En introduktion till SEB Way

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Problemsnack eller bygga lösningar.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Policy för miljö och hållbar utveckling
Våra resultat på individnivå •Vi har nått många •Personligt engagemang •Nå de besjälade!
Sellmasters affärsidé
Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Processorienterat förbättringsarbete
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Välkommen till information om utvecklingsarbete
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Mål- och resultatstyrning
Framtidens specialistläkare
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Projektledning.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Energiledning Utbildningsblock inom projektet ENIG
Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Personalpolitisk inriktning
Mallar svenska.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Dålig kvalitet - isberget
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Framtidskartläggning
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Enig ledning som skickar samma signaler
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Coaching.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Strategi för Bästa Heby
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Verktyget Utmärkelsen….
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
METOD Strategisk kompetensförsörjning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

En introduktion till SEB Way

SEB Way handlar om att… …skapa en kultur av ständig förbättring i syfte att uppnå operationell excellence Vägen till operationell excellence är att känna till: Vilka behov har mina kunder? Vilka är mina mål? Hur presterar jag? Är det här det bästa sättet att utföra mitt arbete på? Vilken kompetens bör jag utveckla och hur går jag vidare? Har jag givit och tagit emot feedback i dag? Vilken skillnad har jag gjort i dag? 2 2

Vi har fokus på att stödja affären, och på så sätt nå våra affärsmål Vara den mest betrodda partnern för kunder med ambitioner Kundrelationer & tillväxt Operationell excellence & Risk management Kultur & People performance Financial performance …ha de mest nöjda kunderna …nå den bästa positionen i utvalda segment och marknader …vara en högeffektiv och kvalitetsmedveten organisation …med en stark riskmanagement kultur …ha handlingskraftiga och kundfokuserade anställda som strävar efter kors-samverkan och ständig förbättring …leverera varaktig och lönsam tillväxt …ha det högsta RoE över en affärscykel ...uppnå AA rating Performance management Kompetens-utveckling & förbättrad arbetsor-ganisation Inställning och beteende Process- effektivitet SEB Way metodiken

Vi uppnår en kultur av ständig förbättring genom transformationer Förbättringsgrad Ledande! Ständig förbättring Före transformation Under transformation Efter transformation

Performance Management styr organisationen i en gemensam rikting som strävar mot samma mål Från… Till…

SEB Wayarbetet kan delas in i två faser – diagnos and transformation Division / Affärsområde Avdelning Diagnos 4-10 veckor Transformation Transformation Affärsplan …. … Transformation Specialanpassade “djupgående” transformationer med navigtörssstöd ~12 veckor per transformation

Transformationen följer en strukturerad metod… 1. Förberedelse (1-2 dagar) 2. Nulägesfas (2 veckor) 3. Målbildsfas (2 veckor) 4. Implementation (8 veckor) Ständig förbättring Säkerställ ledarnas engagemang Förstå för-väntningarna Börja samla information Fastställ nuläge Identifiera förbättrings-områden Sätt övergripande mål Förstå de huvudsakliga utmaningarna Ta fram en målbild Sätt detaljerade mål Ta fram en plan för implementation Implementera målbilden Bygg en plattform för ständig förbättring Linjen är utbildad i att upprätthålla och förbättra förändringar Visst navigatörsstöd för att säkerställa att förändringarna är varaktiga En ny kultur är etablerad Navigatörsstöd stöd på heltid Linjen fortsätter

Inte ett projekt – SEB Way är vårt arbetssätt Utmärkande för projekt Utmärkande för SEB Way Långsiktigt åtagande Ledningsgruppen har ett långsiktigt åtagande att nå bestående förändringar av verksamhetssnivån Företagsledningen har ett långsiktigt åtagande av målbilden för SEB Way Program prioriterat under 1-2 år med enstaka satta mål Lärdom av erfarenheter Specifika lösningar för att nå målen Standardiseringar utgör basen i det dagliga arbetet och i förbättringar Ledarnas roll Godkänner den av projektteamet framtagna lösningen Ledningen skapar nytt arbetssätt, framstår som förebilder och utövar ett coachande ledarskap Ledarna driver ständig förbättring Performance management Sätter upp ambitiösa mål på lokal nivå Urskiljer avvikelser från standarden och avlägsnar grundproblem direkt Skapar en process för att säkerställa implementationen av en aktivitetsplan Kompetens- utveckling Kultur av coachning och feedback Ständig utveckling av ledare och navigatörer Enstaka träningar 8

SEB Way är vår väg till en kultur av ständig förbättring och operationell excellens Att ta oss från ‘good to great’ – både i termer av kundnöjdhet och lönsamhet En målbild där … …vi alla bidrar i förbättringen av vårt dagliga arbete …mål sätts, mäts och följs upp …ledare coachar, är inspirerande och förebilder 9

10