Hiss
Historia Den först elektriska personhissen byggdes av tysken Werner von Siemens till industriutställningen i Mannheim år 1880. Lyfthöjden var 20 m och hastigheten 0,5 m/s.
Konstruktion De flesta hissarna har en motvikt som håller emot så att elmotorn inte behöver lyfta så hög vikt, balanseringen ska vara 50/50 med halv last i korgen. Hissar med motvikt är att föredra ur komfort- och energisynpunkt, men ibland går det inte att få plats med en hiss med motvikt. I de husen kan det istället ha andra hissmodeller. Alternativen till hissar med motvikt är: Motviktlös hissmaskin där linorna (vajrarna) lindas upp på en lintrumma, inliftor hiss där korgen "klättar" på kedjor eller kuggstång i schaktet samt skruvhissen där korgen "skruvas" upp och ned med hjälp av en motordriven mutter monterad på korgens tak. knappar som skickar elektriska signaler genom ledningar till en motor.
Vi använder hissar för att transportera människor och varor till olika våningar i hus. Tex som i lägenheter, som det skulle inte gå att bära upp alla varor upp för alla trappor om man bor i ett 10 våningshus. När man går in i hissen kommer man in i ett litet rum som är som en korg. Hissen dras upp av en vajer, i slutet av vajern sitter en motvikt som gör så att hissen dras upp.