Www.gu.se BLUE 11 Better Learning in University Education - översyn alla utbildningsprogram GU.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET... en medicinsk fakultet som ständigt bryter ny mark för ett bättre liv.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Policy för miljö och hållbar utveckling
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Högskoleförberedelse
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Göteborgs universitet förnyas
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Linköpings universitet
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
1 Granskning av Högskolans kvalitetsarbete Presentationsmaterial , rev / btr Källa: Anvisningar för granskning av lärosätenas kvalitetsarbete.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
ELNU´s Sommarkonferens 2012 Resultat från arbetsgrupperna LOR 22 augusti
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Verksamhetsplan och budget 2015
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande Forskningsrådets arbete under våren 2013.
Arbetsordning, LTH.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet. Ledande i hälsovetenskap Sahlgrenska akademins vision.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Utbildningsnämnden (UN) – beredande o rådgivande till rektor UNs uppdrag: bevaka och aktivt delta i utvecklingen av ho ̈ gre utbildning nationellt.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkommen till studentdagen 2016
Verksamhetsplan FSV 2016.
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Prioriterade frågor för utbildningen
Göteborgs universitet Året 2016
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
Uppsala universitet i siffror
Uppsala universitet i siffror
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Uppsala universitet i siffror
Presentationens avskrift:

BLUE 11 Better Learning in University Education - översyn alla utbildningsprogram GU

Tidplan 2011 Programansvariga har skrivit programrapporter Auditgrupper har granskat alla program Fakulteterna har skrivit sammanfattande bedömning 15 feb 2012 Allt BLUE-material inrapporterat till rektor 15 mars 2012 Visionsseminarium, presentation första bearbetningen av innehållet i fakultetsrapporter Våren 2012 Arbete med tematisk granskning av BLUE-materialet i sin helhet Hösten 2012 Avrapportering vid temaseminarier, uppföljning bl a vid fakultetsdialoger, åtgärdsarbete

Tematisk granskning (våren 2012) Sakkunniga gör tematisk granskning av BLUE-materialet i sin helhet (alla program-, audit- och fakultetsrapporter) •Beskriva och kommentera de problem- och styrkeområden som framträder •Lyfta fram goda exempel på arbetsmetoder •Beskriva befintliga faktorer som stödjer eller försvårar programmens arbete med den tematiska frågan •Lyfta fram efterfrågade kvalitetsstödjande, -utvecklande, -säkrande funktioner Personer från bl a Ledningskansliet, Personalavdelningen, Analys- och utvärdering, GUS och PIL anlitade för granskningen.

Göteborgs universitets kvalitetsplan: ” Varje enhet ska arbeta systematiskt med att utveckla kvaliteten i sin verksamhet, och arbetet ska följas upp av närmast överordnade organ.”

Om fakulteternas arbete med BLUE - variationer Programrapporter Auditgranskning Fakulteternas samlade bedömning Uppföljning fakultetsledning - programledning

Aktiviteter vid fakulteterna med betydelse för BLUE Högskoleverkets utvärderingar Organisationsförändringar Ackrediteringar Tidigare initierat utvecklingsarbete Omfattande förändringar av utbildningsutbudet

BLUE 11 och HSV – likheter/olikheter? o Program – huvudområden/yrkesexamen o Processer/innehåll – resultat o Översyn/kvalitetsutveckling – prövning av examenstillstånd

Ett urval av BLUE-teman med anknytning till Visionsarbetet o Studentrekrytering- utbildningsutbud o Samverkan arbetsmarknad o Internationella perspektiv o Vetenskaplig/ konstnärlig kvalitet o Lärarkompetens o Utbildningsorganisation och kvalitetsarbete o Planerade förändringar Styrkor och utvecklingsarbete beskrivs av fakulteterna

Studentrekrytering (förenklad sammanställning)

Utvecklingsområden Information och marknadsföring Marknadsföring och rekrytering, speciellt internationellt Information till studenter och avnämare om värde av utbildning på avancerad nivå Utbildningsstruktur och innehåll Skapa tydlig utbildningsstruktur (3+2, progression) Profilering av programmen

Om utbildningsutbud avancerad nivå Mycket talar för att problemet istället handlar om bristande överensstämmelse mellan samhälleliga behov och ett utbud av program som i alltför hög grad stöps i en och samma form – tvååriga masterprogram som ges på helfart /…/ behövs fördjupad diskussion om bättre matchning mellan samhälleliga behov och ett mer differentierat utbud på den avancerade nivån /…/även inrymma granskning och överväganden av rimligheten i en del av de programsatser som förekommer i GU:s policy för utbildning på avancerad nivå. (SFN)

