SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser 2012-09-19 Josefin Peterson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Advertisements

Svensk byggforskning i samverkan. Medverkande universitet Sveriges Bygguniversitet är en samarbetsorganisation som omfattar forsknings- och utbildningsenheter.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
för sjuksköterskeexamen ©
Varför fokus på nyanlända just nu
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 Nätverket HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling - startades den 16 juni 2006 och vänder sig till.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Studie- och yrkesväglednigens roll som kvalitetsdrivande faktor Nina Ahlroos Enheten för studieinformation.
Förskolelyftet – kurser 2012
Näringslivets kompetensförsörjning (NUTEK:S OFULLBORDADE)
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt: Globalisering - Växande marknader och nya möjligheter - Ökande konkurrens och snabbare strukturomvandling.
Urank Nils Eriksson 3 Urank Urank (bildades 2007) – ”… fristående association som påtagit sig uppgiften att utföra årliga rankingar av.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Redovisning från de bibliometriska arbetsgrupperna.
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet. HU GU är både.
Dewey i Sverige – Sverige i världen Presentation på Bok & bibliotek 2009, Biblioteksföreningens scen fredagen 25 september kl Mats Lindquist,
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Utbildningsvetenskaplig forskning
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
FAS III Spridning  NTG – LÄR (Lärande miljöer)  Centrala uppgifter för NTG-Lär är att: - Synliggöra miljöer för lärande - Fördjupa reflektion och teoriutveckling.
Studentinformation i SWAMID
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Utställare som är där för dig. –Universitet/högskolor –Yrkeshögskolor –Folkhögskolor –Företag Rekrytering på kort sikt Rekrytering på lång sikt –Organisationer.
Utställare som är där för dig. –Universitet/högskolor –Yrkeshögskolor –Folkhögskolor –Företag Rekrytering på kort sikt Rekrytering på lång sikt –Organisationer.
Utställare som är där för dig. –Universitet/högskolor –Yrkeshögskolor –Folkhögskolor –Företag Rekrytering på kort sikt Rekrytering på lång sikt –Organisationer.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Magnus Lindqvist Alumnkoordinator, RÄ kansli 50% Alumnkoordinator, EHL 50% Ansvarig
INTER Internationaliseringsstrategi Karolinska Institutet Forum för Internationalisering 2 februari 2012 Docent Clara Gumpert, ordförande i internationella.
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Kartläggning av IR inom den offentliga sektorn. Den statliga samordningsgruppen har gjort en kartläggning av var i landet medlemmarna som arbetar i offentlig.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
OM NYA TRIA.
SLIM-forskarnätverk Presentation på HSS-konferensen 4 maj 2011 Gunnel Kardemark, forskningssamordnare Cerut Karlstads universitet cerut.kau.se.
Bibliotek & läranderesurser – vad är det egentligen? Mötesplats inför framtiden 2006 Eva Huntington Högskolan i Borås.
Forskarskolan “Management och IT” Presentation för Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden 3 oktober 2002 av Lars Engwall.
SWAMID SWAMID och SUNET – organisation SUNET är systemägare för SWAMID, som tillsätter SWAMIDs styrgrupp (SWAMID Board of Trustees) Den dagliga driften.
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
Primärvårdsforum Antibiotika Peter Iveroth.
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Bygglärarkonferens Norrköping
Lars Tullstedt – Skola och Utbildning
Matematiksatsningen ”för att stödja nybörjare i matematik i högskolan för att minska klyftan mellan de reella kunskaperna i matematik och ingångsnivån.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
SUHF:s expertgrupp för studieadministrativa frågor Cilla Häggkvist Biträdande chef för studentavdelningen vid Uppsala universitet Verkställande ledamot.
Nolia Karriär Luleå 16 februari kl Luleå Energi Arena.
Modulerna är tillgängliga för utställarna från måndag 29 februari kl Nolia Karriär Umeå 18 feb kl Noliahallen.
Erika Forsberg Så här arbetar vi med krav.
Lärosätenas indirekta kostnader SUHF-statistiken SUHF-statistiken 2014/Ann-Kristin Mattsson/
ForskarFredag Vetenskapsrådet 18 april 2007 Cissi Askwall och Anders Sahlman.
Nolia Karriär Sundsvall 1 mars kl Södra Berget.
1 Projektet Study Destination Sweden. 2 Vad är Study Destination Sweden (SDS)? Ett projekt som drivs av Svenska institutet och 31 universitet och högskolor.
SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet Lisa Petersen.
Öppen frågestund Den 1 februari 2017.
Lärosätenas indirekta kostnader
Sharing Research Data – how to stay competitive
Öppen frågestund 13 september 2017
Välkomna till Introduktionsdag, specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning vård av äldre.
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Examensarbeten och studentuppsatser i DiVA
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
STOCKHOLM SCIENCE CITY FOUNDATION Ylva Williams, VD
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson

Vetenskap utan gränser • Initiativ från Brasilien • deltagare • 6 olika delar • Nationell samordning efterfrågas JOSEFIN PETERSON

Samarbete med Brasilien • Målet med programmet är att genom internationellt utbyte och rörlighet främja och utveckla naturvetenskap och teknikområdet i Brasilien. • Deltagarna i programmet bidrar till kapacitetsutveckling i Brasilien. • Internationella partnerskap mellan universitet fördjupas JOSEFIN PETERSON

Sveriges erbjudande • Intresseanmälan från 27 lärosäten • ca 1800 platser inom naturvetenskap och teknik • Programkontoret blir koordinerande myndighet • Information via etablerade kanaler • Programkontoret samordnar och informerar intresserade lärosäten JOSEFIN PETERSON

Blekinge tekniska högskola Chalmers tekniska högskola Göteborgs universitet Högskolan Dalarna Högskolan i Borås Högskolan i Gävle Högskolan i Halmstad Högskolan i Jönköping Högskolan i Skövde Högskolan Kristianstad Högskolan på Gotland Högskolan Väst Karlstads universitet Karolinska institutet Kungl. Tekniska högskolan (KTH) Linköpings universitet Linnéuniversitetet Luleå tekniska universitet Lunds universitet Malmö högskola Mälardalens högskola Stockholms universitet Sveriges lantbruksuniversitet Södertörns högskola Umeå universitet Uppsala universitet Medverkande lärosäten JOSEFIN PETERSON

Letter of Intent signeras av IPK och Capes JOSEFIN PETERSON

Arbetsområden • Utveckla rutiner och regler för det svenska deltagandet • Sammanställa information från svenska lärosäten • Samordna studentservice • Ge information till brasilianska deltagare • Koordinera antagningen för studenter • Skapa matchning/antagning för doktorander och post-doc • Marknadsföring • Samverkan med näringslivet • Möte för intresserade lärosäten i Stockholm 26 oktober JOSEFIN PETERSON

Frågeställningar • Vad kan vi erbjuda de brasilianska studenterna? • Hur kan ett serviceerbjudande se ut? • Vilka förutsättningar behövs? • Vilka roller har olika myndigheter? • Finns det hinder och problem? • Uppdragsutbildning? JOSEFIN PETERSON