#crossingboarders. PASSETS TEMA 1. Hur når och rekryterar vi underrepresenterade målgrupper? Hur behåller vi de som kommit till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Det värdefulla ENGAGEMANGET
ALINQ.
januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Patientenkät sommaren -13
Att kläcka och vaska idéer
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Välkommen till Sjöfrugården!.
Intervju inför ViV-projektet.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Informationsmöte Akademi Gul och Blå. Innehåll möte Organisation Organisation HTK:s syn på grupp planering, träning mm. HTK:s syn på grupp planering,
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Strömslundsskolans Värdegrund.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Välkomna Föräldramöte EIF F01/ Sammanslagning av F01/02 Föräldramöte EIF F01/02 Bakgrund Förväntningar Dagsläget.
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
Mer flygsport till fler! Riksidrottsförbundet har av regeringen fått 500 miljoner kronor för satsningar på idrottens barn- och ungdomsverksamhet i det.
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING KULTURTINGET 2012 Webbenkät till deltagare som inte arrangerade eller föreläste  72 procent svarsfrekvens (115 svar)  Nio av tio.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Praktisk arbetslivsorientering
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
SIM TEAM.
Skolutveckling via digitala medier
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Värderingsövning/ fyra hörn
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
VAD ÄR POPKOLLO? Musikläger för tjejer som startades i Hultsfred 2003
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Samhällsvetenskapliga metoder
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Jessica Åström – Ungdomsombud Umeå kommun Jessica Åström – Ungdomsombud Jämlikhetsfrågor Umeå kommun Jobbar över flera förvaltningar För och Grundskolan,
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Verksamhetsplan Avesta Volley 2013/2014. Sammanfattningsvis: Under verksamhetsåret 2013/2014 kommer föreningen främst att satsa och fokusera på våra Kidsvolleybarn.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Inspiration och idéer från klubbkonvent 2017
Presentationens avskrift:

#crossingboarders

PASSETS TEMA 1. Hur når och rekryterar vi underrepresenterade målgrupper? Hur behåller vi de som kommit till oss? 2. Kan inflytande vara ett verktyg för att skapa en mer inkluderande och jämställd verksamhet?

DET HÄR ÄR IDA! Ida Östensson 27 år Grundare och VD: stiftelsen Crossing Boarders Brinner för jämställdhet och rättvisa Skateboard, resor

Min ryggsäck

Om Crossing Boarders & Vision Om oss Crossing Boarders jobbar för att främja ett mer jämställt deltagande i fritidsverksamheter. Vision Vår vision är att alla ska ha samma möjligheter att finna, utveckla och bibehålla fritidsintressen oavsett kön.

Tre ben Utbildning/föreläsning - Utifrån vår 9- stegsmodell utbildar och föreläser vi i inkludering och jämställdhet Opinion/debatt -Skapar opinion och debatt i jämställdhetsfrågor Egna arrangemang - Genomför arrangemang och läger för barn och unga

DEL 1: Hur når och rekryterar vi underrepresenterade målgrupper? Hur behåller vi de som kommit till oss?

Jämställdhetseffekten ett stöd för dig som vill öppna upp din verksamhet för ett jämställt och inkluderande deltagande 9-stegsmodell

1. Värdegrund 2. Förebilder 3. Gemenskap 4. Särskilda satsningar 5. Marknadsföring 6. Ekonomi 7. Långsiktighet 8. Samarbete 9. Integrering

Vilka målgrupper riktar sig metoden till? Exemplen i föreläsningen bygger främst på områden där tjejer är exkluderade Metoderna går dock att applicera på alla underrepresenterade grupper En viktig utgångspunkt är det intersektionella perspektivet

2. FÖREBILDER - INSPIRATION Kulturstorm – kulturpolitisk förening bryter barriärer mellan etablerade kulturinstutitioner & unga som står utanför Resonanterna – Vikten av mentorskap – Unga önskade inom intresseområde – Guide + nätverk – Mentor/förebild i andra ledet – stärker självförtroendet

“Jag ville lära mig fota men det kändes omöjligt. Kulturstorm fixade en kvinna som ville lära mig, hon blev min mentor. Hon visade mig basickunskaper- hur man tog bilder. Dessa kunskaper tog jag vidare till Norrlands universitetsjukhus och lärde barnen som bodde på sjukhuset. Jag fick göra sjuka barn glada och vi gjorde en utställning tillsammans. Jag kände mig behövd och gjorde något gott. Ett år senare fick jag fotojobb för MTV. Sedan pluggade jag kulturprojektledare i Göteborg och driver nu mina egna projekt – tack vare Kulturstorm”