Programmen och arbetsmarknaden Styrkor: Anställningsbarhet efter avslutad utbildning i allmänhet god Programutbudet och dess dimensionering sammankopplat med arbetsmarknadens behov Kontinuerligt och gott samarbete med arbetsgivare i planering och genomförande av utbildning Problemområden: Inga direkta problembeskrivningar Snarare: utveckling behövs, utveckling pågår

Programmen och arbetsmarknaden

Internationella perspektiv Styrkor: Goda exempel lyfts fram Problemområden: Internationell studentrekrytering efter avgiftsreformen I övrigt få problemområden som beskrivs, snarare generellt behov av förstärkt internationalisering

Masterprogram på engelska Internationella studenter Internationell arbetsmarknad Internationell lärarrekrytering T ex gästprofessurer Lärar- och studentmobilitet Partneruniversitet, utbytesavtal Kurser på engelska Mobilitetsfönster Internationalisering på hemmaplan Tillvarata internationella erfarenheter Litteratur på engelska Internationell a perspektiv

Vetenskaplig/konstnärlig kvalitet Styrkor: Utbildningar som bedrivs i starka forskningsmiljöer Problemområden: Starka forskningsmiljöer resp starka utbildningsmiljöer inte alltid samma Hård konkurrens forskningsmedel Planeringsosäkerhet gällande tid för undervisning/forskning i tjänster

Hög vetenskaplig lärarkompetens Forskande lärare Professorer på alla nivåer Internationella lärarrekryteringar Forskning i utbildning Forskningsprojekt integrerade i programmens kurser Examensarbeten kopplas till forskningsprojekt Samverkan Programmiljöer – andra miljöer Tvärprofessionella – tvärdisciplinära Utbildning avancerad nivå – forskarnivå Utbildning på vetenskaplig grund Vetenskapligt baserade val av metoder för undervisning och examination Högskolepedagogiska utbildningar Vetenskaplig /konstnärlig kvalitet

Lärarkompetens Styrkor: Generellt sett hög lärarkompetens Kompetensförsörjning som problemområde: Generationsväxling God extern arbetsmarknad Organisatoriska svårigheter samordning av lärarkompetens Höga krav, trippelkompetens Planeringsosäkerhet: framtida utbildningsuppdrag, tid för undervisning i tjänst (forskning) Tidsödande rekryteringsprocesser Olika kompetenser i olika delar av org, svårt att integrera Balans mellan fast och rörlig personal samt breddat deltagande

Vetenskaplig Ideal forskande lärare Alla lärare ska kunna forska Professorer redan på grundnivå Pedagogisk Värdesättas på samma sätt som vetenskaplig kompetens Prövning och erkännande Pedagogisk utbildning Professionsrelaterad Former för verksamhetsanknutna lärare VFU-handledare nyckelroll i yrkesprogram Utbildning VFU-handledare Kompetensförsörjning Samordning mellan utbildningar Underlätta samverkan Proaktivt utlysningsarbete Internationella rekryteringar Personalansvariga i beredningsorgan Lärar- kompetens

Utbildningsorganisation och kvalitetsarbete Beskrivs … ibland som styrkor, goda exempel lyfts fram … ibland som problem- eller utvecklingsområden

Organisation Utveckling av programorganisation Pedagogisk idé eller filosofi Samverkan t ex CTH, VFU- organisationer Studentinflytande Studentmedverkan i beslutande och beredande organ Kursvärderingar Säkring av examensmål Examensbenämningar Examensmålsmatriser Examensarbeten Progression Kursuppföljning kursutveckling Konstruktiv länkning Systematik Kvalitets- arbete

Planerade förändringar på kort och lång sikt Program- utbud Tidigare beskrivet utvecklings- arbete Start nya program Förändringar utbildnings- innehåll

Fakulteternas kommentarer till BLUE Hur BLUE bidragit till fakulteternas kvalitetsarbete - Många fakulteter kommenterar BLUEs positiva bidrag till fakultetens kvalitetsarbete Hur verktyget kan göras bättre till ny utvärderingsomgång - Konkreta förslag till förbättringar ges GU-stöd - Bättre systemstöd och analysunderlag efterfrågas

Utbud utbildningsprogram vid GU Samanställning med grund i uppgifter från planeringsavdelningen (HSTK 2011). Inrapporterade helårsstudieekvivalenter. Andel program av fakultetens totala utbildningsutbud

Utbud utbildningsprogram vid GU Samanställning med grund i uppgifter från planeringsavdelningen (HSTK 2011) Inrapporterade helårsstudieekvivalenter per program Skuggade cirklar= program som ges på engelska