av organisatoriska kontexter 4. Mänskligt handlande upprätthåller eller förändrar institutionella egenskaper genom teknik