Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Europeiska kommissionens förslag till:
Allmän trafikplikt En vägledning.
Regionala trafikförsörjningsprogram
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
Kulturförvaltningens verksamhet
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Aktuellt från Västtrafik
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
Mattis Bergquist
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Hur arbetar Västtrafik med Avtalsprocessen?
Hur skall vi implementera en lyckad avreglering? Resenärsforum
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Gunnar Alexandersson Transportstyrelsens temadag, Arlanda, 10 april 2013 Fjärde järnvägspaketet Synpunkter från Tågoperatörerna, CER och vägen framåt.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Bakgrund Samhällsstöd till olika trafikformer såsom linjetrafik, färdtjänst, sjukresor och skolskjuts Olika lagar och olika organisationer Påverkar.
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Konsekvenser av marknadsöppningen – Fokus infrastruktur vs. marknadsöppning Maria Melkersson, projektledare.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Gävleborgs kommuner och Älvkarleby kommun i samverkan
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Tom Petersen Transportforum
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Gunilla Herdenberg Biblioteksstämman 19 nov 2010
Presentationens avskrift:

Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden Kollektivtrafiken – En självklar del av vardagen Luleå 2013-02-28 Mikael Persson BR är intresseorganisation för den yrkesmässiga busstrafiken. Vi har drygt 400 medlemsföretag som bedriver alla former av busstrafik. Lokal- och regional linjetrafik i och omkring våra tätorter och i landsbygdstrafik. Vi kör skolskjutsar, sjukresor, expressbussar, flygbussar samt turist- och beställningstrafik både inom och utom Sveriges gränser. Dessutom har vi ett 100-tal associerade medlemsföretag. Här finns tillverkare, leverantörer m fl.

Svenska bussar i trafik Typ av trafik Antal bussar Länstrafik – upphandlad för linjetrafik och skolskjuts 9 850 Kommunalt upphandlade skolskjuts 489 Turist- och beställningstrafik 2 961 Expressbusstrafik 411 Andra uppdrag 236 TOTALT 13 947 Först – för att orientera er i den svenska bussbranschen: Några snabba fakta! 75 procent av alla bussar som rullar i Sverige tillhör medlemsföretag i BR.

Bussbransch Riksförbund Ett centralt kansli i Stockholm med 7 medarbetare 11 Regionala självständiga föreningar Medlemsföretagen är organiserade i regionala läns- och kretsföreningar, Bussbranschföreningar, som är en länk mellan det centrala förbundet och medlemsföretagen. Bussbranschföreningarna driver frågor av lokal karaktär för medlemsföretagen inom respektive region. För närvarande har BR elva Bussbranschföreningar. Ett medlemskap i BR förutsätter ett medlemskap i den regionala föreningen och vice versa.

Förbundets verksamhet – en spegling av branschens struktur Upphandlad linjetrafik och skoltrafik Kommersiell linjetrafik Turist- och beställnings-trafik Fördel bussen: Trafiksäkerhet och trygghet, miljö, infrastruktur, forskning och utveckling, bussens ekonomiska styrka BR är branschförbund – arbetsgivarfrågor, dvs alla frågor med bäring på relationen arbetsgivare-arbetstagare – hanteras av branschens två arbetsgivarorganisationer Bussarbetsgivarna inom TransportGruppen på Svenskt näringsliv och KFS, de kommunala företagens samverkansorganisation. Hit hör t ex frågor med bäring på kollektivavtal, arbetsrätt, arbetsmiljö, utbildning och rekrytering. Kommunikation, lobbying, ekonomi, administration

Den strategiska processen och viktiga vägledningsdokument Samråd Trafikförsörjnings-programmen inklusive vägledning för infrastruktur Allmän trafikplikt Avtalsprocess med modellavtal, SIU, miljökravsbilaga och Buss 2010 Årlig rapport Marknadsöppning BR bildades så sent som i augusti 1993 och startade sin verksamhet 1 januari 1994. Fram till dess företräddes den yrkesmässiga busstrafiken av två organisationer, Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF), med anor så långt tillbaka som 1905, och Svenska Busstrafikförbundet (SBF), bildat 1928. SBF:s och SLTF:s medlemsföretag förenades således 1993/94 i den nya organisationen Svenska Bussbranschens Riksförbund. Samtidigt omorganiserades SLTF till en renodlad trafikpolitisk organisation där de av kommuner och landsting gemensamt bildade Trafikhuvudmännen i dag har sin hemvist. BR:s högsta beslutande organ är Förbundsstämman, som äger rum en gång per år. Stämman består av 75 stycken valda ombud från hela landet, som beslutar om Förbundets ekonomi, övergripande mål och verksamhet samt utser Förbundsstyrelse och Revisorer.

Trafikanalys Marknadsöppningsrapport 1 Kollektivtrafiken ökar 2010-2011 ökade 5 % Utbud mäts i fordonskilometer Finns nu möjligheter till en årlig BR rapport om kommersiell trafik Kostnader och priser ökar Subventionsgraden ökat till 50% Marknaden förändras mycket långsamt Antal bussoperatörer minskar, antalet bussar ökar och antalet anställda ökar 2 marknader Kommersiell interregional trafik Upphandlad regional trafik BR bildades så sent som i augusti 1993 och startade sin verksamhet 1 januari 1994. Fram till dess företräddes den yrkesmässiga busstrafiken av två organisationer, Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF), med anor så långt tillbaka som 1905, och Svenska Busstrafikförbundet (SBF), bildat 1928. SBF:s och SLTF:s medlemsföretag förenades således 1993/94 i den nya organisationen Svenska Bussbranschens Riksförbund. Samtidigt omorganiserades SLTF till en renodlad trafikpolitisk organisation där de av kommuner och landsting gemensamt bildade Trafikhuvudmännen i dag har sin hemvist. BR:s högsta beslutande organ är Förbundsstämman, som äger rum en gång per år. Stämman består av 75 stycken valda ombud från hela landet, som beslutar om Förbundets ekonomi, övergripande mål och verksamhet samt utser Förbundsstyrelse och Revisorer.

