Feedback eller feed forward Vägar till en bättre återkoppling för lärare och studenter UPC Lunchseminarium 2010-11-12
Dai Hounsell - huvudtalare Professor of Higher Education och dekan för pedagogisk utveckling vid University of Edinburgh, Skottland.
Feedback? I relation till: Ämnesinnehåll Nivå FSR/mål/syfte Miljö Uppgift Tidsram Arbetsinsats Vad är/innebär feedback? Vad tillför den? För vem? Hur skall den ges? Vem skall ge feedback? När och var är feedback mest effektiv?
Feedback eller feed forward?
Summativt eller formativt syfte Nybörjarstudent som genomfört sin första tentamen Som stöd för arbetsprocessen i ett projektarbete, i grupp eller individuellt Där studenter är peers till varandra Som stöd för en nätburen diskussion För självvärdering i en individuell portfolio Som del i uppsatsarbete
Exempel: Förbättra skriftlig feedback Fokusera skrivna kommentarer På det skrivna ej studenten Till FSR alt bedömningskriterier Kommentarer exemplifieras med citat/exempel i texten Förslag till förbättringar i kommande arbeten Få förbättringsförslag (2/3) möjliga för studenten att uppnå vid nästa arbete/steg
Exempel: Nya sätt att ge feedback Podcast Screen capture E-möten Helklass-feedback Med hjälp av clickers Feedback-cards FAQ vid labbar
Exempel: Involvera studenter i feedback Peer feedback I par, som rundor i grupp, i triader för att förstå lärar-feedback, för att föreslå bedömningskriterier Självreflektion Självtest, egenbedömningar, självrättning Process-feedback i grupp Via webbdokument, tvärgrupper, roterande texter
Läs mer på: Enhancing feedback/University of Edinburgh http://www.tla.ed.ac.uk/feedback/index.html Evidencenet/The Higher Education Academy http://www.heacademy.ac.uk/evidencenet