4. SÄRSKILDA SATSNINGAR - INSPIRATION Gametime – basket & fotboll • Grundades av invandrargrupper + namn och logga • Jobbar i invandrartäta områden • Drop in-träffar – gratis för alla – inga förkunskaper • Ledarna främst tjejer – ledde till 50/50

MARKNADSFÖRING DÅLIGT EXEMPEL Tänk på vad er marknadsföring sänder ut för budskap ”En bild säger mer än tusen ord”

5. MARKNADSFÖRING – INSPIRATION

6. EKONOMI - INSPIRATION  Problem med att få tjejerna att fortsätta efter läger  Gratis terminskort + lånebrädor/skydd+ samåkning  Nästan alla fortsatte!

7. LÅNGSIKTIGHET - INSPIRATION She´s got the beats röda tråd 1. Förebilder som lockar in tjejerna 2. Nybörjarverksamhet – prova på 3. Stöd att ta plats på scen Kontaktnät för att repa, spela in, ge ut musik, spelningar = verksamma musiker 4. Opinionsbildning

7. LÅNGSIKTIGHET - INSPIRATION Sensus, DJ-camp, Linköping • 4 dagars DJ-camp för tjejer (18+) • Erbjuder 3 gratis rep på ett musikhus • Samarbetar med en klubb i stan dit de slussas vidare • Utbildade tjejer från campet blir lärare nästa gång

7. LÅNGSIKTIGHET – INSPIRATION Camp Remix 2012 • 5 dagars läger pop/rock/punk. • Stöd av kunniga ledare har inriktningen pop/rock/punk • Får ingå i en musikgrupp. Miss Beat, för tjejer som vill gå vidare i musiken • Ingår i en musikgrupp och träffas en gång i veckan under en termin • Avslutar terminen med att arrangera en konsert. • Hjälp av inspirerande och kunniga ledare Remix replokal • Replokal är för dig som spelar i band • Krav: övervägande tjejer/personer som definierar sig själva som tjejer i bandet. • Reptider med låg kostnad med utrustad replokal. • Tillgång till bandcoach TJEJ - NBV

8. SAMARBETE - INSPIRATION Crossing Boarders “Ha så kult”  Samarbetade med över 20 verksamheter med över 100 arrangörer  Nådde en bredare målgrupp - berikade mångfalden  Skapade crossovers  Ledde till samarbeten som fortsatt efter veckan!

9. INTEGRERING - INSPIRATION Crossing Boarders skatecamp

DEL 2: Kan inflytande vara ett verktyg för att skapa en mer inkluderande och jämställd verksamhet?

, 2, 3, 4 Steg för inflytande

 ”Vill du lära dig rappa och göra beats? Hip hop? Haha, ja sånt håller vi tyvärr inte på med här. Slå upp boken nu så kör vi en till Taube.”  ”Jag fick mycket läxor när jag gick kulturskola, de har gjort mig till en bättre musiker!”  ”Kursplaner är overkill, jag vet vad som ska göras och eleverna ska inte behöva tänka på det.”  ”När eleverna börjar prata om IT och alternativa lösningar för undervisningen slår ja dövörat till… Jag tror inte på sånt!”  ”Vi måste hitta bra plattformer för att kommunicera med våra elever, facebook- grupper går bort, det är för den unga generationen – inte för mig!” STEG 1 – Göra utan att fråga ”Jag vet vad unga tycker, jag har själv varit ung”.

 Enkäter, idélådor, tävlingar, kundundersökningar – som ej återkopplas  Valalternativ: ”Ge förslag vilka låtar ni vill spela upp på konserten.”  Skendemokrati: ”Vid terminsstart får alla tycka till om målen, men oftast är det för tidskrävande att förändra så mycket, men de har ju i alla fall fått säga sin åsikt.” STEG 2 - Fråga och sen göra själv ”Det viktigaste är att de unga får göra sina röster hörda.”

ENKÄTER

Kampen om rampen

T.E.X:  Elevråd, arrangemangsgrupper, arbets/ämneslag, konsertråd m. elevrepresentation  Sätta upp mål, följa upp och utvärdera målen tillsammans  Skapa kundundersökningar tillsammans med de unga/föräldrar – vad är viktigt?  Gå igenom kundundersökningarna med elever – tillsammans besluta hur förändringar ska in i verksamhetsutvecklingen  Alla lärare har en ung mentor som är elev nu eller en som gått ut  Forumspel där både lärare och elever får uttrycka sig om skolan Detta steg måste göras rätt och måste börja tidigt!! STEG 3 – Göra tillsammans

