Feedback eller feed forward

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Advertisements

Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Högskoleförberedelse
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Om att skriva vetenskapliga artiklar
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Om kandidatprojektet på Y- programmet. Mål Komponenter Utmanande och kul konstruktionsprojekt:  Projektarbete  Understödjande föreläsningar  Understödjande.
Kvalitet i grundutbildningen1
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål.
Exjobb--Från Idé till Rapport Jürgen Börstler Umeå University SWEDEN
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Aktuell tillämpning i Interaktionsteknik och design Håkan Gulliksson Umeå Center for Interaction Technology Copyright © Umeå Center of Information Technology.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Den individuella utvecklingsplanen
Framtidens specialistläkare
Mall för alignmentmatris
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Ge 3 fördelar med studentbloggar som en del av kursarbetet. Vad är ditt favoritverktyg för lärande och undervisning och varför? Har du delat med dig av.
TRYGG-HANSA FÖRARKOMPETENS Förarprofil / Riskmedvetenhetstest.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
FEK B Vetenskaplig metod Databaser Magnus Olsson Umeå universitetsbibliotek Tjänstesida:
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Lathund Unionen PFS på Detta är den sida du möts av när du öppnar Unionens sida: Här loggar du in med det användarnamn.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Webben som reflektions- och analysverktyg i den digitala textens framskridande Sylvana Sofkova Hashemi Internkonferensen i Webvetenskap 25 maj 2009.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Pedagogisk mångfald i ingenjörsutbildningen Kort historik Förutsättningar Två kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p - Ingenjörsarbete, 10p Trender.
Hur främjar examination studenternas lärande? Workshop
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vilka är vi och vem är jag?
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Hur kan vi förstå begreppet?
Formativt och Summativt
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 6 ( )‏ Innehåll:  Att designa parallella program - manuell vs. automatisk parallellisering.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Utvärderingsmöte för personalen
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Studenters skrivkompetens – Vilka bedömningsvägar är rimliga? Ett erfarenhetsutbyte mellan två lärosäten.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Ledningsgruppsutveckling Lunds universitet
Automatiserade kursvärderingar och analysmallar
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Action Learning.
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Feedback eller feed forward Vägar till en bättre återkoppling för lärare och studenter UPC Lunchseminarium 2010-11-12

Dai Hounsell - huvudtalare Professor of Higher Education och dekan för pedagogisk utveckling vid University of Edinburgh, Skottland.

Feedback? I relation till:  Ämnesinnehåll  Nivå  FSR/mål/syfte  Miljö  Uppgift  Tidsram  Arbetsinsats  Vad är/innebär feedback?  Vad tillför den?  För vem?  Hur skall den ges?  Vem skall ge feedback?  När och var är feedback mest effektiv?

Feedback eller feed forward?

Summativt eller formativt syfte Nybörjarstudent som genomfört sin första tentamen Som stöd för arbetsprocessen i ett projektarbete, i grupp eller individuellt Där studenter är peers till varandra Som stöd för en nätburen diskussion För självvärdering i en individuell portfolio Som del i uppsatsarbete

Exempel: Förbättra skriftlig feedback Fokusera skrivna kommentarer På det skrivna ej studenten Till FSR alt bedömningskriterier Kommentarer exemplifieras med citat/exempel i texten Förslag till förbättringar i kommande arbeten Få förbättringsförslag (2/3) möjliga för studenten att uppnå vid nästa arbete/steg

Exempel: Nya sätt att ge feedback Podcast Screen capture E-möten Helklass-feedback Med hjälp av clickers Feedback-cards FAQ vid labbar

Exempel: Involvera studenter i feedback Peer feedback I par, som rundor i grupp, i triader för att förstå lärar-feedback, för att föreslå bedömningskriterier Självreflektion Självtest, egenbedömningar, självrättning Process-feedback i grupp Via webbdokument, tvärgrupper, roterande texter

Läs mer på: Enhancing feedback/University of Edinburgh http://www.tla.ed.ac.uk/feedback/index.html Evidencenet/The Higher Education Academy http://www.heacademy.ac.uk/evidencenet