Trafikanalys Marknadsöppningsrapport 2 RKTM har startat trevande Inte hittat varken sin roll eller sin kostym och valt olika organisationsformer Har inte förstått att de skall främja kollektivtrafik oavsett utförare Varumärke Fördubblingsmålen nås inte utan samarbete mellan offentliga och privata aktörer Privata aktörer behöver tillträde till depåer, terminaler och olika former av signalprioritering En diskussion om samordnade betalningslösningar behöver initieras Samråden ej fungerat tillfredsställande Trafikförsörjningsprogrammen behöver revideras Stora problem med balansen mellan kommersiell och upphandlad trafik Behov av större realism i skapandet av målbilderna BR bildades så sent som i augusti 1993 och startade sin verksamhet 1 januari 1994. Fram till dess företräddes den yrkesmässiga busstrafiken av två organisationer, Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF), med anor så långt tillbaka som 1905, och Svenska Busstrafikförbundet (SBF), bildat 1928. SBF:s och SLTF:s medlemsföretag förenades således 1993/94 i den nya organisationen Svenska Bussbranschens Riksförbund. Samtidigt omorganiserades SLTF till en renodlad trafikpolitisk organisation där de av kommuner och landsting gemensamt bildade Trafikhuvudmännen i dag har sin hemvist. BR:s högsta beslutande organ är Förbundsstämman, som äger rum en gång per år. Stämman består av 75 stycken valda ombud från hela landet, som beslutar om Förbundets ekonomi, övergripande mål och verksamhet samt utser Förbundsstyrelse och Revisorer.

Trafikanalys Marknadsöppningsrapport 3 Nationella myndigheter avvaktande Trafikverket (Stöd) Trafikverket ej stött RKTM som uppdraget säger Transportstyrelsen (Tillsyn) Det saknas tydliga definitioner Föreskrifter bör förtydligas med riktlinjer Konkurrensverket Ställningstagande i pågående ärende mycket viktigt SJ lägger ner kommersiell trafik Pendeltågstrafik till Arlanda Kommunalt bolag kör kommersiell trafik RKTM upphandlar platser i fjärrtåg Konsumentverket Saknar stöd i lag för att driva ärenden (tåg) BR bildades så sent som i augusti 1993 och startade sin verksamhet 1 januari 1994. Fram till dess företräddes den yrkesmässiga busstrafiken av två organisationer, Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF), med anor så långt tillbaka som 1905, och Svenska Busstrafikförbundet (SBF), bildat 1928. SBF:s och SLTF:s medlemsföretag förenades således 1993/94 i den nya organisationen Svenska Bussbranschens Riksförbund. Samtidigt omorganiserades SLTF till en renodlad trafikpolitisk organisation där de av kommuner och landsting gemensamt bildade Trafikhuvudmännen i dag har sin hemvist. BR:s högsta beslutande organ är Förbundsstämman, som äger rum en gång per år. Stämman består av 75 stycken valda ombud från hela landet, som beslutar om Förbundets ekonomi, övergripande mål och verksamhet samt utser Förbundsstyrelse och Revisorer.

Kommersiell trafik Nu Framtiden Samma som innan dvs interregionala expressbussar plus någon enstaka linje Framtiden Ja om en ökad branschdialog finns Respektera lagens intentioner Ja om det lämnas öppningar i trafikplikten Ja om tillgång till infrastruktur ges Terminaler, hållplatser, körfält och signalprioriteringar Informationssystem biljettsamarbete BR bildades så sent som i augusti 1993 och startade sin verksamhet 1 januari 1994. Fram till dess företräddes den yrkesmässiga busstrafiken av två organisationer, Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF), med anor så långt tillbaka som 1905, och Svenska Busstrafikförbundet (SBF), bildat 1928. SBF:s och SLTF:s medlemsföretag förenades således 1993/94 i den nya organisationen Svenska Bussbranschens Riksförbund. Samtidigt omorganiserades SLTF till en renodlad trafikpolitisk organisation där de av kommuner och landsting gemensamt bildade Trafikhuvudmännen i dag har sin hemvist. BR:s högsta beslutande organ är Förbundsstämman, som äger rum en gång per år. Stämman består av 75 stycken valda ombud från hela landet, som beslutar om Förbundets ekonomi, övergripande mål och verksamhet samt utser Förbundsstyrelse och Revisorer.

Kommersiell Linjetrafik Tack för intresset Mikael Persson mikael.persson@bussbranschen Kommersiell Linjetrafik Tack för idag Svenska Bussbranschens Riksförbund - bussföretag och bussresearrangörer i samverkan BR är intresseorganisation för den yrkesmässiga busstrafiken. Vi har drygt 400 medlemsföretag som bedriver alla former av busstrafik. Lokal- och regional linjetrafik i och omkring våra tätorter och i landsbygdstrafik. Vi kör skolskjutsar, sjukresor, expressbussar, flygbussar samt turist- och beställningstrafik både inom och utom Sveriges gränser. Dessutom har vi ett 100-tal associerade medlemsföretag. Här finns tillverkare, leverantörer m fl. www.bussbranschen.se