Dream it Do it

 Själva sätta upp föreställningar  Mentorsprogram elever emellan  Själva sätta upp träningsläger inför en konsert/uppvisning  Egna rep/träningstider och tillgång till handledare när de själva önskar (el sistema)  Elevstyrda forumspel för lärare om Musik och kulturskolan STEG 4 – Låta de unga göra själva

Idéer – Eleverna planerar vad kulturskolan ska vara, hur den ska utvecklas – ni antecknar. Eleverna håller temadag för lärarna om ”den perfekta musik och kulturskolan!” Ekonomi – Egen budget, röstning på nätet, unga tar beslut. Beslut – Omröstningar på sociala medier, styrelse med elevmajoritet, elever rekryterar lärare. Eleverna tar fram kurs- och verksamhetsplaner. Elevrektor? Genomförande – Som de unga själva vill, med er som verktyg! Utvärdering – Låta de unga utforma utvärderingen & avgöra om det blev lyckat eller ej. Ha inte egna mål och syften med de ungas projekt/arrangemang/upplägg! HIGH FIVA MED UNGDOMARNA!! STEG 5 – De unga styr

EXEMPEL PÅ HIGH FIVE PROJEKT

 Ungdomsstyrelsen utsåg den kommun de ansåg jobbade och satsade bäst på ungdomar mellan 13 och 25 år  2008 blev Umeå utsedd till årets ungdomskommun Vadå ungdomskommun?

 0,5miljoner, varav kr från ungdomsstyrelsen  Anställde en ung person med kr i budget  Vad ville ungdomarna att pengarna skulle gå till? - Satsningar på större arrangemang - Att få skapa aktiviteter själv VAD FICK VI FÖR DET DÅ?

MARKNADSFÖRING PÅ SOCIALA MEDIER

kr är nu avsatt för ungas egna initiativ och idéer. Pengarna kan sökas av alla unga i Umeå mellan år. Både privatpersoner och föreningar kan ansöka om dessa pengar. Ansökan är enkel och man får besked om man får pengarna senast en vecka efter inlämnad ansökan. Regler för checken - Det finns inget maxtak på ansökan men om ansökan går på mer än 5000 kr kommer beskedet om man får pengarna eller ej ta längre tid. Ansök bara om de kostnader du faktiskt behöver. Mycket kan man få gratis via samarbeten. - Din idé ska genomföras i Umeå - Rikta sig till ungdomar i någon form under v.44 - Vara till glädje och/eller nytta på något sätt för andra än de/dem ansökande - Projektet måste följa svensk lag - Alla aktiviteter måste vara drogfria Det är först till kvarn som gäller på pengarna så snabba och sök. Fort som fan! Om du är osäker och vill bolla din idé. Maila eller ring REGLER FÖR CHECKEN

Några av idéerna som genomfördes: • Maskeradsittning på universitetet • Kläder med budskap av kartong - workshop. • Tennbroderi • Skuggan – improvisationsteater • Väggmålningar på fritidsgårdar – konstskolesamarbete • TP inte TC - spela spel istället för att gå ut • Dansworkshop av Umeå dansskola • Kung fu workshop + mat och film • Umeå local jam - hiphop och R'n'B kväll • MAD gala - music against drugs • Halloween Boxbusters – snowboardjam mitt i stan Mer än kr blev sökta i över 35 projekt på 2 veckor MER ÄN KR TILL UNGAS IDÉER

 Det finns fler steg.... prova er fram...6,7,8,9,100!  För att hantera nr 100 krävs det träning... alla steg är viktiga i olika faser  Ingen trodde att vi skulle kunna åka till månen...  Tävling: Månadens/årets ”High five” - för den som jobbat bäst med inflytande! NÖJ ER ALDRIG!

HEMLÄXA: TESTA DIN EGEN VERKSAMHET!

Hur kan ni använda er av jhe.nu? 1.Själv gå in och testa er verksamheten och få en nulägesanalys 2.Få en jämförelse med andra inom ert eller andra fält. 3.Ett diskussionsunderlag av enskilda svar i en arbetsgrupp. 4.Göra testet tillsammans och spara ner ert gemensamma svar/resultat 5.Göra testet 6-12 månader senare och se om ert resultat har förändrats. 6.Läsa tipsen på de steg som ni har lägre poäng på och skapa handlingsplaner. 7.Sprida testet till andra som behöver få upp ögonen för jämställdhetsarbete och metoder. Ni kan testa allt från en liten del av en verksamhet till hela skolan

UTVÄRDERING AV PASSET + och – på post-it lappar Tänk konstruktivt :)

Kontakt Ida Östensson