Millaisia kirjoittamisen taitoja akateemiset opinnot vaativat? Kimmo Svinhufvud ja Åsa Mickwitz 19.4.2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Talande böcker – läsande barn
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Konjunktioner (och subjunktioner) youtube. com/watch
Musik & kommunikation 50p.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Bedömning av professionell kompetens
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
- Konsten att ge feed-back
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Workshop om studenternas studieförmåga och gemenskap Åbo Akademi
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Vägen till lycka…..
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Sociala utgifter och deras finansiering 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape.
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Koulua on käytävä 2014 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  klass 9C  Philip Jacksons undersökning.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Sjätte terminen på University of Connecticut UConn.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Installatörsundersökningen Bakgrund för våra installatörsundersökningar Under 2008 utförde vi vår första installatörsundersökning och valde då att.
Vem är du?.
Lärandets mysterium i digitala tider. Sveriges produktion Kunskapsproduktion Tjänsteproduktion Varuproduktion.
Koulua on käytävä 2013 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  klass 9C  Philip Jacksons undersökning.
Mitt modersmål.
Aktionsforskningsinspirerat utvecklingsarbete - inriktning barnbiblioteksverksamhet Att använda forskning i biblioteksarbetet Stockholm 15 september 2011.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Språkkunnig och sakkunnig svenskspråkiga studenters språkkunskaper Jenny Sylvin Gränser förr och nu
Fakta om undersökningen
Hur blir man klok på universitetet?
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Blodsmitta Anette Forsberg Sjuksköterska
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Mariehamn, Åland 13 – 17 okt. Nordplusnätverket Eko-Tek Nord.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Mitt yrke Jag har arbetat som lärare sedan 2003.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Kemins karaktär och arbetssätt
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Presentationens avskrift:

Millaisia kirjoittamisen taitoja akateemiset opinnot vaativat? Kimmo Svinhufvud ja Åsa Mickwitz

Kirjoittamisen opetus Ainekirjoitus 1900 > Luova kirjoittaminen 1970 > Prosessikirjoittaminen 1980 > Genrepedagogiikka 2000 > Entä 2010 > ? 2

Kirjoittamiskäsitykset 1) Kirjoittaminen on taitoa 2) Kirjoittaminen on luovuutta 3) Kirjoittaminen on prosessi 4) Kirjoittaminen on tekstilajin tuottamista 5) Kirjoittaminen on sosiaalista toimintaa 6) Kirjoittaminen on sosiopoliittista toimintaa 3

Millaisia kirjoittamisen valmiuksia opiskelijalla pitäisi olla yliopisto-opintojen alussa?

5 • Ymmärrys kirjoittamisen taidon tärkeydestä • Ymmärrys siitä, että kirjoittamista voi opiskella • Kyky hahmottaa uusia tekstilajeja • Kyky monipuolistaa omaa kirjoittamisen prosessia • Ymmärrys siitä, että kielenhuollon kysymykset ovat yksi tärkeä osa kirjoittamista

Skrivande som ett problem för studerandena

7 Vanliga svårigheter • Att hantera källor på främmande språk (främst engelska) • Att formulera sig korrekt på sitt modersmål • Att hantera källtexter generellt, skapa egen text, syntes • Förhålla sig kritiskt till källorna • Att avgöra stilnivå

8 • Stora skillnader när det gäller textnormer mellan olika vetenskapliga områden • Studenterna lär sig ofta bara en specifik textgenre

Influens från engelska i en svensk text I en undersökning som gjordes av Visser et al. (2008), undersöktes effekten av två olika uppstallningsförhållanden på välfärden av två år gamla unghästar som uppstallades för första gången. Hästarna uppstallades antingen ensamma eller i par. Søndergaard och Halekoh (2003) undersökte hur den sociala omgivningen inverkar på unga hästars reaktion i sitt förhållande till människor. 9

Vilken typ av skrivstöd önskar sig studenterna?

• Mera skrivande • Mera feedback på de egna texterna • Personlig handledning • Kurser som fokuserar på skrivprocessen 11

Vad tänker studerandena om sitt eget skrivande? ”Själv tycker jag att kreativitet och en gnutta humor bör välkomnas i vetenskapliga texter. Av erfarenhet vet jag att detta inte på något sätt är välkommet. Är kreativitet och humor då ovetenskapligt?” Studerande vid Svenska social- och kommunalhögskolan, Helsingfors universitet 12

Vad tänker studerandena om sitt eget skrivande? ”Ibland undrar jag ifall jag verkligen vet vad jag skriver om eller om jag bara skriver för att läraren skall ge mig godkänt i en tent.” Studerande vid Svenska social- och kommunalhögskolan, Helsingfors universitet 13