Våld är ett inlärt beteende

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
- en positiv och realistisk självbild
Motivation och förändring
Behandling av spelberoende
Det behavioristiska perspektivet
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Hälsoprogram 10 veckor Med inriktning på Stresshantering och mental träning
ART – Aggression Replacement Training
Introduktion till A.R.T. i skolan Johanna Eriksson och Sara Larsdotter
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Kontakt: Steve Wicks
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Uppdrag granskning Ulrika sandmark
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Lisa Carlsson, Socionom
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
”Lär dig säga jag och nej”
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Music: Nightengale Serenade
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Kyrkskolans fritidshem
Att rita en instruktion
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
MIN PRAO-DAG PÅ HÖGKULLEN Steg upp Färdig åkte. BÖRJAN PÅ DAGEN  Jag hjälpte till  Frukosten  Jag la puzzel  Vi gick ut  Träffade barn och vuxna.
Inriktningar inom judendomen
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
ART Aggression Replacement training
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Vad är det styr hur du mår på din arbetsplats?
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Vad menas med Normkritik egentligen?
Leva tillsammans.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Definition Positiv Förstärkning Man tillför ett positivt stimulus som svar på en respons (ett beteende). Positiv förstärkning är en av de viktigaste komponenterna.
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Socialpsykologi.
BOSÖN AGENDA  vad vi skall prata om  Schemat å regler här på Bosön  Läger & cuper  Värderingar idag o framåt  3 K  Mål som Du bestämde.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Nonviolent Communication
Exempel på skriftligt omdöme
Elev loggbok.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Hållbar utveckling.
Våra mål för säsongen 2018/2019 Vi vill förmedla att Innebandy är en rolig sport Vi ska ha roligt när vi träffas på träningar och matcher Våra tjejer ska.
Presentationens avskrift:

Våld är ett inlärt beteende Ta bort vinster med våld Regler, konsekvenser, förhållningssätt ART Träna alternativa beteenden, självkontroll, moraliskt resonerande Belöna önskvärda beteenden Positiv förstärkning, generalisering ”Lev som jag lär” Positiva förebilder Träning för Förändring www.ungart.se

FÄRDIGHETSTRÄNING MODELLERING ROLLSPEL UTVÄRDERING Tränaren visar tydligt, perfekt exempel ROLLSPEL Elever över på färdigheten UTVÄRDERING Feedback från medspelarna, observatörerna, tränaren ÖVERFÖRINGSRINGSTRÄNING Hemuppgifter, överföringscoacher, positiv förstärkning Träning för Förändring www.ungart.se

Träning för Förändring www.ungart.se Bubbletalk - Jag kan be medspelarna och gruppen om hjälp - Jag går igenom stegen och berättar högt hur jag tänker -Jag lär mig färdighetsstegen - Tränaren ”viskar i mitt öra” - Jag tränar på ”att stanna upp och tänka” - Jag väljer ett handlingsalternativ Träning för Förändring www.ungart.se

Utvärdering av rollspelet Medaktör Huvudaktör Observatörer Huvudtränare Träning för Förändring www.ungart.se

Moralutveckling – stadier (Kohlberg) MAKT ”Den starke har rätt” ÖMSESIDIGHET ”Behandla andra som du vill bli behandlad” omogna mogna ÖVERENSKOMMELSER ”Jag kliar din rygg, du kliar min” SYSTEM ”Jag bidrar till samhället” Träning för Förändring www.ungart.se

Kognitiva förvrängningar - självcentrerade tankefel Egocentrisk Förutsätter det värsta Bagatelliserar Skyller på andra Träning för Förändring www.ungart.se

ILSKEKONTROLLTRÄNING Ilska arg Ilska arg   Ilskekontollträning ”Stubinförlängare” Tanke Handling SOCIAL FÄRDIGHET Handling AGGRESSION Träning för Förändring www.ungart.se

Träning för Förändring www.ungart.se ILSKEKONTROLLKEDJA AVTRYCKARE SJÄLVUTVÄRDERING SOCIAL FÄRDIGHET SIGNALER MINSKARE PÅMINNELSER Träning för Förändring www.ungart.se